Ny artikel; Funderingar efter att ha lyssnat på Gretas sommartal

Status
Stängd för vidare inlägg.

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
18.654
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Nettet med hydrogen fyllestasjoner i Norge er i praksis avviklet etter at den ene eksploderte. De noen hundre bilene står stille om de ikke er var i nærheten av den eneste som fortatt fungerer. Produksjon av hydrogen skjer i hovedsak på to måter: Grønn ved elektrolyse av vatn ved hjelp av elektrisitet fra sol og vindkraft - ok måte å lagre energi på. Blå ved spaltning av naturgass og muligens fangst av CO2.

Om vi ser på den grønne løsningen og bruk i bil så trenger en omlag 4 ganger så mye elkraft som for batteribiler med samme kjørte strekning. Men dette er ikke noe stort problem da en kan benytte solkraft i eksempelvis ørkener i Afrika og Australia. Det er et stort prosjekt under planlegging i Singapore hvor de vil plassere et anlegg i Australia med undersjøisk kabel for elforsyning av bystaten samtidig som de benytter overproduksjonen av el om dagen til produksjon av hydrogen som delvis blir brukt i brenselsceller til elproduksjon om natten og overskuddet blir skipet ut fra Australia i tankskip. Det er snakk om sol og vind med en samlet produksjon i TW klassen.

Hydrogen planlegges og brukt i smelteverk, så det lille kull man trenger er det som tilsettes i stålet for hardhet.

For lagring av energi - noe som en nødvendig med vind og solkraft, så er det i dag 3 mulige løsninger, batteri, hydrogen og cryo (kulde). Batterier i lysnettet egner seg best for rask korreksjon av endringer i belastningen på nettet - eksempel på dette er Tesla batteriet i South Australia som nå bygges ut fra 100 til 150 MW men fortsatt ikke mer enn 125 MWh. Det er planer for slike store batterier med opp til 4 timer maks last og over 100 MW. Hydrogen og brenselsceller er den enkleste løsningen teknisk og NEL ASA i Norge er største leverandør av elektrolyse delen - og har vært det siden 1929. Det første cryo anlegget er under planlegging, produserer flytende luft når det er overproduksjon av el og benytter ekspansjonen til atmosfærisk luft til å drive en turbin. Fordelen for cryo er at det ikke trenger tilførsel av noe til prosessen, elektrolysen trenger vann som kan være en mangelvare i områder med mye sol.
 

BeRoka

HBK Medlem
Inlägg
1.314
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2021
Sol backen du skriver hur många husbilar kör i stan! ursäkta en lantis som har uppfattat det så fel,
enligt insändare här på forumet så får man uppfattningen att det är där ni hör hemma ni vill ha ställ platser helst mitt på torget när heten
till resturanger så bet och affärer för ni är så betydesefulla
stämmer det inte eller, vad skall man tro på.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2020
I Asien och många länder i Europa satsas det för fullt på vätgas. Tycker det är en stor synd inte våra svenska politiker och även Greta sett denna möjlighet som så många andra sett. De enda utsläpp efter vätgasen är rent vatten, efter batteribilar är det flera ämnen som påverkar miljön negativt. Visar sig redan nu att även elförsörjningen har svårt räcka till.

Funnes möjligheten skulle jag utan tvekan välja en vätgasdriven husbil nästa gång det blir byte men tyvärr blir det inte möjligt åka till Tyskland varje gång för att tanka. Hoppas staten ser till det blir en utbyggnad av vätgasmackar även här i Sverige....Kjell
Vet inte hur du tror att vätgasen tillverkas? Men vanligtvis brukar det ske med EL.
Ja den är ren vid förbränning. Det är polyeten plast också, ren vid förbränning alltså. Allt hänger på hur vätgasen tillverkats & hur den elen som används har producerats.
Om vi stänger all kärnkraft så kommer vi få stora problem med energibalansen i kraftnätet. Varken vinden eller solen tar ju inte någon hänsyn till när vi behöver EL. Då finns 2 allternativ antingen dra igång ett kolkraftverk eller något annat fossilt kraftverk eller lagra energi från vind/sol. I det senare fallet är vätgas en möjlighet bland många allternativ. Dvs tillverka vätgas vid överskott på el för att sedan förbränna i ett gaskraftverk när vinden/solen inte räcker till.
Sen skulle man ju kunna ”tanka” den i ett fordon. Eftersom verkningsgraden att först göra EL för att sedan använda den till att tillverka vätgas för att sedan förbränna denna i en bilmotor ICE blir rätt kass. Så jag Är nog rätt tveksam till den idéen. Däremot är vätgas ett utmärkt bränsle i bränsleceller. Om man då tänker att många vanliga bilar ofta körs kortare körsträckor & egentligen skulle klara sig med ett rätt litet batteri (EL-bil), bortsett från semesterresorna etc. Så skulle en bränslecell som hjälper till att ladda batteriet vid långkörningar kunna vara en god idé.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
18.654
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Når det gjelder energieffektivitet ved fremdrift av kjøretøy så er batteri elbil på 73% hydrogen FC på 22% syntetisk drivstoff 13%. Kilde Efficiency Compared: Battery-Electric 73%, Hydrogen 22%, ICE 13%

En annen utgave Battery Electric Vs Hydrogen Fuel Cell: Efficiency Comparison denne er forbløffende lik VolksWagen sin What’s more efficient? Hydrogen or battery powered? noe forskjellig er Battery Electric vs. Hydrogen Fuel Cell Cars - A Detailed Study - VehicleSuggest.

Hydrogen sin store fordel er muligheten for rask tanking - om tankstasjoner finnes, disse mangler stort sett overallt. Batteribiler kan stort sett lades alle steder om en tar tiden til hjelp - eller raskt om en har rett temperatur på batteriet og lader med riktig og høy spenning. 400V for mange eller 800V for enkelte tyske elbiler. Dobbelt så høy spenning skulle gi halve ladetiden. Det er foreløpig kun Audi og Porsche som har 800V batterier, de fleste andre benytter 400V eller lavere.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen