• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Påfyllnadsventil

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
behöver påfyllnads ventill p11 - p 6 och gasolpatroner 450 gram någon som vet var var man köper helst i sverige
 
Lösning
Gasol är farligt om man gör fel men åxå ganska förlåtande. Vet man hur, kan man tanka över gasol till andra gasolflaskor utan problem. 120kr för att fylla en 2012 flaska!
Förstår att i alla fall jag tankar över. En PC10
kostar 220kr att fylla.

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Nu vände jag mig inte specifikt till dig “hanshåkan” utan till diverse lösningar i tråden som sådan, och speciellt då när man vänder flaskorna och riskerar gasutsläpp i vätskeform vilket kan ha förödande konsekvenser.
Jag skrev att man på 60-talet kunde fylla 2 kg tuber på benskinstationer och det hade väl inte varit tillåtet om det var så farligt som du vill påskina. Det fanns till och med en skruv en bit ned på översidan av en del av dessa tuber. Den skruven öppnades något vid fyllningen och,
om tuben stod vågrätt, så var den lagom fylld då det började komma gasol i vätskeform ur den ventilen. Om nu detta hade kunnat få "förödande konsekvenser" så hade det knappast konstruerats något sådant. Tror det handlade om att det var rationellare att bara byta tuberna eftersom den skruven försvann eftersom.
 

MaJe

HBK Medlem
Inlägg
560
Kommun
Uppvidinge
HBK-Nr
15405
Medlemskap
2025
Jag skrev att man på 60-talet kunde fylla 2 kg tuber på benskinstationer och det hade väl inte varit tillåtet om det var så farligt som du vill påskina. Det fanns till och med en skruv en bit ned på översidan av en del av dessa tuber. Den skruven öppnades något vid fyllningen och,
om tuben stod vågrätt, så var den lagom fylld då det började komma gasol i vätskeform ur den ventilen. Om nu detta hade kunnat få "förödande konsekvenser" så hade det knappast konstruerats något sådant. Tror det handlade om att det var rationellare att bara byta tuberna eftersom den skruven försvann eftersom.

Eller så försvann det eftersom det ansågs onödigt farligt och retursystem var säkrare? :p

Det finns ju faktiskt även andra företeelser som ansågs ofarliga på 60-talet men som senare togs bort/förbjöds - asbest t.ex....
 

Träsko

HBK Intresserad
Inlägg
69
Kommun
Härnösand

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
det värsta med gaser är som du säger är värme och hålslagning vid bränder o olycker min avsigt var endast använda 450 gram tuber att fylla
med självtryck o vägning för att använda vid korta fjällturer hälsar hans
OK, du tycks känna till en hel del av riskerna. Blir lite lungnare när du skriver "vägning".
Vidare "fjällturer"-då har du säkert också sett dessa bilder tidigare:
 

Bilagor

  • Camping-Gasol.png
    Camping-Gasol.png
    920,3 KB · Visningar: 53
  • Camping-Gasol2.png
    Camping-Gasol2.png
    1,2 MB · Visningar: 52
  • Camping-Gasol3.png
    Camping-Gasol3.png
    463,2 KB · Visningar: 52
Toppen