• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nivåklossar

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tycker det brukar se precis likadant ut på bilar med hydrauliska stödben. Ofta hänger det främre hjulparet i luften. Måste bli obekvämt att ta sig in och ut ur bilen.
En gång har vi stått så i en brant backe i Norge, då var jag tvungen att klossa under stödbenen för att få bilen i nivå, men skam den som ger sig :cool:

2018-07-09 22.47.08.jpg
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Min hustru kan blive svimmel af at gå på et gulv, der hælder for meget, så jeg bruger klodser og vaterpas.

Hvis jeg havde kg tilovers på lastvægt, så havde jeg monteret el-stødben, men desværre ....
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.921
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
En gång har vi stått så i en brant backe i Norge, då var jag tvungen att klossa under stödbenen för att få bilen i nivå, men skam den som ger sig :cool:

Visa bilaga 229542
Jag förstår att man använder klossar under stödbenen när marken lutar. Det jag inte förstår är att ofta när vi står i våg utan klossar så står flera bilar med stödben med framhjulen i luften. Så mycket skiljer det väl inte i bilarnas ”lutning”?
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Själv har jag hydrauliska stödben, men är väldigt nyfiken på varför många med klossar ska köra upp framändan så högt? Är det någon tanke bakom detta?

Visa bilaga 229541
Vi har en alkovbil. Den lutar framåt som alla Fiat så massor med vatten blir liggande i svanken vid alkoven. Får köra upp på höga klossar. Då rinner vattnet av bakåt. Utifrån ser det ut som att bilen stegrar men vattenpasset visar att den är nästan plan med svaagt bakfall för vatten. Då är det perfekt.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.856
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
De flesta husbilar lutar framåt. Förmodligen för att möjliggöra last. Men vi har alltid 1 till 1,5 grad lutning framåt, även när vi står plant. Men det funkar bra, så länge vi står rätt i sidled!
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Vi ställer oss ofta med rumpan lite högre än fronten, trots hydrauliska stödben.
Inbillar mig, att jag sover lite bättre då.

Dessutom så har vi nivåklossar med, lägger under dem för att inte bryta i cylindrarna i onödan.
Husbilen blir dessutom mycket stadigare.
Hissar inte upp hjulen så de "dinglar" i luften.
Största skillnaden är väl att vi aldrig kör upp på klossarna
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.874
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tycker det brukar se precis likadant ut på bilar med hydrauliska stödben. Ofta hänger det främre hjulparet i luften. Måste bli obekvämt att ta sig in och ut ur bilen.
Använder man automatiken (iaf mina E&P) så är den osmart, min börjar alltid att höja baken, lutar platsen då framåt måste frambenen kompensera extra mycket, så där kan mina hålla på, och de slutar med att man hamnar högre upp än nödvändigt. Så jag kör mina manuellt i slutändan ändå.
 

Åke Nordström

HBK Medlem
Inlägg
235
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Mina HPC i autoläge börjar med att två går ner för att få markkänning, när alla fyra fått sin markkänning aktiveras de två som har mest behov av höjning, växelvis höjs husbilen till nivellering, kanske avslutmingsvis med någon kort sänkning av ett enstaka ben.

Alternativt kan jag först aktivera parkeringsläge där allt stannar efter att alla fyra fått markkänning, så kallat uppstagningsläge. Härefter kan jag manuellt höja två ben i taget efter behag.

Det finns tillfällen då jag efter autoläge ändrat till manuellt och därmed kunnat sänka valfritt par ben för exempelvis lägre insteg eller lutning bakåt eller så att alla sex hjulen återfår markkontakt eller... allt efter tillfälligt behov.
Åke
 
Toppen