Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?
Ja, du kan omöjligt hålla trafikrytmen där du bara får hålla 70 eller 80 där den skyltade hastigheten är högre. Om du nu inte avser trafikrytmen för den tunga trafiken, vilken stämmer ganska väl. Se hastighetslistan som gäller för tunga hb för respektive vägar runtom i Europa (som du nu har fått två gånger).
Vidare finns där ett antal felaktigheter i dina påståenden. I Schweiz t ex kör lätta husbilar fritt på alla vägar utanför motorvägsnätet och behöver inte skaffa vinjett alls, medan du måste betala kilometerskatt för _alla_ vägar. Du kommer inte in där lagligt utan att anamma kilometerskatten.
Generellt så gäller parkeringsförbud på vanliga parkeringar i städer i de länder där tunga hb jämställs med tunga lastbilar. Bara för att du inte känner till det eller inte bryr dig innebär inte att det är lagligt.
Att använda boxar och tidsåtgången och administration med anmälan osv lämnar jag därhän. Kan bara konstatera att är man glad pensionär som har gott om tid att ägna åt administration så ser man det inte på samma sätt med att registrera sig och lösa in och ut boxar bara för en kort genomresa eller semestertripp i de länder som anammar sådana på sitt vägnät. De med rymligare samvete löser problemet smidigare med vinjetter istället, man kan undra varför om där nu inte finns någon nackdel med boxarna.
Vad gäller åtkomsten till besöks- och resmål i stadskärnor så är det inte sällsynt att dessa ligger i områden som spärrar tyngre hb ute, genom 3,5-tons-förbud eller parkeringsförbud i de städer där dessa likställs med tunga lastbilar.
Ja, du kan omöjligt hålla trafikrytmen där du bara får hålla 70 eller 80 där den skyltade hastigheten är högre. Om du nu inte avser trafikrytmen för den tunga trafiken, vilken stämmer ganska väl. Se hastighetslistan som gäller för tunga hb för respektive vägar runtom i Europa (som du nu har fått två gånger).
Vidare finns där ett antal felaktigheter i dina påståenden. I Schweiz t ex kör lätta husbilar fritt på alla vägar utanför motorvägsnätet och behöver inte skaffa vinjett alls, medan du måste betala kilometerskatt för _alla_ vägar. Du kommer inte in där lagligt utan att anamma kilometerskatten.
Generellt så gäller parkeringsförbud på vanliga parkeringar i städer i de länder där tunga hb jämställs med tunga lastbilar. Bara för att du inte känner till det eller inte bryr dig innebär inte att det är lagligt.
Att använda boxar och tidsåtgången och administration med anmälan osv lämnar jag därhän. Kan bara konstatera att är man glad pensionär som har gott om tid att ägna åt administration så ser man det inte på samma sätt med att registrera sig och lösa in och ut boxar bara för en kort genomresa eller semestertripp i de länder som anammar sådana på sitt vägnät. De med rymligare samvete löser problemet smidigare med vinjetter istället, man kan undra varför om där nu inte finns någon nackdel med boxarna.
Vad gäller åtkomsten till besöks- och resmål i stadskärnor så är det inte sällsynt att dessa ligger i områden som spärrar tyngre hb ute, genom 3,5-tons-förbud eller parkeringsförbud i de städer där dessa likställs med tunga lastbilar.