• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Nackdelar med höjd totalvikt ?

J

Jarn

Guest
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

För oss som bor vid danmarksgränsen är transportsträckan genom Danmark den där just hastighetsskillnaden har störst betydelse, där är stor skillnad på att behöva hålla 80 istället för att kunna hålla trafiktempot. Visst, kör man där bara en gång om året så kan jag väl till viss del förstå de som hävdar att de gärna vill uppleva motorvägen genom Danmark i 80 istället för 130, men för oss som bor här och kör igenom där mer eller mindre varje långhelg så har man sett den motorvägen tillräckligt många gånger och vill hellre tillbringa den tiden vid resmålet i Jylland, Tyskland, Holland eller var det nu må vara just den helgen, än att göra det på motorvägen i 80... :D
Tycker också det är tråkigt att köra genom Danmark.
Tur att det finns färjor direkt till Tyskland som dessutom är billigare.....
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Tycker också det är tråkigt att köra genom Danmark.
Tur att det finns färjor direkt till Tyskland som dessutom är billigare.....

Har varit nöjd med mina BroBizz-priser, men nu blev jag nyfiken:

Vad betalar du för färjorna, hur ofta går de och hur lång tid tar de?
 
Senast ändrad:
J

Jarn

Guest
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Har varit nöjd med mina BroBizz-priser, men nu blev jag nyfiken:

Vad betalar du för färjorna, hur ofta går de och hur lång tid tar de?

Beror ju helt på när jag åker och vilken linje så klart.
Från 4 timmar o 540 SEK via Sassnitz upp till 10 timmar Mö-Travemünde.
Åker jag på natten sover jag ju där i stället för på någon ställ- eller campingplats.
Eftersom jag åker så ofta till Tyskland så kan jag erkänna att jag också använder Rödby färjan ibland även om körningen är så tråkig, oavsett vilken hastighet jag håller.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Är det någon som har koll på hur många km väg det handlar om i dom få länder i Europa där HB över 3.5 T jämstelles med lastbil och omkörnings förbudet gäller

Husbil > 3,5 ton jämställs med tung lastbil vad gäller omkörningsförbud (och övriga trafikregler) i alla europeiska länder utan undantag vad jag känner till.

Läs diskussionen som handlar om det:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t91266/

Här finns lättare förklaring:
https://www.motormannen.se/radgivning/fragor-och-svar/fragor-till-bilresor/raknas-husbilen-som-personbil-eller-lastbil/
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Länkar in ett inlägg från diskussionen jag hänvisade till:

Det du hänför till som "personbil" är det som i Sverige klassas som personbil klass 2 (husbil).
Personbil klass 2 finns endast i Sverige och gäller endast i Sverige, utomlands klassas fordonen efter respektive lands bestämmelser vilket så gott som undagtagslöst betyder att om totalvikten är över 3500 kg klassas den som tung lastbil och skall följa alla de regler som gäller dessa, hastighet, omkörningsförbud, förbud i tätorter mm.

Haré bra
/BJ
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Det här skulle för mig vara en nackdel för mig om jag vägde upp husbilen över 3500Kg:

ena hållet.jpg

andra hållet.jpg

Som tur är har jag inte behovet av uppvägning av våran gamla hink men man sneglar ju emellanåt på större, bättre, riktigare husbilar och det är ett par små detaljer jag inte är helt tillfreds med när man går över 3500Kg, men det är jag och andra har sina värderingar, MatsJ mfl har redovisat flera av de små detaljerna jag hakar upp mig på bra i den här tråden, Tack.

mvh jocke
 
F

F.d. 50340

Guest
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Det är just vad man upplever vara ett högt tempo som är olika från person till person eller t.o.m. från familj till familj. Det kan vara lätt att tycka att andra stressar eller är rastlösa bara för att dom håller en högre fart än en själv men tempot kan vara avslappnat och lugnt för dem.

Jag tycker mig faktiskt också märka på mig själv att åldern påverkar vilket tempo man tycker är ”bekvämt” och lagom. Förr hade jag betydligt mer bråttom iväg vid rödljusen och höll högre hastigheter i princip överallt. Det var också viktigare att försöka ligga i den fil som rullade på bäst när det var köer. Mer och mer märker jag att min inställning till bilkörning blir mer ”passiv” och saker får ta längre tid.
Jag tror inte det har med mognad eller rutin att göra utan enbart för att kropp och hjärna växlar ner i hastighet i takt med åldern.

Det hörs ju illa om du redan börjat märka att hjärnan växlar ned:), men det kan ju vara dess sätt att skydda kroppen....fantastisk grej den där hjärnan!:confused:
Men då förstår jag bättre att du har bråttom....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Det här skulle för mig vara en nackdel för mig om jag vägde upp husbilen över 3500Kg:

Visa bilaga 111023

Visa bilaga 111024

Som tur är har jag inte behovet av uppvägning av våran gamla hink men man sneglar ju emellanåt på större, bättre, riktigare husbilar och det är ett par små detaljer jag inte är helt tillfreds med när man går över 3500Kg, men det är jag och andra har sina värderingar, MatsJ mfl har redovisat flera av de små detaljerna jag hakar upp mig på bra i den här tråden, Tack.

mvh jocke

Ja, MEN endast ifall du registrerat din husbil som en tung lastbil.
Jag passerar alltid dessa skyltar med min 6tonsbil typ2.

Dessa skyltar sitter oftast där man inte vill att den tunga transporttrafiken skall passera.
 

MatsJ

FD HBK Medlem
Inlägg
1.512
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14089
Medlemskap
2021
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

3,5t-skylten är en förbudsskylt (rund), ingen tilläggsskylt (fyrkantig)...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

3,5t-skylten är en förbudsskylt (rund), ingen tilläggsskylt (fyrkantig)...

Helt riktigt

Gäller endast tung lastbil, så vikt-tilläggstavlan är egentligen onödig.
 

Bilagor

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    36,9 KB · Visningar: 27
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Ja, MEN endast ifall du registrerat din husbil som en tung lastbil.
Jag passerar alltid dessa skyltar med min 6tonsbil typ2.

Dessa skyltar sitter oftast där man inte vill att den tunga transporttrafiken skall passera.

Det hade kanske jag också gjort om jag hade en husbil som var tyngre, så gör husbilar redan nu vid det här stället som ser ut att vara alldeles för stora för att kunna registreras under 3,5 ton och om man förstorar den första bilden så kan man även se en lastbil inne på parkeringen.

Men även om man gör en sak och andra gör samma sak betyder inte det per automatik att det blir lagligt:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Förbudsmärken
https://korkortonline.se/teori/vagmarken/forbudsmarken/

Skylten gäller bruttovikt på fordon.

mvh jocke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Helt riktigt

Gäller endast tung lastbil, så vikt-tilläggstavlan är egentligen onödig.

Nja, den runda är ingen tilläggsskylt utan det är en förbudsskylt och den får man inte köra förbi om bruttovikten är högre, eller har jag fattat fel?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.883
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Det hade kanske jag också gjort om jag hade en husbil som var tyngre, så gör husbilar redan nu vid det här stället som ser ut att vara alldeles för stora för att kunna registreras under 3,5 ton och om man förstorar den första bilden så kan man även se en lastbil inne på parkeringen.

Men även om man gör en sak och andra gör samma sak betyder inte det per automatik att det blir lagligt:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Förbudsmärken
https://korkortonline.se/teori/vagmarken/forbudsmarken/

Skylten gäller bruttovikt på fordon.

mvh jocke

Värre är den det med bruttoviktskylten som du hade med, den kan bli svår att passera "lagligt" med en tung husbil, även för större bil+husvagnsekipage, vilket förmodligen inte var tanken ute på Hälla.
 

Bilagor

  • Skärmklipp2.JPG
    Skärmklipp2.JPG
    57,3 KB · Visningar: 18
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Nä, det är inte husbilarna de är ute efter utan det är tung trafik de vill slippa och att stället inte förvandlas till ett truckstop, gissar jag..
Men jag har noterat dessa runda förbudsskyltar på flera köpcentrum och det är då jag är glad att jag håller mig under 3,5 ton, om det finns någon risk att åka dit vet jag inte, men jag lägger det inte heller i vågskålen med fördelar för uppvägd husbil. ;)

mvh jocke
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

Jag tror inte att du skall spendera dom där pengarna, skevheten i reglerna har tydligen redan uppmärksammats, jag kan inte tänka mej att en sådan uppenbar felaktighet kan bestå något längre tag.

Du kan vara lugn!, jag har inte köpt husbilen för dom sista slantarna vilka många tycks ha gjort.
Men tack för omtanken.


lars
 

Lars o Annica

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2024
Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?

I princip håller jag med, men att behöva köra 70-80km/tim på större vägar om jag skall någonstans en bit bort, skulle jag nog uppfatta som ganska irriterande. Med vår bil är snarare 90-100 en behaglig marschfart. Sedan är det ju så att om man jobbar har man ju begränsat med tid, och vill ändå kunna komma till platser lite längre bort över en helg! :)

Att ha en bil som är behagligtast i 90km/h och sedan prata om att komma fram fort låter märkligt för mig,det är dessa jag kör om ideligen på mina resor.
kan du ge ett exempel på hur mycket tidsvinst du gör i exemplet ovan om du ska bort en helg?
Och går resan i sverige så på vissa sträckor får jag köra 120 och gör så också så I ditt fall kommer du nog inte fram så mycket fortare.

lars
 
Toppen