• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya däck till bilen ok

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Här får du ett annat alternativ, köp däcken på nätet och få dom sen monterade hos en däckfirma
Detta är ett året runt däck,blanda inte sommardäck med detta heller.
finns för övrigt inga däck som fungerar året runt,men det är en annan sak.
Lägger man till 500kr/st får man ett bra däck istället
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nya "åretruntdäck" är säkert mångfalt bättre än de däck Hans-Erik sitter med nu, samt att kan använda sin husbil åretrunt.
Jag skulle inte tveka på dessa däck, fast självklart på alla hjulen.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Jag har fått nedslag på Bilprovningen att jag hade vinterdäck (dubbfria) bak och sommardäck fram.
Enligt teknikern är det bara tillåtet på tunga lastbilar och bussar att ha sommardäck i kombination med vinterdäck.
Detta enl TRP styrelsen.

Krav för fordon med en totalvikt över 3500kg​

Vinterdäck som används på bilar och på släpvagnar till bilar med en totalvikt över 3 500 kilo ska:
  • vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller
  • vara märkta med POR (Professional Off Road) eller
  • vara dubbade
Vinterdäck som monteras på andra axlar än drivaxlar och framaxlar på bilar med en totalvikt över 3 500 kg eller på släpvagnar med en totalvikt över 3 500 kg, får i stället vara märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller "Mud and Snow". Dessa däck får även användas på framaxeln på bilar med en totalvikt över 3 500 kg fram till och med den 30 november 2024. Dessutom får däck med dessa märkningar användas på drivaxlar på bilar med en totalvikt över 3 500 kg under förutsättning att däcken är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med den 30 november 2024. Se även tabell - krav för vinterdäck, under relaterade dokument.
Samtliga däck på bilar med en totalvikt över 3500kg ska ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter när det är vinterväglag. Släpfordon ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6mm

Hejs
Claes 105
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Detta enl TRP styrelsen.

Krav för fordon med en totalvikt över 3500kg​

Vinterdäck som används på bilar och på släpvagnar till bilar med en totalvikt över 3 500 kilo ska:
  • vara märkta med symbolen alptopp/snöflinga eller
  • vara märkta med POR (Professional Off Road) eller
  • vara dubbade
Vinterdäck som monteras på andra axlar än drivaxlar och framaxlar på bilar med en totalvikt över 3 500 kg eller på släpvagnar med en totalvikt över 3 500 kg, får i stället vara märkta med M+S, M.S, M & S, M-S, MS eller "Mud and Snow". Dessa däck får även användas på framaxeln på bilar med en totalvikt över 3 500 kg fram till och med den 30 november 2024. Dessutom får däck med dessa märkningar användas på drivaxlar på bilar med en totalvikt över 3 500 kg under förutsättning att däcken är särskilt framtagna för vinterkörning fram till och med den 30 november 2024. Se även tabell - krav för vinterdäck, under relaterade dokument.
Samtliga däck på bilar med en totalvikt över 3500kg ska ha ett mönsterdjup på minst 5 millimeter när det är vinterväglag. Släpfordon ska ha ett mönsterdjup på minst 1,6mm

Hejs
Claes 105

Undrar vad detta hjälper Hans-Erik :rolleyes:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.891
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Detta var en kommentar till Bäckis inlägg 46, inget annat.
Om detta hjälper Hans Erik eller inte, kan han väl avgöra själv.
Synd att man får uppkäftiga kommentarer när man bara vill förtydliga i all välmening.

Hejs
Claes 105

Min fråga var knappast uppkäftig, och min tanke var att att info. om däckkrav på lätta fordon också hade hjälpt TS.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Kan någon utlösa däck åldern med hjälp av dessa bilder? Jag hittar en annons på Blocket med två däck som jag tror är precis det jag behöver och det är bara tre mil från mig så det är perfekt.(Fick dessa två bilder skickade till mig av honom för han vet inte själv)

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: 2st 185 R14C Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.
 

Bilagor

  • Screenshot_20221108-143454_Blocket.jpg
    Screenshot_20221108-143454_Blocket.jpg
    639,1 KB · Visningar: 51
  • Screenshot_20221108-143439_Blocket.jpg
    Screenshot_20221108-143439_Blocket.jpg
    611,6 KB · Visningar: 51

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.080
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Kan någon utlösa däck åldern med hjälp av dessa bilder? Jag hittar en annons på Blocket med två däck som jag tror är precis det jag behöver och det är bara tre mil från mig så det är perfekt.(Fick dessa två bilder skickade till mig av honom för han vet inte själv)

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: 2st 185 R14C Blocket - Sveriges största marknadsplats, bilar, bostäder, möbler m.m.
Detta är vinterdäck, hade du inte sommardäck fram?
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag vet alla förmana mig att inte köpa gamla däck men framdäcken är sju år gamla och nästa sommar funderar på att byta ut alla att köpa fina fräscha däck så över vintern nu eftersom jag bor i bilen jag knappt kör över huvud taget så måste jag ha en lösning för besiktningen som inte kostar mig mina julklappspengar
 

Nicklas o Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
114
Kommun
Björsäter
HBK-Nr
33907
Medlemskap
2024
datummärkning
4 siffror = 2000 talet
3 siffror med triangel efter = 1990 talet
3 siffror utan triangel = 1980 talet
/Nicklas
 
Senast ändrad:
Toppen