• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Parkering i två rutor

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Idag ställde jag bilen i två rutor och betalade via en app för en rutas parkering.... Flera rutor med samma reg nummer gick inte att registrera...

Väl tillbaka så satt det en böta på 800:- och det står att bilen är parkerad utanför markerad plats..
(men bilen är innanför dessas två rutors markering se foto)
Vad tycker ni...

Detta gäller om det var släp eller husvagn efter...
Screenshot_20240706_201303_com.google.android.googlequicksearchbox.jpg

IMG_20240706_195508.jpg

IMG_20240706_195450.jpg
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.657
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Ja du Peter. Regler är regler och har inget att göra med logik eller sunt förnuft (som för övrigt skiljer sig från person till person). Även om du förmodligen hade kunnat klämma in alla hjulen i en ruta, så hade ingen kunnat använda parkeringsrutan bakom dig. Men nu "bjöd" du P-bolaget på 800 kr.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Bilen står ju i 2 rutor, inte tu tal om det. Du kunde köra fram så att alla hjulen gick in i en ruta. Jag har själv fått böter för att bilen ockuperar 2 rutor men efter överklagande så fick jag tbx pengarna eftersom ALLA hjulen stod i en ruta, samt att det inte gick att betala för 2 rutor. Detta vinner du aldrig hur mkt du än överklagar.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Har du inte släp så skulle du vinna överklagandet pga hur avgiftsformuläret är formulerat, detta då det inte är ett släp som "blockerar" den andra rutan.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.824
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Frågan är väl också om parkeringen med app är feldefinerad.
De vill ha det till att man betalar för en P ruta som är för liten, och man kan inte ens betala för två rutor om man vill.
Definitionen borde ju vara att man betalar för att parkera ett fordon.
Det är ju egentligen bara girighet som endast ger tillgång till en ruta.
Det här gör ju att det i princip inte går att ex. handla på vissa ställen.

M.v.h. JANKRO.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag var egentligen dum mot mig själv när jag parkerade... Eftersom jag kunde kört längre fram, men då tänkte jag på de andra som kommer till parkeringen, mindre än två rutor är ju omöjligt då är det bättre att underlätta det för andra här på parkeringen....
Men det kostar 800:- att tänka på andra..:aja:
 

Opus 52

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2024
Jag var egentligen dum mot mig själv när jag parkerade... Eftersom jag kunde kört längre fram, men då tänkte jag på de andra som kommer till parkeringen, mindre än två rutor är ju omöjligt då är det bättre att underlätta det för andra här på parkeringen....
Men det kostar 800:- att tänka på andra..:aja:
Tänk om du hade parkerat på 4 rutor (
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
”Surt sa räven om rönnbären”.
Men denna fråga är ytterst intressant för oss som kör husbil.
Eftersom du betalat med app, är det troligen ett p-bolag som utfärdat en kontrolluppgift.
Då är inte polisen delaktig i ett ev överklagande.
Men enligt lagstiftningen på området så skall det tydligt framgå vilka regler som gäller för parkering på den aktuella platsen.
Då är det upp till den som utfärdat kontrollavgiften att bevisa att det fanns tydlig information om villkoren där du parkerade.
Det framgår av parkeringsboten till vem du ska vända dig och hur du gör för att protestera mot avgiften.
I ditt fall så hade jag vänt mig till utfärdande p-bolag och bett om en förklaring till vad dom stöder sig på för utfärdandet, och att du samtidigt ber om en förklaring till hur du skulle agerat för att slippa denna kontrollavgift.
All kommunikation MÅSTE vara skriftlig, och inga vidare åtgärder kan vidtagas mot dig så länge som denna skriftliga kommunikation, överklagan, pågår. Din fotodokumentation är mycket viktig och skall delges.
Vidare bör det framgå i ditt överklagande om det framgår på platsen om vilka fordon som platsen är avsedd för.
T ex parkering endast för personbil klass 1. Och om det inte står så, så är inte klass 2 förbjudna att parkera där, eftersom våra husbilar rent juridiskt är personbilar. Iaf nästan alla.
Då uppstår den intressanta frågan hur p-bolaget då tänker sig att en parkering med husbil skall kunna genomföras inom de regler och ramar som de bör åberopa för giltigheten i din p-bot.
Tyvärr är det få människor som orkar, ids eller har kunskap och på detta område, utan knyter handen i fickan och svär.
OCH p-bolagen vet om detta.
Lycka till och håll oss informerade.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.844
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag tycker nog boten var "rätt" utfärdad. Surt för den som får den men ändå rätt. Din bil står ju onekligen med hjulen utanför rutan som du betalat för. Om det inte går att boka två platser så går det inte. Det är ju trots allt inte en rättighet att kunna parkera med alla typer av fordon på alla parkeringar.
Jag skaffar inga kompisar genom att tycka som jag gör men jag är i alla fall ärlig:).

Jag hade nog själv chansat och parkerat likadant, jag hade troligen också blivit sur om jag fått en bot men då mest för att jag fått den och inte så mycket för varför.
Bit ihop och betala. Tänk på hur många andra gånger du kommit undan med samma "brott":)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag tycker nog boten var "rätt" utfärdad. Surt för den som får den men ändå rätt. Din bil står ju onekligen med hjulen utanför rutan som du betalat för. Om det inte går att boka två platser så går det inte. Det är ju trots allt inte en rättighet att kunna parkera med alla typer av fordon på alla parkeringar.
Jag skaffar inga kompisar genom att tycka som jag gör men jag är i alla fall ärlig:).

Jag hade nog själv chansat och parkerat likadant, jag hade troligen också blivit sur om jag fått en bot men då mest för att jag fått den och inte så mycket för varför.
Bit ihop och betala. Tänk på hur många andra gånger du kommit undan med samma "brott":)
Bra sammanfattning!
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Jag vidhåller min uppfattning!
Skriv in och bestrid med följdfråga hur p-bolaget anser du skulle ha gjort.
Enl dig finns ingen begränsning av fordons typ som får parkera där.
Har sökt efter den angivna platsen och får adressen till Kockum fritid. Men tycker inte det stämmer med dina foto.(??)
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
550
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Parkering på SEX rutor ser man ofta på större parkeringar vid köpcentrumen här i Karlstad.
Med ett hjul i varje ruta sex rutor....
Eller snett så ännu fler rutor tas i anspråk.
Mig veterligen är det ingen parkeringsfirma (ännu) som har hand om parkeringarna vid varken IKEA, Bergvik eller Välsviken Karlstad.
Men den dagen lär komma då man skall krama ut mer pengar av folk.

Det finns en vis ide att om man äger en väldigt fin bil, dyr och ny, att då parkera över sex rutor för att slippa risken att någon kommer för nära och råkar skrapa bilen. Men det gäller då personbilar....

Roysan
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag vidhåller min uppfattning!
Skriv in och bestrid med följdfråga hur p-bolaget anser du skulle ha gjort.
Enl dig finns ingen begränsning av fordons typ som får parkera där.
Har sökt efter den angivna platsen och får adressen till Kockum fritid. Men tycker inte det stämmer med dina foto.(??)
Här parkerade jag....


Screenshot_20240707_120346_com.google.android.apps.maps.jpg
 

Kronvall

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Blentarp-Sjöbo
HBK-Nr
11335
Medlemskap
2024
Sen kan det vara bra att kolla uppgifterna på P boten.

Under mina 55 år med körkort har jag fått böter en gång, det var en p-bot.
Jag bestred boten då Lapplisa angett fel tid. Jag hade bevis på tiden och fick tillbaka pengarna.
Mitt samvete vet att jag parkera fel men inte min bötesstatistik.

På tal om samvete, har man ett rymligt sådant så kan man vid misstänkt felparkering lägga en lapp i vindrutan där det står ”Haveri, väntar på bärgning”.
Kan ev. rädda dagen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.511
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Sen kan det vara bra att kolla uppgifterna på P boten.

Under mina 55 år med körkort har jag fått böter en gång, det var en p-bot.
Jag bestred boten då Lapplisa angett fel tid. Jag hade bevis på tiden och fick tillbaka pengarna.
Mitt samvete vet att jag parkera fel men inte min bötesstatistik.

På tal om samvete, har man ett rymligt sådant så kan man vid misstänkt felparkering lägga en lapp i vindrutan där det står ”Haveri, väntar på bärgning”.
Kan ev. rädda dagen.
Då blir det inte roligt den dagen parkeringsbolaget vill ha en kopia från verkstaden som har lagat "haveriet" :swoon:
 

Jan K

HBK Medlem
Inlägg
1.657
Kommun
Kristinehamn
HBK-Nr
17820
Medlemskap
2024
Sen kan det vara bra att kolla uppgifterna på P boten.

Under mina 55 år med körkort har jag fått böter en gång, det var en p-bot.
Jag bestred boten då Lapplisa angett fel tid. Jag hade bevis på tiden och fick tillbaka pengarna.
Mitt samvete vet att jag parkera fel men inte min bötesstatistik.

På tal om samvete, har man ett rymligt sådant så kan man vid misstänkt felparkering lägga en lapp i vindrutan där det står ”Haveri, väntar på bärgning”.
Kan ev. rädda dagen.
Jag har faktiskt använt det här med lappen i rutan. Det var i Norrköping på en stor parkering där man inte fick stå över natten. P-bolaget, som skötte övervakningen hade sitt tillhåll i ett av husen vid parkeringen. När vi skulle åka därifrån för att nattparkera på ett annat ställe, så vägrade motorn att starta. Den försökte men dog direkt. Vad göra? Jag ringde till P-bolaget och förklarade saken och lade för säkerhets skull en lapp i rutan där jag även skrev att jag hade ringt. Det fanns ingen kontrollavgift på rutan, när vi vaknade, så P-bolag kan vara resonabla.
Felet då?
Jo, en kabel till startmotorn satt löst.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.665
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Har läst bestämmelser över vägmärken någonstans, sidan var från myndigheter. Där stod om P-skylten att alla hjul skall stå inom rutan och att man inte fick ställa sig så att man hundrade övrig trafik. Ungefär så.

Detta skall alla körkortsinnehavare känna till och en privat parkering kan vi aldrig begära att informera om detta. Särskilda instruktioner kan bara förväntas om reglerna avviker från "standard".
 

Aylahusbilen

HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Lund
HBK-Nr
33332
Medlemskap
2025
Kontrollavgiften är fel utfärdad!
Den anger att du parkerat på Kockum fritids p-plats: Västra Varvsgatan 10, Malmö.
Du har bevisligen stått på Västra Varvsgatan 16, Malmö.
P-bolaget är skyldig att återkalla kontrollavgiften, eftersom fel plats är angiven.
Även p-bolag måste följa lagstiftningen.
Grattis!!!
 
Toppen