• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya däck till bilen ok

Jolie

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
När vi var ute på tur i somras började bilen skaka våldsamt. Trodde att något hjul höll på att lossna så vi stannade omgående.
Efterdrog alla hjulbultar men ingen hade lossnat. Synade och kände på däcken såg eller kände inget som var fel.
Fortsatte att köra och så fort vi kom upp i 75-80 kmt så började bilen skaka.
Vi var i närheten av Trondheim så vi tog E14 tillbaka mot Sverige för att ta oss hem. Stannade i Järpen och tankade och när vi startade från bensinstationen började bilen vagga. Stannade och granskade däcken igen och såg då att på höger backdäck hade slitbanan släppt från korden.
Ringde Assistanskåren och fick hjälp med att byta hjulet. Som tur var hade vi skaffat ett reservhjul. Blev uppmanad av assistanskillen att släppa ur luften ur det gamla hjulet då det fanns risk för att det skulle explodera.
När vi köpte bilen för ett par år sedan hade den tidigare ägaren monterat lågprisdäck på den. Vi valde att byta alla däcken till märkesdäck.
Några veckor senare var vi till Borensberg. Vi berättade då för vår husbilsgranne om det vi varit med om. Han berättade då att han drabbats av en däckexplosion på ett bakhjul och däcket hade slagit sänder både hjulhuset och delar av husbilsinredningen.
Min erfarenhet är att om man överväger att köpa begagnade däck skall man titta väldigt noga på att det är bra däck och att det inte finns några skador på däcken. Har man otur kan det kosta mer än man tänkt sig.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När vi var ute på tur i somras började bilen skaka våldsamt. Trodde att något hjul höll på att lossna så vi stannade omgående.
Efterdrog alla hjulbultar men ingen hade lossnat. Synade och kände på däcken såg eller kände inget som var fel.
Fortsatte att köra och så fort vi kom upp i 75-80 kmt så började bilen skaka.
Vi var i närheten av Trondheim så vi tog E14 tillbaka mot Sverige för att ta oss hem. Stannade i Järpen och tankade och när vi startade från bensinstationen började bilen vagga. Stannade och granskade däcken igen och såg då att på höger backdäck hade slitbanan släppt från korden.
Ringde Assistanskåren och fick hjälp med att byta hjulet. Som tur var hade vi skaffat ett reservhjul. Blev uppmanad av assistanskillen att släppa ur luften ur det gamla hjulet då det fanns risk för att det skulle explodera.
När vi köpte bilen för ett par år sedan hade den tidigare ägaren monterat lågprisdäck på den. Vi valde att byta alla däcken till märkesdäck.
Några veckor senare var vi till Borensberg. Vi berättade då för vår husbilsgranne om det vi varit med om. Han berättade då att han drabbats av en däckexplosion på ett bakhjul och däcket hade slagit sänder både hjulhuset och delar av husbilsinredningen.
Min erfarenhet är att om man överväger att köpa begagnade däck skall man titta väldigt noga på att det är bra däck och att det inte finns några skador på däcken. Har man otur kan det kosta mer än man tänkt sig.

Och kolla åldern på däcken, absolut inte över 10 år, och inga sprickor! Däcken på en husbil går med full belastning hela tiden!

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Beträffande nytt/begagnat.

Just nu verkar det vara ont om begagnade sommardäck i den önskade dimensionen på Blocket. För begagnade vinterdäck får man betala 5-6 hundralappar per styck, och de säljs vanligtvis i sats om fyra – således 2.000 - 2.400 kr.

För ett bra, nytt sommardäck får man hos en näthandlare betala en dryg tusenlapp – således 2.000 - 2.400 kr för två däck som man kan lita på.

Senast ändrad:

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Beträffande nytt/begagnat.

Just nu verkar det vara ont om begagnade sommardäck i den önskade dimensionen på Blocket. För begagnade vinterdäck får man betala 5-6 hundralappar per styck, och de säljs vanligtvis i sats om fyra – således 2.000 - 2.400 kr.

För ett bra, nytt sommardäck får man hos en näthandlare betala en dryg tusenlapp – således 2.000 - 2.400 kr för två däck som man kan lita på.
Vet man ingenting om däck så det är väldigt svårt att köpa däck som är bra. Också i Malmö finns det ju flera däckhandlar där man bara drive in så byter som däck medan man väntar. Det gjorde jag tidigare för fyra år sedan framdäcken de håller ju ännu men jag vet ju ingen aning om vad det är för typ av däck

Herbet

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vet man ingenting om däck så det är väldigt svårt att köpa däck som är bra. Också i Malmö finns det ju flera däckhandlar där man bara drive in så byter som däck medan man väntar. Det gjorde jag tidigare för fyra år sedan framdäcken de håller ju ännu men jag vet ju ingen aning om vad det är för typ av däck
Jag har Continental bak på min bil, Ducato 1989.
Satsa gärna på kända märken. Under pandemin gick det knappt att få tag på däck till de här gamla bilarna med 14” hjul. Det står i registreringsbeviset vad det ska vara för däck.
Jag kommer inte ihåg vilket år det var men lastfördelningen klassades om per hjulaxel.
Tidigare var det mer på bakhjulen. Nu är det lika på fram och bakaxeln.
På min bil 1550kg per axel. Som sagt var allt står i registreringsbeviset vad du ska ha för däck.

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Kan dessa däck funka det är precis två som jag behöver och det är MS däck
Screenshot_20221031-133339_Facebook.jpg

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Okej nu hittar jag ett par däck i Ystad Det är inte långt från Malmö där jag är. Jag tror det här är precis såna däck Jag behöver va. Kan man läsa på däcken Hur många år gamla de är för det är nog viktigt nu tror jag?
Screenshot_20221031-141508_Facebook.jpg

Rolle343

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
32794
Medlemskap
2025
Okej nu hittar jag ett par däck i Ystad Det är inte långt från Malmö där jag är. Jag tror det här är precis såna däck Jag behöver va. Kan man läsa på däcken Hur många år gamla de är för det är nog viktigt nu tror jag?
Visa bilaga 225629
Står 1015 i en oval på första bilden. Det betyder att de är tillverkade vecka 15 år2010

Rolle343

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
32794
Medlemskap
2025
Det är förresten dubbdäck. Har du dubbdäck på de du inte ska byta? Du vet väl att man inte får blanda dubbdäck och dubbfria?

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Det är förresten dubbdäck. Har du dubbdäck på de du inte ska byta? Du vet väl att man inte får blanda dubbdäck och dubbfria?

Står 1015 i en oval på första bilden. Det betyder att de är tillverkade vecka 15 år2010
Tack så mycket för informationen de är alltså 12 år gamla Det är väl inte så mycket att hurra för eller vad tror de spricker väll också iom något år eller kanske

HansErik

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2024
Jag är på webben och ska undersöka nya däck kolla bilden här vad ska jag skriva på profil? Kolla bilden på mitt däck det står Väll inget nummer som kan matcha profil va??20221028_145856~2.jpg
Screenshot_20221031-143825_Chrome.jpg

Rolle343

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
32794
Medlemskap
2025
Jag är på webben och ska undersöka nya däck kolla bilden här vad ska jag skriva på profil? Kolla bilden på mitt däck det står Väll inget nummer som kan matcha profil va??Visa bilaga 225631
Visa bilaga 225630
M
Jag är på webben och ska undersöka nya däck kolla bilden här vad ska jag skriva på profil? Kolla bilden på mitt däck det står Väll inget nummer som kan matcha profil va??Visa bilaga 225631
Visa bilaga 225630

Toppen