• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Navigationsprogram till Pc

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Idag använde jag PC Navigator 7 från MapFactor. Den börjar bli lite gammal eller det har kommit två nya versioner sedan dess. Att uppgradera kostar ganska mycket så med ett tillägg så kan jag också byta till Autoroute 2010 men jag vet inte vilket som är bäst.

Jag har ett par frågor till er som använder Autoroute:
  1. Har den någon nattinställning, alltså att skärmen får ett färgval som är bättre lämpat under mörkerkörning?
  2. När jag lägger upp en rutt från Malmö till Köpenhamn så vill PC Navigator 7 att jag skall köra upp till Helsinborg, ta färjan till Helsingör och sedan köra ner till Köpenhamn. Enligt programtillverkaren beror detta på att Teleatlas, som tillverkat själva kartmaterialet, inte upptäckt att det byggts en bro. Hur är denna rutt på Autoroute?


AutoRoute har nattinställning.
Alternativt så kan du ta någon av de andra daginställningarna och istället dämpa skärmen. En Smaksak!

Kåre
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.272
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Jag har nu laddat ner Autoroute 2010 men bara använt den som testversion.

Det var nog tur för skall jag köpa den så måste det nog bli fullversionen med bultsax och bågfil inkluderat.

Skämt åsido, det verkar att krylla av fel i programmet. Jag la upp en rutt hemmifrån till jobbet. Den vill ha in mig på en väg som inte är tillåten för biltrafik (motionsspår) och försedd med låst vägbom. Denna bom har varit i bruk åtskilliga år. Det lustiga är att AR vill att jag skall köra denna väg oavsett om jag väljer kortast eller snabbaste vägen.

Vidare påstår AR att det finns en Uno-X-mack ett par kvarter från oss. Vi har bott här i sju år och jag har aldrig sett en mack men det har funnits en för väldigt länge sedan. De grävde upp de gamla tankarna för ett par år sedan vilket var de sista resterna av denna mack.

För att följa instruktionerna under körning så gäller det att mobilisera fantasin för uttalet av gatunamnen är skrattretande. Men det går ju att stänga av gatunamnsangivelserna.

På det hela taget är programmet en klar besvikelse än så länge. Har dock bara testat en kort stund.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Ni som använder tex AutoRoute för navigering i husbilen, hur gör ni?

Jag har en ganska ny Garmin 760 Gps i husbilen där jag lagt in ställplatser, sevärdheter och mycket mer, och denna är jag nöjd med.

Men är nyfiken på att använda en bärbar dator också, (bättre överblick vid reseplandering) så nu till den egentliga frågan...

Har laddat ner AR 2010 och installerat, lagt in alla ställplatser och Pois som vi har tillgång till här på klubben i en och samma kartfil, men jag tycker att det blir väldigt segt även att datorn är ny och har 4 GB minne. Segheten tycker jag uppstår när jag tex lägger upp en ny rutt i samma kartfil. Jag har även testat att lägga in i en egen kartfil tex ställplatser & campingar och då funkar det betydligt bättre. Gör jag fel som matar in alla pois i samma fil?...eller hur gör ni som använder datorn för navigering....//Tommy
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigationsprogram till Pc

Microsoft är nog bättre på att göra kontorsprogram. Vi får väl hoppas på att det kommer bättre navigationsprogram till netbooks som blir allt populärare. Nokia kommer med Nokia Maps för netbooks och Google är ju på gång som vi vet.
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Jo det kanske är så Anders, men min tanke är att om jag ska göra en reseplanering från A till B, tycker jag att det måste vara lättare att sitta med datorn och göra detta än med den lilla Gps:en.

Jag har testat lite olika varianter med separata kartor i AR som jag kallar tex camping & ställplatser, en annan som jag kallar tex sevärdheter osv, och så länge jag använder mej av dom här separata kartorna funkar allt som jag vill, men då försvinner helhetsbilden av vad jag vill se under resans gång.

Använder jag däremot den kartfilen där jag har allt samlat och sitter med min reseplanering, ser jag att där finns tex en sevärdhet med en ställplats i närheten och på vägen dit kan jag planera in ett tankstopp eller kanske handla livsmedel tex.

Då tycker jag att jag kan se helheten, men som sagt då får jag känslan av att det är klister i programmet.//Tommy
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigationsprogram till Pc

Det är just navigationsprogram till datorn (laptop, netbook) som jag menar. Nokia släpper sin netbbook med inbyggd GPS och navigationsprogram inom det snaraste.

Google är på gång med något liknande.
 
Senast ändrad:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.866
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Navigationsprogram till Pc

Är jag tokig!?... Efter test av Autoroute 2010 är jag såld!

Det är snabbare förhoppningsvis stabilare, snyggare än föregångaren.

Funktionen att kunna "dra" rutten en annan väg är kanon!

Att efter sina resor oxå kunna se sitt "spår" är inte fel.

Jag har däremot inte funnit hur man väljer "snabbaste" "kortaste" vägen som Michael skrev... hur gör man det?

TomTom i telefonen Autoroute 2010 i PCn känns kanon!:)
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.940
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Navigationsprogram till Pc

Jag har använt ADAC "Grosser ADAC Reiseplaner" i flera år och har nu ver 2008/2009. De brukar vara billiga att köpa på Amazon.de.

Programmmet påminner lite om äldre SPCS-program, kartorna är lite klumpigare ritade än i princip alla konkurenter, dessutom är det ganska långsamt! Varför i helsicke envisas jag med att köra det då? Jo, alla uppgifter från ADAC:s båda Camping Führers och från deras Stellplatz Führer finns inlagda i programmet och platserna visas på kartorna. Det innebär att programmet förmodligen har Europas största sammansatta databas med Stellplatser och Campingar! Dock syns inte inte koordinaterna i texten, men kan lätt avläsas på kartan med hjälp av muspekaren. Det finns å andra sidan exakta adressangivlser som är räddningen för mig med en gammal Navigon GPS, där jag inte kan läga in koordinater.

Dessutom har programmet många andra POI:s. Filtreringen "snabbar" upp programmet något. Man kan välja bredd på sökkorridorer och filtrera bort POI:s utefter resvägen för att begränsa sökresultat.

Jag trivs väldigt bra med programmet idag! Särskilt när man sitter vid pc:n och inte har möjlighet att vara uppkopplad. Har dock en AutoRoute 2007 också i pc:n, om jag behöver en kartuppgift snabbt! :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.810
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Navigationsprogram till Pc

Men varför "lasta in" Så mycket i Autoroute, jag kör navigatorn och datorn parallellt, navigatorn sköter ren navigation, tappstationer m.m. och Autoroute sköter den stora kartan som ger överblicken som inte går att få på en liten skärm?
 
Senast ändrad:

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Jo det kanske är så Anders, men min tanke är att om jag ska göra en reseplanering från A till B, tycker jag att det måste vara lättare att sitta med datorn och göra detta än med den lilla Gps:en.

Jag har testat lite olika varianter med separata kartor i AR som jag kallar tex camping & ställplatser, en annan som jag kallar tex sevärdheter osv, och så länge jag använder mej av dom här separata kartorna funkar allt som jag vill, men då försvinner helhetsbilden av vad jag vill se under resans gång.

Använder jag däremot den kartfilen där jag har allt samlat och sitter med min reseplanering, ser jag att där finns tex en sevärdhet med en ställplats i närheten och på vägen dit kan jag planera in ett tankstopp eller kanske handla livsmedel tex.

Då tycker jag att jag kan se helheten, men som sagt då får jag känslan av att det är klister i programmet.//Tommy

Tommy, om du zoomar ut för mycket så du ser en jädrans massa egna POI´s så blir programmet mycket slött.
Det tar alltså låååång tid att uppdatera kartan så fort du "rör dig" i kartan.

Zooma ner på lägre nivåer så märker du inte så mycket.

Har själv rätt mycket inladdat i AR, men håller mej helst på "lägre nivåer".

Programmet funger helt OK annars för mej.

Kåre
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.272
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Programmet Autoroute 2010 funkar alldeles utmärkt tycker jag. Det som inte är bra är att jag hittade två fel på bara ca 20 minuter enbart därför att jag känner till mitt närområde. Är det samma mängd fel i resten av Europa så måste det röra sig om åtskilliga tusental med fel.

Men den hittade bron över Öresund, till skillnad från PC Navigator 7. Undrar om PC Navigator 9, som är den senaste versionen, har upptäckt bron.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Navigationsprogram till Pc

Skal se om jeg rekker med å sjekke versjon 9 ang. Øresund.
Mener å huske at den foreslo denne veien for oss, men det må sjekkes.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Navigationsprogram till Pc

....

Men den hittade bron över Öresund, till skillnad från PC Navigator 7. Undrar om PC Navigator 9, som är den senaste versionen, har upptäckt bron.

Min bror körde friluftskartan i sin Garmin 760 samtidigt med vägkartan. Då blev det en massa problem - hittade till exempel ingen bro på E6 vid Uddevalla. Problemen försvann när en Garminhandlare påpekade att man inte fick köra dem samtidigt!
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Navigationsprogram till Pc

Jag laddade hem 60-dagars testversionen av Autoroute vid 15-tiden.

Jösses alltså! Jag måste ha gjort något fel. Det tog nära 2 timmar att tanka hem den engelska versionen. Hittade ingen svensk - är inte så där bra på fackengelska.

Fick ingen ordning på reseplaneraren heller. Kunde inte välja väg (bl.a. inte välja bort motorvägar).

Sen när skärmsläckeren hackade, som om datorn var vaccinerad med bromsolja, förstod jag att min PC inte orkade med de nästan 3 GB.

Avinstallerade. Det tog nästan 45 minuter.

Vad hade hänt om jag hade försökt tanka hem Autoroute i laptopen - brand och annat fanstyg förstås.

Nu finns Route 66 (2003) och Google Earth kvar. Får nöja mig med det så länge.

Lelle_22
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Navigationsprogram till Pc

Fick ingen ordning på reseplaneraren heller. Kunde inte välja väg (bl.a. inte välja bort motorvägar).Lelle_22

Jag tycker också att Autoroute har mycket övrigt att önska!

Någon som har längre erfarenhet kanske kan förklara vad som är så bra med Autoroute.
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Jag får bara beklaga att inte alla får AR att fungera. Jag har använt AR i laptoppar i ett antal år nu och har i stort sett bara gott att säga om detta program. Allt är väl inte optimalt, men som sagt mycket nöjd ändå.

Kåre
 
L

Lelle_22

Guest
Sv: Navigationsprogram till Pc

Jag tycker min Route 66 är alldeles förträfflig. Synd bara att det ät 6 år gammalt. Kanske har man inte byggt så mycket nya vägar på de åren.

Lelle_22
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.272
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Navigationsprogram till Pc

Förmodligen så funkar en sex år gammal Route 66 lika bra eller dåligt som årets Autoroute 2010.

Jag kommer förmodligen att investera i en uppgradering till PC Navigator 9. Då får jag begripliga körinstruktioner på en tydlig Engelska i stället för AR´s syntetiska amerikanskengelska som knappt är hörbar. Programmet i övrigt är till ca 90% på svenska.

Enda riktigt bra med AR var att man kunde välja att programmet åsidosatte skärmsläckaren när det var i navigationsläge. Jag slipper alltså högerklicka på skrivbordet, välja skärmegenskaper, utseende och klicka bort skärmsläckaren manuellt. Men vad är det fr nytta med det när jag står vid en låst bom på ett motionsspår och skall försöka vända?
 
Toppen