• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nivåklossar

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag använder luftfjädringen bak för att få bilen i våg, så gott det går.
Först därefter sätter jag ner stödbenen (E&P), det brukar bli bra, men ibland behövs manuell justering för jag skall bli nöjd.
 

m_camper

HBK Medlem
Inlägg
90
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
34805
Medlemskap
2024
Använder alltid automatläget på stödbenen (EP), dom är sammankopplade med luftfjädringen som först sänker bilen max. Funkar riktigt bra!
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
683
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sätter helst mina klossar så att bilen lutar ca en halv blåsa frammåt på vattenpasset, då jag sover med huvudet längs bak i bilen. Några kommentarer nämner även takavrinningen. Det finns några modeller som har ett bakåtsluttande tak. I min värld är det det bästa man kan ha för att bli av med regnvattnet så fort som möjligt.
 

stenö

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
17504
Medlemskap
2024
Har åkt Mercedes i 10 år och nästan inte använt ramperna.
Varför kan inte en Fiat byggas så att den står i våg?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.776
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Ja, självklart…men frågan var ju mer varför man hissar upp framändan så högt så det blir extrem lutning på golvet. I exemplet ovan vågar jag utlova att pannkakorna blir allt annat än jämntjocka
Många husbilsmärken har inte förstärkta framfjädrar som original och då lutar de framåt normalt. Våra Hymer vi haft har alltid haft förstärkta framfjädrar som original och har då inte lutat framåt. Vi har sällan haft behov av att köra upp på kilarna under de 25 år vi haft husbil. Inte vevat ner stödben heller på dem vi haft det. Vi har haft campingbåt också så vi är väl inte så känsliga.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.857
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag gillar skarpt framåtlutningen 1 - 1,5 grad på vår Hobby/Fiat. Vi har långbäddar. Med en tvärbädd är den nog inte lika kul!
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Bilen min er basert på Fiat Ducato-chassis, og jeg er ærlig talt ganske drittlei at den skal "stå på hue". Verken avløp eller kjøleskap fungerer skikkelig uten noenlunde oppvatring, så jeg prøver i størst mulig grad å parkere der jeg ser det er litt motbakke, selv om jeg da snur ryggen til den beste utsikten. Ofte er skråningen så stor at nivåklossene ikke strekker til, så hvis det er mulighet for skifte til stivere/lengre fjærer i front er jeg absolutt interessert i å prøve det!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Bilen min er basert på Fiat Ducato-chassis, og jeg er ærlig talt ganske drittlei at den skal "stå på hue". Verken avløp eller kjøleskap fungerer skikkelig uten noenlunde oppvatring, så jeg prøver i størst mulig grad å parkere der jeg ser det er litt motbakke, selv om jeg da snur ryggen til den beste utsikten. Ofte er skråningen så stor at nivåklossene ikke strekker til, så hvis det er mulighet for skifte til stivere/lengre fjærer i front er jeg absolutt interessert i å prøve det!
Det finns lösning på problemet, byte till kraftigare fjädrar/stötdämpare får husbilen i våg. Det finns flera modeller/märken på dessa.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.075
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Bilen inbyggda lutning brukar inte vara problemet, utan markens lutning där man parkerar, jag kör mina EP i autoläget för det mesta, har valt att ha nolläget med lite framåtlutning så är framhjulen kvar på marken.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.247
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Nja, det holder ikke bare med kraftigere fjærer, de må jo også løfte fronten på bilen ca 10-15 cm (ut fra egen synsing).
Detta stämmer bra med en original Fiat fjädring som vilar på genomslags gummit.

För berörd, innan ni blir upprörda, kolla hur nära er fjädring är till att vila mot genomslagsgummit.

Kraftigare fjädring i fram lyfter framfjädringen till där den skall vara i normalläge.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
292
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Detta stämmer bra med en original Fiat fjädring som vilar på genomslags gummit.

För berörd, innan ni blir upprörda, kolla hur nära er fjädring är till att vila mot genomslagsgummit.

Kraftigare fjädring i fram lyfter framfjädringen till där den skall vara i normalläge.
Interessant, det må jeg få sjekket opp.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Detta stämmer bra med en original Fiat fjädring som vilar på genomslags gummit.

För berörd, innan ni blir upprörda, kolla hur nära er fjädring är till att vila mot genomslagsgummit.

Kraftigare fjädring i fram lyfter framfjädringen till där den skall vara i normalläge.
Instämmer till 100%, normal fjädringsväg till genomslagsgummi på modernare fiatchassi- husbil ligger runt 2cm, skrämmande enligt mej.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Instämmer till 100%, normal fjädringsväg till genomslagsgummi på modernare fiatchassi- husbil ligger runt 2cm, skrämmande enligt mej.
"Genomslagsgummi" på Fiat bak är en del av fjädringen. Sett en film från fiat. Ska försöka hitta den. Det är inte dom genomslagsgummi på en vanlig bil.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.369
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Vi bytte framfjädrar när vi köpte vår bil. Carthago hade en kampanj på den tiden. Vägde in den för att få rätt fjäder och framändan höjdes 6 cm.
Det blev mycket mjukare gång på bilen.
Vårt fram axel tryck är omkring 2000 kg.

När det gäller tvärbädd håller jag inte med dig Krinil.
Om vår bil lutar lite framåt eller bakåt har ingen stor betydelse.
Vi sover lika bra för det i tvärbädden.
Och de få gånger vi använder klotsarna är när det är problem med matlagningen.
Det är så sällan, att jag ett tag tänkt lägga av dom.
 
Toppen