• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Norgeresa med Net1 dagsurf

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Stavanger gamlebyen

a20110705_55_6_tonemapped.jpg


a20110705_53_4_tonemapped.jpg


a20110705_41_2_tonemapped.jpg


Vi tog cyklarna från Mosvangens camping för att uppleva gamlebyen i Stavanger.
HDR-bilder
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Norgeresa med Net1 dagsurf

Eftersom hastigheten på Net1 inte är världens snabbaste provade jag med Mosvangens WiFi (Stavanger) men den var om möjligt sämre än standarden på campingen. Denna camping som ligger på gångavstånd (3 km) till Stavangers centrum var bland de sämsta som jag upplevt på år och dag.

Det är tråkigt då Stavanger har mycket att erbjuda av båtturer, tex till Lysefjorden.
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Norgeresa med Net1 dagsurf

Hej Anders!

Helt fantastiskt!

Är det svårt med HDR?
Vilka program använder du, är det insticksprogram till Adobe Photoshop CS2?

Berätta gärna lite om hur du får dessa helhäftiga HDR bilder.

Tack för att du delar med dig av dina bilder! :)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Norgeresa med Net1 dagsurf

Jag använder Photomatix Pro som jag hämtat gratis på nätet. Ställ in kamera så att den tar minst 2 bilder och största möjliga exponeringsdiff. Photomatix klarar en mängd variationer, från knappt märkbar tonemapping till det rena groteska. Resultatet kan bli ganska intressant.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Norgeresa med Net1 dagsurf

Jag har märkt att de flesta tätorter där vi passerat på Norgeresan har gratis WiFi-anslutning.

Toppen tycker jag som nu sitter vid Lillesands gågata/hamn och skriver på min iPhone i strålande solsken.

PS! Nu har jag använt den som kamera också!

bild-781073.JPG
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50024

Guest
Sv: Norgeresa med Net1 dagsurf

Knarrevik, där var vi igår:)

Vi har också utnyttjat gratis internet på flera ställen där vi varit


Torill o Torbjörn
 
Senast redigerad av en moderator:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Norgeresa med Net1 dagsurf

a20110707_22_3.jpg


"Saltholmen fyr er et fyr som ligger på en liten øy utenfor Lillesand i Aust-Agder.
Fyret ble satt i drift i 1882. Fyrbygningen er i betong har et mangekantet fyrtårn med spir i et av hjørnene. Formen på tårnet er sjelden å se i Norge og fyret er stort sett bevart slik som det ble bygget. Fyret er derfor fredet etter lov om kulturminne. Fyret hadde 4. ordens linseapparat. Fyret ble lagt ned i 1952 og den nåværende fyrlykten ble satt opp."


500 mm frihand
 

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Norgeresa med Net1 dagsurf

Jag använder Photomatix Pro som jag hämtat gratis på nätet. Ställ in kamera så att den tar minst 2 bilder och största möjliga exponeringsdiff. Photomatix klarar en mängd variationer, från knappt märkbar tonemapping till det rena groteska. Resultatet kan bli ganska intressant.

Hej Anders, är det denna du kör?
Download Photomatix Pro v4.0.2 for Windows
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Norgeresa med Net1 dagsurf

Efter en veckas fint väder hann regnet i kapp oss i Kongsvinger. Sitter i närheten av HBK:s ställplats som numera är avgiftsbelagd men det går bra att stå vid Glomma några hundra meter bort.

Lisa har fått för sig att shoppa upp de sista norska kronorna imorgon innan vi lämnar Norge för denna gången.

Vi hann med några orter på Sörlandet nämligen Lillesand, Risör och Kragerö. Lillesand var fint men Risör och Kragerö liknade mest två tivoli.

Imorgon Sverige, skönt att slippa tänka på långsam uppkoppling med Net1. däremot fungerade WiFi bättre än jag trott med gratis uppkoppling i de flesta tätorter som vi besökte. Alla faktiskt!
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Makrill i Lillesand

a20110709_6.JPG


Bild från ställplatsen i Lillesand.

Vår norske vän från Stavanger fixar middagen i första kastet. Spöt inhandlat på bensinmacken.

PS! I fjärran Saltholmens fyr.
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Norgeresa med Net1 dagsurf

Har du sjekket loggen hos Net1 - det er ikke mye du skal gjøre på nettet for 100MB. Jeg blåste den og mer til på en windows update første dagen i Tyskland med feil profil på kontatkortet. 40 minutter var tiden før 100MB var brukt opp.

Jag hade fel Knut, det är 500 MB/dag som gäller och det lär väl räcka och bli över även om bilderna blir många?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Norgeresa med Net1 dagsurf

2 kvelder på forumet og litt lesning av nettaviser har forbrukt 300 MB på min norske ICE her i Sverige :D:D
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Norgeresa med Net1 dagsurf

Jag har märkt att de flesta tätorter där vi passerat på Norgeresan har gratis WiFi-anslutning.

Toppen tycker jag som nu sitter vid Lillesands gågata/hamn och skriver på min iPhone i strålande solsken.

PS! Nu har jag använt den som kamera också!

bild-781073.JPG


Fina bilder , har du lyckats bifoga bilder även med iphone ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Norgeresa med Net1 dagsurf

Fina bilder , har du lyckats bifoga bilder även med iphone ?

Ja så fina är de väl inte men det är behändigt att slippa ta datorn till hjälp för att lägga in någon bild då och då.
Jag brukar använda appen HDR Pro om motivet inte rör sig allt för mycket (2 bilder sammanställs till 1).

Som du säkert vet går det inte att lägga in bilden direkt från iPhone/iPad men jag har löst det med mellanlagring.
Först mejlar jag bilden till en blogg som jag använder endast till detta, sedan infogar jag bilden från bloggen till detta forum
insertimage.gif
.
Detta förfarande går lika fort som att bifoga bild med gemet. Lite plottrigt med iPhone men lätt som en plätt med iPad.
 
Toppen