• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Oppgradering av eldre bobil - Overkill eller verdt kostnaden?

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jeg har en Dethleffs Globetrotter Advantage 2004-modell som jeg kjøpte i 2021, min første bobil. Da jeg for det meste fricamper på mine turer ønsker jeg å oppgradere det elektriske anlegget slik at jeg i størst mulig grad slipper å koble til fastnett, og da er det naturlig å tenke lithiumbatteri, solceller og større ladekapasitet under kjøring.

I dag har jeg et 80 Ah Gel-batteri som jeg kjøpte nytt i vår da det gamle plutselig tok kvelden mens jeg var på tur. Kjøleskap og Truma/VVB går på gass (12V under kjøring), alle lamper er skiftet til LED og jeg unngår å bruke TVen da den bruker ganske mye strøm (bruker heller nettbrettet). Jeg har også en enkel 100W inverter fra Cotech som klarer å lade PC/nettbrett/mobil under kjøring via 12V-/sigarettenneruttaket, men ikke når jeg står parkert.

Ba om et tilbud fra Ferda. Det første tilbudet var på over 100' NOK, og det er jo helt sykt for en snart 20 år gammel bil som er verdt kanskje 250-300' NOK hvis jeg legger den ut for salg! Tilbudet inkluderte bl.a. 2x165Ah batteri, 66A DCDC-lader og 2000W inverter.

Har snakket med Ferda og diskutert behovet mitt, og har fått et nytt tilbud. Det gjelder da:

. 165 Ah batteri
- Inverter 2000W ren sinus
- Solcellepanel
- 33A dynamo hurtiglader

I tillegg kommer endel andre kostnader, så totalt ender jeg på ca 65' NOK for denne pakken. Er det verdt det, eller finnes det andre og rimeligere alternativer?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.882
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
"problem" uppstår egentligen bara vid längre stillestånd med väldigt låg förbrukning, det har då för mej blivit en stor differens i SoC för mej, mellan Smart Shunt och BMS'et.
Sen är det inte visad noggrannhet som är så viktig, utan verklig noggrannhet, jag upplever Smart Shunt som svår att ställa in korrekt för bästa SoC-beräkning.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.756
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har märkt detta när vi talar om typ 10A....och ännu mindre
Men om jag inte har helt fel så har ju Victron's shunt 500A.... Ändå visar den 100-delar...
Lägre är väl knappast lönt att ha... Och din Nasa visar ju bara ner till 10-delar...(enligt bilden på din länk) Då är väl 100-delar bättre upplösning..:rolleyes:;)

Det är skillnad på hur många decimaler ett instrument visar och den verkliga upplösningen, om man sedan har användning för
hundradelar eller tusendelar av Ström/ampere eller Spänning/volt får man man ju själv avgöra, men för min del vill jag gärna att grunden är så
rätt som möjligt.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Da er batteriet i hus. Skal få montert det i bilen og koblet til 230V så det får ladet opp i løpet av helgen, så skal jeg ta kontakt med forhandler for bistand med montering av monitoren slik at det blir gjort korrekt. Victron BMV-712 Smart er altså en 500A smartshunt med separat display, bare så det er avklart, kan virke som om det var litt misforståelser tidligere i tråden.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.882
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Da er batteriet i hus. Skal få montert det i bilen og koblet til 230V så det får ladet opp i løpet av helgen, så skal jeg ta kontakt med forhandler for bistand med montering av monitoren slik at det blir gjort korrekt. Victron BMV-712 Smart er altså en 500A smartshunt med separat display, bare så det er avklart, kan virke som om det var litt misforståelser tidligere i tråden.
Svein, valde du ett batteri med inbyggd blåtand?
 
Toppen