• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigationsprogram till Pc

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Strålande Tommy o Detleffkvalite. Kul att inte priserna stigit på 3 år
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Var inne på Dustin och kollade.

Tvi vale, dom vill ha 178:- för frakten. Så helt plötsligt blir priset 494:- plus moms = 618:-

I och för sig inget oävet pris för ett så bra kartprogram.

Förra utgåvan köpte jag på On Off. Finns den på andra ställen än Dustin?
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Navigationsprogram till Pc

Kan nån förklara för en okunnig om autoroute. Kan pc navigering ersätta min Garmin som ofta lurar i väg mig/oss på långa omvägar. Jag förstår att jag behöver köpa en GPS motatagare, sk puck, till den bärbara pc.n. Nån som har förslag på en bra puck och var man köper de.

Blir det köranvisningar med svensk röst? Läggar man kartor program poi och annat nyttigt på hårddisken? Hur mycket plats tar det?

Känner mig på detta område som novisen vid spisen. Jag har aldrig trägffgat någon som skött navigeringen på detta sätt än mindre sett systemet i praktiken.

Vi har precis köpt en liten 10 tums pc som kommer att får plats på instrumentbrädan och den har 11 timmars batteritid.

KKommer detta att fungera?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Hej Per!

Tack för informationen. Det var skillnad på www.dustin.se och www.dustinhome.se
Varuvärde395,00 kr Frakt59,00 kr Fakturaavgift39,00 kr Totalt inkl. moms och frakt493,00 kr
Det gäller att gå in på rätt sida.

395:- Vara
59:- Frakt
454:- Totalt hos www.dustinhome.se

395:- Vara
223:- Frakt
618:- Totalt hos www.dustin.se


Vad är den stora skillnaden mellan AR 2007 och 2010 ??
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Navigationsprogram till Pc

Vad är den stora skillnaden mellan AR 2007 och 2010 ??

Bara nya kartor och knapparna

jpgvd.jpg


Mvh.

Norbert
 

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Jag har använt ADAC "Grosser ADAC Reiseplaner" i flera år och har nu ver 2008/2009. De brukar vara billiga att köpa på Amazon.de.

Programmmet påminner lite om äldre SPCS-program, kartorna är lite klumpigare ritade än i princip alla konkurenter, dessutom är det ganska långsamt! Varför i helsicke envisas jag med att köra det då? Jo, alla uppgifter från ADAC:s båda Camping Führers och från deras Stellplatz Führer finns inlagda i programmet och platserna visas på kartorna. Det innebär att programmet förmodligen har Europas största sammansatta databas med Stellplatser och Campingar! Dock syns inte inte koordinaterna i texten, men kan lätt avläsas på kartan med hjälp av muspekaren. Det finns å andra sidan exakta adressangivlser som är räddningen för mig med en gammal Navigon GPS, där jag inte kan läga in koordinater.

Dessutom har programmet många andra POI:s. Filtreringen "snabbar" upp programmet något. Man kan välja bredd på sökkorridorer och filtrera bort POI:s utefter resvägen för att begränsa sökresultat.

Jag trivs väldigt bra med programmet idag! Särskilt när man sitter vid pc:n och inte har möjlighet att vara uppkopplad. Har dock en AutoRoute 2007 också i pc:n, om jag behöver en kartuppgift snabbt! :)
Har nu följande program i datorn Autoroute Express Europa 2000, Promobil&Caravaning 2006-2007, Autoroute 2010 och mina favoriter Route 66 2005, ADAC ResiePlanner 2008-2009.
Har du sett på deras hemsida att där är en fri nerladdning av uppdaterad camping/ställplats lista.
ADAC TourPlaner® DVD
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Kan nån förklara för en okunnig om autoroute. Kan pc navigering ersätta min Garmin som ofta lurar i väg mig/oss på långa omvägar. Jag förstår att jag behöver köpa en GPS motatagare, sk puck, till den bärbara pc.n. Nån som har förslag på en bra puck och var man köper de.

Blir det köranvisningar med svensk röst? Läggar man kartor program poi och annat nyttigt på hårddisken? Hur mycket plats tar det?

Känner mig på detta område som novisen vid spisen. Jag har aldrig trägffgat någon som skött navigeringen på detta sätt än mindre sett systemet i praktiken.

Vi har precis köpt en liten 10 tums pc som kommer att får plats på instrumentbrädan och den har 11 timmars batteritid.

KKommer detta att fungera?

Anders & Carita!
En gps puck går att köpa hos Clas O och Kjell & Co, kostar ca 400 kr.
Någon Svensk röstangivning finns mej veterligen inte.
Jag har använt mej av både min Garmin navigator som är en Nuvi 760, och sedan brukar jag använda mej av datorn också, kanske mest för skoj skull, och för att jag tycker man får en annan överblick i den.

Det som jag tycker är smidigast är när man sitter och tittar på tänkbara resvägar, då får man en annan överblick av de pois som man har i datorn.
Jag har också skaffat mej en liten dator med 10 tums skärm och där har jag lagt in AR och de pois som finns att tillgå, och det tar inte speciellt stort utrymme på hårddisken.

Lycka till//Tommy
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

AR 2010. Nya kartor. Hur ser det ut i t ex. Kroatien jämfört med AR 2007?
 
F

F.d. 53498

Guest
Sv: Navigationsprogram till Pc

Nu har jag laddat hem Autorout. Jag var och kollade efter en puck på Kjell o company, det finns fler att välja på. Vilkken skall man välja?

Jag har bluethoth och usb att välja på. Vad är det andra systemat att ansluta på?
Hjälp en förvirrad.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Hej!

Jag har en puck med USB anslutning. Den ligger fram i fönstret. Jag skulle inte vilja ha Blåtand med en ännu apparat som måste ha ett laddat batteri.

Men det kanske finns andra som har en annan uppfattning. Jag har som sagt inte provat med Blåtand.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.877
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Navigationsprogram till Pc

Kör pc med AR 2010 och USB-puck från Kjell. Har ungefär samma program som Dethleffskvailte. Funkar mycket bra för mig. Har dessutom köpt ett billigt pc-stöd på Kjell för min 10 tums bärbara. Jag skruvade av skruvplattatn på pc-stödet , filade ner fästpunkten, spänner fast pc:n med en kort spännrem på stödet och klämmer sedan fast stödet med pc:n i Fiatens dokumenthållare i nedfällt läge. Funkar mycket bra.

Är man inte pc-intresserad ser jag dock inte pc-navigation som en ersättning för vanliga GPS-enheter. Det krävs ett visst pc-intresse för att hantera de olika komponenterna. Pc, programvaror, drivrutiner och separat GPS-mottagare. Det finns många stora fördelar med pc-navigation men jag tycker inte lösningen ersätter den traditionella GPS:n om man inte är väldigt pc-van! De "färdiga" GPS:na håller idag mycket hög kvalite och är framförallt mycket enklare att hantera.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigationsprogram till Pc

Det skulle vara intressant med en bild på ditt arrangement!

Om man vill undvika gps-puckar och sladdar finns det notebooks med inbygg gps, tex Nokia Booklet: Test: Nokia Booklet 3G är en fullträff - Prylportalen

Annars är de smartaste navigationsprogrammen idag de som finns till mobiler tex Nokias Ovi Maps, Google Maps Navigation och CoPilot till Android och Iphone. De är dessutom gratis.
 
Senast ändrad:

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Hej!

Det verkar som det tillkommit en del nya vägar.
Dessutom förutsätter jag att en del nybyggda vägar som inte var med i 07 nu finns med i 10

Blir nog att investera i 2010

Stort tack
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.259
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Så här ser området kring Zadar ut i PC Navigator 9:

Skärmklipp Zadar PCN9.JPG

(Klicka på bilden för större bild)
 
Toppen