Bäckis1843
HBK Medlem
Läste igår att med de höga elpriserna vi nu har så är det hugget som stucket att köra en snål bensin eller ännu snålare dieselbil mot en elbil.
Det tyckte jag lät väldigt intressant och det malde i bakhuvudet idag när jag petade ihop min månadsrapport på elförbrukningen hemma.
När jag började följa förbrukningen hemma fick man manuellt gå ut och läsa av mätaren en gång i månaden och göra egna grafer.
Idag får man ut all statistik, nästan, från sin elleverantör.
Dock är det vissa saker jag vill ha med som gör att data måste samlas på flera punkter för att få ett snyggt diagram.
I mitt blad får jag ut separerat hushållsel, varmvatten, värme, elbilarna och solcellsproduktionen.
Snyggt överskådligt
Om man då tar vad jag betalat för min förbrukning minus vad jag sålt el för under totalt ett år bakåt (i den kalkylen ligger även bidraget man fick i vintras) och slår ut det på hela förbrukningen (exklusive de kWh som är helt försörjda av solpanelerna) så har jag betalat 24öre/kWh inklusive allt.
Skulle man, alla har ju inte solpaneler, räkna bort vad jag sålt el för så får man istället ett snittpris på 85öre/kWh (alla stora förbrukningar ligger nattetid då elen är billigast).
Sedan kollar man statistiken på e-Golfen som under ett år snittat 1,75 inklusive förvärmning 2x per dag under vintern och multiplicerar med 24öre.
Då får man fram att golfen kostat mig 42öre per mil och hade jag inte haft solpanelerna så hade det kostat 149öre per mil.
Om vi då kollar vad jag i snitt betalat för bensinen under samma period så blir det 19,55kr/lit.
Och motsvarande för dieseln är 23,90kr/liter.
För att då en bensinbil ska gå lika billigt som min elbil så behöver den dra max 0,07l/mil och en diesel 0,06l/mil och någon sådan har jag aldrig sett.
Om vi vänder på beräkningen och tänker hur högt måste elpriset ligga i snitt under ett helt år för att det ska bli billigare att köra bensin/diesel?
För enkelheten tar vi golfklassen som i Sverige snittar 0,66l/mil (enl TeV) och som då kostar 12,90:-/mil.
Och det motsvaras då av ett elpris på 7,37kr/kWh med min Golf.
Då är ju frågan vad har personen som räknat ut detta för artikelförfattarens räkning fått sina uppgifter ifrån?!
Hen måste ha tagit den bilen som förbrukar allra mest den kallaste vinterdagen och räknat med att kunna fylla upp hela den elbilens batteri just den timmen som elen i Skåne är som allra dyrast annars går det helt enkelt inte ihop.
Summa summarum, sväljer man allt som pressen skriver med hull och hår utan att vara det minsta källkritisk så förstår jag att man kan drabbas av panik.
Var man är starkast i sin egen tro men jag tvivlar starkt på att det någonsin kommer bli billigare att köra fossildrivet än eldito (utom möjligen den där specifika timmen klockan 18, en onsdagskväll i januari när termometern visar -34 i Skåne)....
Och jag är väl medveten om att jag bara tagit hänsyn till bilarnas förbrukning men jag tror att övriga kostnader tar ut varandra något sånär i långa loppet.
Det tyckte jag lät väldigt intressant och det malde i bakhuvudet idag när jag petade ihop min månadsrapport på elförbrukningen hemma.
När jag började följa förbrukningen hemma fick man manuellt gå ut och läsa av mätaren en gång i månaden och göra egna grafer.
Idag får man ut all statistik, nästan, från sin elleverantör.
Dock är det vissa saker jag vill ha med som gör att data måste samlas på flera punkter för att få ett snyggt diagram.
I mitt blad får jag ut separerat hushållsel, varmvatten, värme, elbilarna och solcellsproduktionen.
Snyggt överskådligt
Om man då tar vad jag betalat för min förbrukning minus vad jag sålt el för under totalt ett år bakåt (i den kalkylen ligger även bidraget man fick i vintras) och slår ut det på hela förbrukningen (exklusive de kWh som är helt försörjda av solpanelerna) så har jag betalat 24öre/kWh inklusive allt.
Skulle man, alla har ju inte solpaneler, räkna bort vad jag sålt el för så får man istället ett snittpris på 85öre/kWh (alla stora förbrukningar ligger nattetid då elen är billigast).
Sedan kollar man statistiken på e-Golfen som under ett år snittat 1,75 inklusive förvärmning 2x per dag under vintern och multiplicerar med 24öre.
Då får man fram att golfen kostat mig 42öre per mil och hade jag inte haft solpanelerna så hade det kostat 149öre per mil.
Om vi då kollar vad jag i snitt betalat för bensinen under samma period så blir det 19,55kr/lit.
Och motsvarande för dieseln är 23,90kr/liter.
För att då en bensinbil ska gå lika billigt som min elbil så behöver den dra max 0,07l/mil och en diesel 0,06l/mil och någon sådan har jag aldrig sett.
Om vi vänder på beräkningen och tänker hur högt måste elpriset ligga i snitt under ett helt år för att det ska bli billigare att köra bensin/diesel?
För enkelheten tar vi golfklassen som i Sverige snittar 0,66l/mil (enl TeV) och som då kostar 12,90:-/mil.
Och det motsvaras då av ett elpris på 7,37kr/kWh med min Golf.
Då är ju frågan vad har personen som räknat ut detta för artikelförfattarens räkning fått sina uppgifter ifrån?!
Hen måste ha tagit den bilen som förbrukar allra mest den kallaste vinterdagen och räknat med att kunna fylla upp hela den elbilens batteri just den timmen som elen i Skåne är som allra dyrast annars går det helt enkelt inte ihop.
Summa summarum, sväljer man allt som pressen skriver med hull och hår utan att vara det minsta källkritisk så förstår jag att man kan drabbas av panik.
Var man är starkast i sin egen tro men jag tvivlar starkt på att det någonsin kommer bli billigare att köra fossildrivet än eldito (utom möjligen den där specifika timmen klockan 18, en onsdagskväll i januari när termometern visar -34 i Skåne)....
Och jag är väl medveten om att jag bara tagit hänsyn till bilarnas förbrukning men jag tror att övriga kostnader tar ut varandra något sånär i långa loppet.