• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Påfyllnadsventil

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
behöver påfyllnads ventill p11 - p 6 och gasolpatroner 450 gram någon som vet var var man köper helst i sverige
 
Lösning
Gasol är farligt om man gör fel men åxå ganska förlåtande. Vet man hur, kan man tanka över gasol till andra gasolflaskor utan problem. 120kr för att fylla en 2012 flaska!
Förstår att i alla fall jag tankar över. En PC10
kostar 220kr att fylla.

Nyhlen

HBK Medlem
Inlägg
921
Kommun
Malmö
HBK-Nr
9883
Medlemskap
2024
Hur fyller du mellan en P11 och en P6?
Har en slang med flaskanslutning i båda ändar.
Använde den förr när det inte gick att fylla bara byta
Sätt den ena flaskan upp och ner på en trappstege och den andra på marken under på en badrumsvåg, koppla slangen och vänta så rinner gas från den övre
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Att bara hälla över från en stor flaska till en mindre fungerar inte.
Så fort trycken blir samma i båda flaskorna slutar det "rinna".
Trycket i lill-flaskan blir fort samma som i den stora.
Gissningsvis får du bara över några gram.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Gasolfyllere i dag benytter pumpe for å presse gadol inn i tuben. På 1960 tallet ble det gjort noe mer priitivt, slang fra stor flaske for å å raskere fylling løsnet enn litt på overtrykk ventilen slik at det pyser ut litt gass. Dette gjør en fortsatt ved fylling av flasker her i Australia.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.116
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Träffade en gång en turkisk husbil campare.... Han fyllde från typ p11 till mindre... Med en slang imellan. :yes:... Kopplingarna och slangen måste vara för högt tryck :rolleyes:..... För att sen få över så mycket gas som möjligt så värmde han p11:an med en handburen gasolbrännare :swoon: ..... Så visst går det att fylla över till mindre :twitcy:.....
Vid detta tillfälle hade jag inte samma inställning till livet som han hade... ... Även om jag kunde då lämna över mycket i mitt liv till "han där uppe"..... Men detta blev lite väl för mycket för mig :eek:... .. Så jag la benen på ryggen och såg till att jag snabbt kom långt bort. (300 meter är visst det som anses vara ett säkert avstånd)...... Så lycka till.. :twitcy:
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Träffade en gång en turkisk husbil campare.... Han fyllde från typ p11 till mindre... Med en slang imellan. :yes:... Kopplingarna och slangen måste vara för högt tryck :rolleyes:..... För att sen få över så mycket gas som möjligt så värmde han p11:an med en handburen gasolbrännare :swoon: ..... Så visst går det att fylla över till mindre :twitcy:.....
Vid detta tillfälle hade jag inte samma inställning till livet som han hade... ... Även om jag kunde då lämna över mycket i mitt liv till "han där uppe"..... Men detta blev lite väl för mycket för mig :eek:... .. Så jag la benen på ryggen och såg till att jag snabbt kom långt bort. (300 meter är visst det som anses vara ett säkert avstånd)...... Så lycka till.. :twitcy:
Är det bara lite blåsigt så är det väl inga problem, eller?
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Att bara hälla över från en stor flaska till en mindre fungerar inte.
Så fort trycken blir samma i båda flaskorna slutar det "rinna".
Trycket i lill-flaskan blir fort samma som i den stora.
Gissningsvis får du bara över några gram.
kyler man den lilla flaskan man bör luta den översta flaskan eller vända upp o ner på den så får man ner vätskan
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.569
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
I slutet av 60-talet fyllde den lokala shelltappen våra 2 kg tuber. Han hade en P 19 upp och ned på baksidan av byggnaden. Det fanns en ventil på slangen närmast den lilla tuben som släppte ut lite gas samtidigt som påfyllningen pågick.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag fick tips från den lokale "gasolfyllarna".
Han körde med en P19 hemmavid och för att fylla de mindre flaskorna värmde han den stora med gasol och flammunstycke....
Jag tappar friskt från större till mindre med hydraulslang och gasolkopplingar samt den större flaskan rumstempererad och den mindre fryst.
 
Toppen