Mia & Johnny
HBK Medlem
Man kan ju fundera om det är vad Greta tror på eller ?Greta kämpar för det hon tror på . Jag vill ha min frihet i husbil vi får se vad som händer. Men rätt ska vara rätt. Skitprat kan vi vara utan!
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
Man kan ju fundera om det är vad Greta tror på eller ?Greta kämpar för det hon tror på . Jag vill ha min frihet i husbil vi får se vad som händer. Men rätt ska vara rätt. Skitprat kan vi vara utan!
Klipper fra FB en kommentar om mine 2 barnebarn:
Herlig når ungene på 4 og 6 år har en saklig og kompetent diskusjon om hva som er verst for planeten; plastavfall eller CO2. Og topper det hele med argumentet om at barn er smartere enn voksne fordi barn vil plukke søppel, mens voksne ikke vil at de skal ta på søpla: "voksne tar ikke vare på planeten"
Budskapet har jag aldrig ifrågasatt!!!
Pålle
För den som har kännedom om språkbruket hos personer med Asperger syndrom (högfungerande autism) uttrycker hon sig precis som förväntat.Efter att (bl. a. i Aftonbladet) ha läst beröm över retoriken i sommarpratet, har jag ånyo lyssnat på programmet – dock endast slumpmässigt valda delar av det.
Jag har då framför allt lyssnat på HUR hon framför budskapet, och inte VILKET BUDSKAP hon framför, och ställer mig därefter tvivlande till att hon själv skrivit den text hon läste upp. (Språkbruket skiljer sig, anser jag, högst avsevärt från det språkbruk som jag – kanske lite fördomsfullt – förväntar mig att en skolskolkande 17-åring ska ha.)
Den för mig naturliga frågan blir då: Vem är det som skrivit talet?
En, för mig, lika naturlig följdfråga blir givetvis: Vems åsikter är det hon framför – för vem agerar hon?
Pålle
Publicerade just en ny artikel, inspirerad av Gretas sommarprat i P1 Sommar på midsommardagen.
Funderingar efter att ha lyssnat på Gretas sommarprat
Funderingar kring framtiden för vår kära fossilberoende husbilar, efter att ha lyssnat på Gretas sommarprat.www.husbilsklubben.se
Eftersom det finns väldigt starka synpunkter bland oss i det här ämnet så föreslår jag att eventuell debatt lägger vi här
i den här tråden på Forumet.
TommyD
Varje människa på jorden har rätt att tycka. Att veta däremot är klart mer komplicerat. Det kräver både kunskap, erfarenhet och öppenhet gentemot vad andra tycker och tänker. Många duktiga och äldre forskare har insett att ju mer man lär sig desto mindre inser man att man kan. Många trycker rätt hårt i dessa dagar på att just koldioxid skulle vara ett hot mot mänskligheten. Faktum är att det är väl den gruppen högt uppsatta och välbetalda forskare vi behöver granska lite ytterligare OCH verkligen läsa vad de skriver för inte heller de är numera säkra på det som tidigare var helt säkert.Publicerade just en ny artikel, inspirerad av Gretas sommarprat i P1 Sommar på midsommardagen.
Funderingar efter att ha lyssnat på Gretas sommarprat
Funderingar kring framtiden för vår kära fossilberoende husbilar, efter att ha lyssnat på Gretas sommarprat.www.husbilsklubben.se
Eftersom det finns väldigt starka synpunkter bland oss i det här ämnet så föreslår jag att eventuell debatt lägger vi här
i den här tråden på Forumet.
TommyD
Ang. Aspergers syndrom. alla som har Aspergers syndrom är inte superintelligenta. Begåvning från medel till över det normala. Namnet kom till när Hans Asperger, österrikisk läkare och nazist före och under andra världskriget valde ut vilka utvecklingsstörda, autistiska barn som skulle få leva beroende på att dom kunde vara till en viss nytta för nazisterna och det tredje riket enligt Göring. Hans Asperger doktorerade 1944.För den som har kännedom om språkbruket hos personer med Asperger syndrom (högfungerande autism) uttrycker hon sig precis som förväntat.
Personer med Asperger syndrom har ofta enorma resurser inom de områden som intresserar dem. Det mest berömda exemplet är Albert Einstein som under sin skolgång betraktades som mindre begåvad. Bill Gates tillhör även han denna grupp människor som begåvats med dessa resurser. Då jag personligen har erfarenheter av personer i min omedelbara närhet med Asperger syndrom framstår det helt klart att hon själv är den som skrivit sitt sommarprat. Det finns ingen anledning att ifrågasätta hennes engagemang i klimatfrågan.
I Asien och många länder i Europa satsas det för fullt på vätgas. Tycker det är en stor synd inte våra svenska politiker och även Greta sett denna möjlighet som så många andra sett. De enda utsläpp efter vätgasen är rent vatten, efter batteribilar är det flera ämnen som påverkar miljön negativt. Visar sig redan nu att även elförsörjningen har svårt räcka till.
Funnes möjligheten skulle jag utan tvekan välja en vätgasdriven husbil nästa gång det blir byte men tyvärr blir det inte möjligt åka till Tyskland varje gång för att tanka. Hoppas staten ser till det blir en utbyggnad av vätgasmackar även här i Sverige....Kjell