• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nytt vägmärke för ställplats

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Tyvärr så brukar husvagnsekipage ha en benägenhet att inte parkera i de uppmärkta rutorna där sådana är uppmärkta. Man parkera gärna tvärs över rutorna då man inte vill vara utan strömförsörjning från dragfordonet.

Att CC vill ha husvagnar på ställplatser hör nog till deras uppdrag, vad skulle man annars förvänta av landets största intresseförening för just husvagnar, att man dessutom är en av landets största campingplatsägare gör i alla fall mig en aning misstänksam om man menar allvar från det hållet betr. ställplatser.

Angående ström försörjning fån dragfordonet,

det verkar som du inte har varit nära en modern husvagn när du tror att det funkar som på 60 talet, fakf efterllyses
mvh Bertil
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Jag kan inte låta bli att tycka att symbolen på vägmärket i CC:s länk är sanslöst ful. Jag vet, det spelar ju ingen roll, man ser vad det ska föreställa. Men att teckna en så oproportionell husbil som mest liknar ett stridsfordon...
Bildspråket känns 80-tal.
Om man nu ska gnälla på en sån detalj...!

Vh

SoT

Vi inom HBK (R)´s väpnade gren kör med terrängdugliga och pansrade stridsfordon.:)

aake
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Husvagnsekipagen tar väl i så fall ännu större plats, jag såg ett ekipage i Varnhem, det tog upp 6 rutor för bil och husvagn, plus två rutor framför och bakom där ingen kunde ställa sig, totalt 8 rutor, nära en tredjedel av p-platsen. samtidigt var vi tre husbilar som tillsammans tog upp tre platser...?
var där ingen avart av husbils parkering, eller det är inte av samma intesse att kasta skit på dom som det är på husvagnar, (kunskap)

mvh Bertil
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Angående ström försörjning fån dragfordonet,

det verkar som du inte har varit nära en modern husvagn när du tror att det funkar som på 60 talet, fakf efterllyses
mvh Bertil

OK, men varför kopplar de ej loss?

se inl. 28
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Verkligen inte, men bara ett exempel på att ett husvagnsekipage är ännu klumpigare än husbilar, och mycket svårare att parkera på små ytor, vilket gör att de passar dåligt på de oftast ganska begränsade ställplatserna.


Många husvagnar som rör sig på vägarna har en mover monterad, jag har nyligen testat en sådan och smidheten i det ikipaget är vida överlägset en husbil.

mvh Bertil
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Jag utmanar dig på vändningsmanöver på någon av fjällvägarna här hemma nästa vinter. Jag satsar 1000 SEK och du behöver bara satsa 250 för att ta hela potten om du vinner med ett husvagnsekipage.

aake
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Många husvagnar som rör sig på vägarna har en mover monterad, jag har nyligen testat en sådan och smidheten i det ikipaget är vida överlägset en husbil.

mvh Bertil

Många? Snarare några få?! Men det gör väl inte hela ekipaget mindre klumpigt? Och ja, jag har kört husvagn, men det var ingen uppiggande upplevelse. :confused:
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

I artikeln som det refereras till är inte SCR nämnt och det är väl den vi pratar om och där sägs inte om SCR.

Jag trodde att jag på ett pedagogiskt vis förklarade då jag beskrev hur nära RMF & SCR stod varandra. En artikel är just en artikel & i en sådan skriver författaren bara det som han vill ska framgå, inte helheten.
SCR's inblandning har flera gånger tidigare diskuterats på forumet men man får nog vara lite påläst för att hänga med i resonemanget.

Bennie:)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.622
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

SCR är den som har störst intresse i RMF. Det är just därför som HBK väljer att stå utanför RMF/SCR och driva våra frågor själva.

Är i skrivande stund inne på RMF:s hemsida, och kan inte finna att SCR är medlem i RMF.

Det har, på detta forum, flera gånger tidigare anförts att SCR skulle vara medlem i RMF, och varje gång har påståendet tillbakavisats av någon i ämnet insatt person.

Din formulering antyder att det är styrelsens syn på RMF du framför. Måste då konstatera, att bristen på kunskap om RMF och dess medlemmar är häpnadsväckande.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Det merkverdige er at CC, RMF og SCR ga nøyaktig samme svar på remisfrågan om nytt vägmärke og ville i praktiken ha det som erstatning for dagens med husvagn.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.622
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Det merkverdige er at CC, RMF og SCR ga nøyaktig samme svar på remisfrågan om nytt vägmärke og ville i praktiken ha det som erstatning for dagens med husvagn.

Alls icke märkligt, då svaret togs fram av arbetsgruppen "Husbilsdestination Sverige" - och i den ingår bland annat de tre nämnda organisationerna.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Alls icke märkligt, då svaret togs fram av arbetsgruppen "Husbilsdestination Sverige" - och i den ingår bland annat de tre nämnda organisationerna.

Jo. det är märkligt om det är som du säger att SCR inte har något samröre med RMF. Våra förtroendevalda har mer än en gång förklarat att HBK står utanför RMF pga detta

Bennie
 
F

F.d. 2692

Guest
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Är i skrivande stund inne på RMF:s hemsida, och kan inte finna att SCR är medlem i RMF.

Det har, på detta forum, flera gånger tidigare anförts att SCR skulle vara medlem i RMF, och varje gång har påståendet tillbakavisats av någon.

Din formulering antyder att det är styrelsens syn på RMF du framför. Måste då konstatera, att bristen på kunskap om RMF och dess medlemmar är häpnadsväckande.

Om du är inne och just läser på RMF så kan du läsa att just SCR är deras samarbetspartner, kanske inte samma som medlem, men ser ingen större skillnad.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.595
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Är i skrivande stund inne på RMF:s hemsida, och kan inte finna att SCR är medlem i RMF...........................
Hur kan du förneka att SCR är inblandad i RMF även om de inte syns med sitt namn på RMF:s hemsida?

Du själv jobbar för Husvagnsbranschens riksförbund, som sekreterare, som har nära samarbete med nämnda organisation och bör veta att de ligger bakom Husbilsdestination Sverige och har tätt samarbete med Caravan Club.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.622
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Om du är inne och just läser på RMF så kan du läsa att just SCR är deras samarbetspartner, kanske inte samma som medlem, men ser ingen större skillnad.

Just den skrivningen kan vi inte hitta. Däremot står det att RMF, precis som vi tidigare skrivit, är medlem i "Husbilsdestination Sverige". Detta samarbetsprojekt, som initierats av SCR, startades flera år innan RMF var påtänkt. Det är först på senare år som RMF blivit medlem i det samarbetsprojektet.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.622
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Hur kan du förneka att SCR är inblandad i RMF även om de inte syns med sitt namn på RMF:s hemsida?

Du själv jobbar för Husvagnsbranschens riksförbund, som sekreterare, som har nära samarbete med nämnda organisation och bör veta att de ligger bakom Husbilsdestination Sverige och ha tätt samarbete med Caravan Club.

På denna sajt yttrar jag mig som privatperson.

Dock kan jag inte förneka att jag genom mitt arbete för HRF har kännedom om hur exempelvis RMF och "Husbilsdestination Sverige" är sammansatta och arbetar.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.622
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Nytt vägmärke för ställplats

Jo. det är märkligt om det är som du säger att SCR inte har något samröre med RMF. Våra förtroendevalda har mer än en gång förklarat att HBK står utanför RMF pga detta

Bennie

Samröret med SCR består i att båda organisationerna (som jag skriver i det tidigare inlägget) är medlemmar i arbetsgruppen "Husbilsdestination Sverige" - och i den arbetsgruppen är alla medlemmar likvärdiga. RMF:s deltagande i arbetsgruppen är dessutom av mycket ungt datum.
 
Toppen