• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt vägmärke för ställplats

F

F.d. 55528

Guest
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Jag förstår att HBK skall verka för att vi får fler ställplatser där vi kan stå med våra husbilar. Däremot har jag svårt att förstå varför vi måste jobba/argumentera för att husvagnar inte skall få nyttja dessa ställplatser i de fall det är möjligt, och av kommun eller ägare tillåtet.
Om en kommun eller annan ägare inte vill ha husvagnar som övernattar på en central ställplats, ja då är det så. Men varför skall vi som organisation verka för att endast husbilar skall ha tillgång till platserna...

På t.ex., den i flera trådar prisade, ställplatsen vid Ystads reningsverk samsas ju både husbilar och husvagnar alldeles utmärkt.

Förstår att det, av diverse orsaker, inte går att ha husvagnsekipage på alla ställplatser, men låt oss som organisation jobba för vår sak utan att kräva förbud för andra...

/ TommyQ
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Husbilsklubben.se kräver inget förbud för husvagnar att stå på ställplatser, var har du fått det ifrån? :confused:

Däremot är det inte klubbens uppgift att kräva ställplatser för husvagnsekipage, finns andra organisationer som gör det.
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Nu får vi inte blanda ihop morötterna. När det gäller skylten ska den gälla för endast husbilar. Sen om ställplatsen även ska gälla för husvagnar finns redan en sådan skylt. Så Ystad är ett bra exempel, där kan finnas båda skyltarna.
 

Leif Edström

HBK ordförande
Inlägg
3.697
Kommun
Piteå
HBK-Nr
2386
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

HBK:s uppfattning när det gäller ställplatser är att dessa ska vara avsedda för husbilar och inget annat.

/Leif

Om jag får citera mig själv enligt ovan så är detta HBK:s uppfattning som vi driver eftersom vi arbetar för husbilar. Vår uppgift är inte arbeta för andra fordonslag såsom husvagnar.

Hur du kan få det till att vi kräver förbud för husvagnar begriper jag inte.

/Leif
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Att försöka föra en saklig debatt i ett ämne som präglas av så mycket känslor och desinformation känns inte längre meningsfullt.
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

HBK:s uppfattning när det gäller ställplatser är att dessa ska vara avsedda för husbilar och inget annat.

/Leif

Om jag får citera mig själv enligt ovan så är detta HBK:s uppfattning som vi driver eftersom vi arbetar för husbilar. Vår uppgift är inte arbeta för andra fordonslag såsom husvagnar.

Hur du kan få det till att vi kräver förbud för husvagnar begriper jag inte.

/Leif

Leif... Om man skriver att ställplatser skall vara avsedda för husbilar och inget annat så tolkar iaf jag det som att det är förbjudet för husvagnar, eller..?

Om jag misstolkat detta så är det ju bra. Jag vet, och skriver också, att HBK skall jobba för husbilar. Det är helt rätt. Men det finns en hel del inlägg på forumet där man tycker att husvagnar inte skall vara på ställplatser. Min uppfattning är att vi skall driva vår sak utan att bry oss om var husvagnarna övernattar...

Önskar dig och alla andra en trevlig Valborg

/ TommyQ
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.586
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Om man vill vara saklig så måste man även hålla dig till fakta.

Desinformation är det om man förnekar att campingorganisationerna har ett stort inflytande i RMF eller anklagar HBK för att kräva förbud för husvagnar.
 
F

F.d. 55528

Guest
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Tuffa ord... "anklagar HBK för att kräva förbud för husvagnar" Tycker du att jag missuppfattat ordförandes inlägg så skriv det istället för att eskalera och försöka kväsa oliktyckande med vassa inlägg.


Hur tolkar du: "HBK:s uppfattning när det gäller ställplatser är att dessa ska vara avsedda för husbilar och inget annat."

Är det tillåtet att övernatta med husvagnsekipage..?

Väntar med spänning på ditt svar

/ TommyQ
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Så här blir min slutkommentar och svårare än så här tycker jag inte det ska vara. Det finns i dag en skylt med husvagn och den ska gälla för endast husvagn. Vi har förhoppningsvis en skylt som ska komma och den ska gälla för endast husbilar.

Finns det sen en uppställningsplats (stellplatz eller vad nu man kallar den för) med en skylt på en husbil gäller den för endast husbilar. Har markägaren bestämt sig för att sätta upp en skylt med en husvagn gäller naturligtvis att det bara är avsett för husvagnar. Finns båda skyltarna uppsatta, ja då är det fritt fram för både husbil och husvagn, eller var det för enkelt.

Sen är det väl självklart att en husbilsklubb jobbar för att i första hand få till stånd något som gynnar medlemmarna. Att bearbeta en kommun med önskad om centrala ställplatser och med ett krav att det även ska gälla husvagnar är chansen att dom lyssnar väldigt liten.

Nu ska jag ut i garaget och måla min skylt som jag ska ha i demonstrationståget imorgon, "FLER STÄLLPLATSER ÅT FOLKET" :D
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Det där med lastbil är möjligen det enda som skulle kunna vara utopiskt i din skyltsamling om vi tänker oss att stolpen med alla dessa skyltar stod vid infarten till en genomsnittlig camping.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Utan att på något vis gå emot eller börja krångla med gällande förslag på ställplatsskylt. Alla vi ägare av alkovbilar baserade å FIAT Ducato kommer väl inte att kunna utnyttja dessa platser eftersom våra bilar är LB-registrerade? Eller har jag fattat fel?

Bennie:confused:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Om jag klickar på den länken får jag veta att RMF och SCR är samarbetspartner inom arbetsgruppen "Husbilsdestination Sverige".

Inom den arbetsgruppen är alla medlemmar likvärdiga.

Att RMF på något sätt skulle "gå i SCR:s ledband", vilket många tycks tro, framgår inte på något sätt.

Vad är då detta. http://www.husbilsklubben.se/forums/t78731/ SCR är tydligen dom som styr.

Bennie
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Att försöka föra en saklig debatt i ett ämne som präglas av så mycket känslor och desinformation känns inte längre meningsfullt.
 
Toppen