• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Påfyllnadsventil

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
behöver påfyllnads ventill p11 - p 6 och gasolpatroner 450 gram någon som vet var var man köper helst i sverige
 
Lösning
Gasol är farligt om man gör fel men åxå ganska förlåtande. Vet man hur, kan man tanka över gasol till andra gasolflaskor utan problem. 120kr för att fylla en 2012 flaska!
Förstår att i alla fall jag tankar över. En PC10
kostar 220kr att fylla.

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Någon borde väl kommentera att egenfyllning är livsfarligt! Visst gjordes det så förr men det känns olustigt med ovanstående beskrivningar... År 2020 borde vi ha större säkerhetsmarginaler!
Egenfyllning är inte livsfarligt beroende på vad man fyller ,inte kan man säga att tanka LPG är livsfarligt att fylla men dom beskrivningar som åsyftas i föregående inlägg hör väl till förgången tid hoppas man ..som bekant den sista....... är inte född än
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
För er som tycker det är skrämmande och farligt att själv fylla från en flaska till en annan flaska :rolleyes:.... Så kan jag berätta att för ca 8 år sedan när jag var i Bulgarien och skulle fylla alla mina 5 flaskor som jag hade då med gas så körde vi till en mack som fyllde lösa flaskor....
Systemet för att fylla flaskorna var samma som man har idag till att tanka gasbilar med.... Så säkerheten där var det inget fel på..
Men än en gång fick jag lägga benen på ryggen..... När mannen som fyllde flaskorna tände en cigaretter :eek:
Efteråt insåg jag att han inte ens vägde flaskorna.... Utan bara fyllde på:eek:...
Vad vill jag nu säga med detta.... Jo att bara man vet vad man gör så behöver inte det ena metoden vara farligare än den andre... :yes::twitcy:;)
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Gassen i den spanske ulykken var nær beslektet med propane og butane, flytende under moderat trykk ved normale temperaturer. Dette er en egenskap som gjør det mulig å benytte lett tank Prøvde å finne trykk temperatur diagram for denne og de to gasseene vi benytter, men mener å huske at propene eller propanol ligger like over butan og noe lavere enn propan. Teknikken med å slippe ut gass for overføring er uten tvil meget risikabel og i Europa total forbudt. Og for butan er de små engangsflaskene billig og praktisk - så lenge det er varmt, med et kokepunkt ved 1 atm på like under 0 celsius og stor kjøleeffekt ved fordamping stopper de ofte å gi gass ved 5 celsius selv ved ett lite bluss.

Overfylling mellom flasker var lenge lovlig i Spania, men etter et par stygge ulykker ble det veldig sterke regler rundt fylling av flasker og lenge var det kun de store bolag som hadde lov til å fylle flasker.

Tyskland har klare regler og krav om certifisering for fylling av flasker, rett person må gjøre jobben.
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Detta är nog den mest hårresande tråd jag har läst (alla kategorier).
dett är farligt att leva jag förstår inte hur kan ge dig ut i trafiken du vet inte vad du har framför och bakom dig jag lägger av med detta inlägg
och önskar alla en trevligt trafikvett och lite lungnare kommetarer
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Ja, det är farligt att leva. Din kommentar talar för sig själv. Du saknar kanske körkort också?
min komentar var till dig du vet inte vad jag har har för erfaringhet av dessa saker jag har nog högre behörighet än du typisk kränkta personer
med den komentar som denna skulle lägga av med denna tråd gör det nu
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
I yrket tappar vi till och från gasflaskor dagligen. Det med gaser som ofta håller betydligt mycket högre tryck än en gasolpava.
När vi fyller tex värmepumpar är det väldigt ofta propan i de nyare maskinerna.
Jag utbildade mig till kyltekniker -91 och har aldrig varit med om eller hört om någon annan som varit med om en smäll när de pysslat.
Däremot har jag ibland varit med om dåligt material i tex slangar som har smällt vid 40bar....
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
du vet inte vad jag har har för erfaringhet av dessa saker jag har nog högre behörighet än du
Nu vände jag mig inte specifikt till dig “hanshåkan” utan till diverse lösningar i tråden som sådan, och speciellt då när man vänder flaskorna och riskerar gasutsläpp i vätskeform vilket kan ha förödande konsekvenser.
Jag vet inte vilken erfarenhet eller behörighet du har, men om det är som du hävdar, att du har både erfarenhet och hög behörighet, så borde du känna till vilka krav som ställs vid hantering av gaser.
Däremot vet jag vilken erfarenhet jag själv har. Under ett flertal år har jag både deltagit i räddningsinsatser samt lett insatsstyrkor inom räddningstjänsten vid allehanda olyckstyper och bränder. Jag vet vad gaser under tryck kan ställa till med vid felaktig hantering, och de regler som finns har inte tillkommit utan orsak.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tappning mellan kärl måste eller åtminstone bör ske i vätskefas.
Det tar enormt lång tid att tappa mellan tuberna i gasfas eftersom gasen måste hinna förångas och sedan föras över.
Det är då diverse klurigheter kommer på tal att värma flaskan.
Kör man istället över i vätskefas får du över större mängd innan trycken mellan flaskorna är lika.
Att det sedan inte är så smart att plocka bort slangen när den är full med vätska håller jag med om men det finns trix för detta också.
Många flaskor är förberedd a med anslutningar för dubbelfuktion, en kran som tar gasen och en kran med dykrör som tar vätskan.
Då kan man välja själv...
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Nu vände jag mig inte specifikt till dig “hanshåkan” utan till diverse lösningar i tråden som sådan, och speciellt då när man vänder flaskorna och riskerar gasutsläpp i vätskeform vilket kan ha förödande konsekvenser.
Jag vet inte vilken erfarenhet eller behörighet du har, men om det är som du hävdar, att du har både erfarenhet och hög behörighet, så borde du känna till vilka krav som ställs vid hantering av gaser.
Däremot vet jag vilken erfarenhet jag själv har. Under ett flertal år har jag både deltagit i räddningsinsatser samt lett insatsstyrkor inom räddningstjänsten vid allehanda olyckstyper och bränder. Jag vet vad gaser under tryck kan ställa till med vid felaktig hantering, och de regler som finns har inte tillkommit utan orsak.
det värsta med gaser är som du säger är värme och hålslagning vid bränder o olycker min avsigt var endast använda 450 gram tuber att fylla
med självtryck o vägning för att använda vid korta fjällturer hälsar hans
 
Toppen