• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya däck till bilen ok

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.771
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
När det står, 185R14C 102/100, är det underförstått att det 85 profil på däcket. Dvs 185/85R 14C . Alltså att höjden på däcket är 85% av bredden. R står för radialdäck och något annat lär du inte få tag på idag. C-däck är förstärkta och har högre last index (102/100) än däck utan C.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag vill komma undan i pris lite billigare och hitta några begagnade däck men det verkar vara lite svårt
 

Rolle343

HBK Medlem
Inlägg
38
Kommun
Västerås
HBK-Nr
32794
Medlemskap
2025
När det står, 185R14C 102/100, är det underförstått att det 85 profil på däcket. Dvs 185/85R 14C . Alltså att höjden på däcket är 85% av bredden. R står för radialdäck och något annat lär du inte få tag på idag. C-däck är förstärkta och har högre last index (102/100) än däck utan C.
Fel där. 185R14 står för 185/75R14. 11 år som platschef på en däckverkstad så det kan jag.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.398
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag ville handla begagnade däck i första hand från Blocket eller Facebook market
Om däcken är gamla kan dom vara ganska bullriga.
Jag köpte nya däck förra året, vilken skillnad det blev.
Visserligen var framdäcken ca: 20 år gamla.
Nu går det att prata normalt utan att behöva skrika i bilen.

Begagnade däck kan ha rullat med för tung last under en lång tid, mer än vad däcken tål. De kan även rullat med för lågt tryck. Däcken kan vara slut utan att du ser det. Har du otur kan det bli sprickbildningar i däcken ganska snart.

Köper du nya däck vet du vad du får.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Enligt STRO:s databok (däckbranschens "bibel") är profilen,precis som konstaterats i inlägget ovan, 82 för de däck som saknar angiven profil. Några dimensioner med 85-profil har jag inte kunnat hitta i nämnda skrift, men väl /80- och /75-dimensioner.

Pålle
 

Bilagor

  • IMG.pdf
    947,8 KB · Visningar: 32
Senast ändrad:

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Dekk er ferskvare, og det eneste festet vi har til veien tilsvarer ca en håndflate per hjul. Forskjellen mellom nye og gamle dekk er enorm. Vil du virkelig risikere ditt eget og din families liv (og alle andre du møter på veien) bare for å spare et par tusenlapper ved å kjøpe gamle og brukte dekk?
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Tack alla för råd och tipsen. Jag fick nedslag på besiktningen på ett bakdäck Men är det så att man måste byta båda däcken att de ska vara samma menar jag eller kan man bara köpa ett nytt
 

birkaolle

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Åland
HBK-Nr
11677
Medlemskap
2024
Man kan ha olika däck (mönster, fabrikat) bara de är av samma dimension o typ (C-däck) på samma axel. Ansluter till Niclas o Elisabeths samt Ingrid o Pålles konstaterande om däcks normalprofil (höjd/bredd) på 82%. Allt enligt nämnda "bibeln" STRO (scandinavian tyre and rim organisation). Denna bok har gällt under de år som den funnits för oss (mig) som jobbat 36 år för sv Bilprovning. Den har väglett för bedömning av ändrade rullningsomkretsar vid ändrade däcksdimensioner m.m. där man kunnat avläsa tabellvärden för resp. dimension. Att privat inhandla årets upplaga kostar dock en slant c:a 360 kr. Min rekommendation: Satsa några kr extra på riktiga och bra däck!
M.V.H Bikaolle
 
Toppen