• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nya däck till bilen ok

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Ja sätter man in måtten i en rullomkretskakylator får man de nya däcket är ca 4% mindre. Alltså klart innanför de 5% som är godkänt.
Fast du ska nog inte bara byta ett däck utan bägge på samma axel.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.610
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Som jag skrivit tidigare i denna tråd, innebär avsaknaden av profil-angivelse (t.ex. /75) att profilen är 82%.

Om man letar efter dimensionen 185-80-14 (som egentligen heter 185/80R14) hamnar man på "uddadimensioner" bland personbilsdäck, och om man letar efter 185/80R14C så existerar den dimensionen inte.

Pålle
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Som jag skrivit tidigare i denna tråd, innebär avsaknaden av profil-angivelse (t.ex. /75) att profilen är 82%.

Om man letar efter dimensionen 185-80-14 (som egentligen heter 15/80R14) hamnar man på "uddadimensioner" bland personbilsdäck, och om man letar efter 185/80R14C så existerar den dimensionen inte.

Pålle

185-14 är väl i verkligheten 185/82-14, men det skrivs inte ut eftersom 82% var standardförhållandet för radialdäck.
 
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Som jag skrivit tidigare i denna tråd, innebär avsaknaden av profil-angivelse (t.ex. /75) att profilen är 82%.

Om man letar efter dimensionen 185-80-14 (som egentligen heter 15/80R14) hamnar man på "uddadimensioner" bland personbilsdäck, och om man letar efter 185/80R14C så existerar den dimensionen inte.

Pålle
Kolla här är Transportstyrelsen för mitt fordon, varför skriver de 75 om vad du säger är rättare??

1668261261458-png.225736
 

Bilagor

  • 1668261261458.png
    1668261261458.png
    127,9 KB · Visningar: 370

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, ja förr så var det ju rätt höga profiler på däck och när diagonaldäckens höjd skulle ersättas med radialdäck så brydde de sig inte om att skriva ut "grundhöjdprofilen" som låg på 82% av bredden.
Men på äldre bilar och även husbilar så verkar inte besiktningen bry sig så mycket om dimensionerna bara det ser "normalt" och ok. ut.
Det blir väl ibland lite värre när bilarna är heltypsgodkända eller vad det heter, men även det verkar slinka genom för det mesta om det också ligger inom normala nivåer, ofta är det väl spårvidden de då kan haka upp sig på.
VOLVO har ju någon reklam på TV att man skall åka till VOLVO för att få rätt vinterdäck till sin VOLVO för de är experter........ Ja, i alla fall ofta experter på prissättning av "sina" däck.

Lite off ämnet men jag köpte nya NOKIA däck till husbilen tidigt i våras när det började bli oroligt ute i Europa, och min tanke fick rätt för det stod som jag jag hade något svagt minne av, Made in Russia, på dem. Jag vet inte hur mycket av deras däck som tillverkas utanför Finland, men risken är väl att en omställning tar tid.

M.v.h. JANKRO.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hejsan.
Tänk bara på att det ska vara en snöflinga som märkning om du ska ha dom hela året.
M+S står ju för mudd and sand.
Med vänlig hälsning,/Anders

Bilden Hans-Erik lagt in ovan är godkända vinterdäck.
Mud'n Snow är det enda jag hört om M+S.
Har du nån länk till "mud and sand"?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.597
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, det finns en, inte så liten gråzon på M/S märkningen och då ofta på terrängdäck. Det brukar då handla om S för snö eller sand, eller för snö men ändå inte godkända i Sverige för snö/vinter.
Gråzon som sagt, men jag har kasat runt på sådana däck på ett flertal "JEEP'ar" i många år nu.

På en del så betyder det snö, men klackarna är släta utan sådanadär sajpningar (många smala djupa spår i stora klackar) och de funkar jättebra i nysnö, lössnö, kramsnö m.m. men på packad snö och is har de inget vidare grepp alls.
De ser ut lite åt det här hållet.
Däck MS1.JPG

Sedan finns det var gränsen går till S för sand. De brukar vara lite mer extrema för att kunna "skyffla" sand för att komma framåt, och brukar bli lite mer åt det här hållet, fast inte alltid lika extrema som de här.
Däck MS.JPG

Båda de här ovan är ju även lite självrensande som däcken på en traktor är. Mönstret bygger på V form som driver ut förra varvets klet i mönstret när nytt kladd vill in.

Sedan finns det mer terrängmönster som helst inte skall kladda igen utan bara greppa i stock och sten. Kraftigt mönster men den självrensande V formen finns inte i mönstret.
Däck MS2.JPG


Sedan finns det extremdäck som inte är direkt självrensande, väldigt grova, skyfflar säkert även sand bra och troligen hala på packad snö och is, men ändå lyckats få både alptopp och snöflingemärkning. Säljs dock med kommentaren. Obs! Ej lämplig för vinterkörning i Norden. Kanske vi har annan vinter och snökvalité än andra länder. De är i alla fall även godkända för 180 km/tim :cool: om man har bråttom.

Däck MS3.JPG


Det bästa av de här däcken som vinterdäck skulle säkert vara att ta det översta däcket av de här, och fulldubba det så även packad snö och is skulle bli greppbart. Men då saknas ju snöflingan i alla fall.......... Ja som vanligt så täcker inte svenska pappersregler upp så att det funkar i verkligheten, för det finns för många glapp i många svenska "bror duktig regler" som vanligt.

Så den här kopierade texten som verkar bestämd och regelrätt stämmer inte heller.
"I vissa fall betyder M+S ”Mud and Sand” vilka i detta fall INTE lämpar sig till vinterväg. Det gör däremot alptopp/snöflinge-märkningen."

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

FURUDAHLS

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
33721
Medlemskap
2024
Jo , M+S används lite hur som helst. Jag kommer från Offroadåkandet inom mc och där är märkningen densamma och betyder lera o sand. Har egentligen ingen betydelse då snöflinga eller alptopp är det viktiga. Såg inte det på bilden första gången.
Med vänlig hälsning/Anders
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
518
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Hej, ja förr så var det ju rätt höga profiler på däck och när diagonaldäckens höjd skulle ersättas med radialdäck så brydde de sig inte om att skriva ut "grundhöjdprofilen" som låg på 82% av bredden.
Men på äldre bilar och även husbilar så verkar inte besiktningen bry sig så mycket om dimensionerna bara det ser "normalt" och ok. ut.
Det blir väl ibland lite värre när bilarna är heltypsgodkända eller vad det heter, men även det verkar slinka genom för det mesta om det också ligger inom normala nivåer, ofta är det väl spårvidden de då kan haka upp sig på.
VOLVO har ju någon reklam på TV att man skall åka till VOLVO för att få rätt vinterdäck till sin VOLVO för de är experter........ Ja, i alla fall ofta experter på prissättning av "sina" däck.

Lite off ämnet men jag köpte nya NOKIA däck till husbilen tidigt i våras när det började bli oroligt ute i Europa, och min tanke fick rätt för det stod som jag jag hade något svagt minne av, Made in Russia, på dem. Jag vet inte hur mycket av deras däck som tillverkas utanför Finland, men risken är väl att en omställning tar tid.

M.v.h. JANKRO.
Ha ha! Hjälpte svågern i går med att montera vinterdäcken på hans personbil. Han var ju lite mallig för sina fina märkesdäck Pirelli! När jag tittade mycket noga stod det med mycket små bokstäver Made in Russia!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.765
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ha ha! Hjälpte svågern i går med att montera vinterdäcken på hans personbil. Han var ju lite mallig för sina fina märkesdäck Pirelli! När jag tittade mycket noga stod det med mycket små bokstäver Made in Russia!

På vad sätt har det betydelse, det är ju Pirelli som står för däckens kvalitet?
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
518
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
På vad sätt har det betydelse, det är ju Pirelli som står för däckens kvalitet?
Det var inte kvaliteten jag ifrågasatte men då det diskuterades olika prisklasser och att billighetsdäck skulle vara sämre är ju ursprung intressant. Och lite kul om nu någon tror att man åker runt på fina italienska däck.....
 
Toppen