Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?
Absolut, och på samma sätt så repriserar vi en kort sammanfattning av vad "faktauppgifterna" som syftas på innebär så att vi har det samlat på samma ställe för de som hittar till den här tråden:
Förutom den uppenbara ökningen av lastvikten och möjlighet till större bil med mer utrymme som är den stora anledningen till att kliva över 3500 kg, så handlar det även även om man fortfarande vill kunna köra med husbilen utomlands som man kör med den i Sverige, dvs efter personbilsregler istället för efter lastbilsregler. Att kunna följa trafikrytmen obehindrat utan omkörningsförbud, 3,5-tons-förbud, parkeringsförbud i städer, det administrativa krånglet med kilometerskatt och dosor i Polen, Tjeckien, Österrike, Schweiz, m fl länder och ha tillgång till sgs alla besöksmål och stadskärnor som man har tillgång till med personbil. Det utöver de små skillnaderna som finns även i Sverige, som besiktningsregler och B-kort efter 1996 (detta är väl den enda enskilda skillnaden som separat är en dealbreaker), utgör den totala helhetsbilden som man som påläst bör ha framför sig om när man står och överväger bilar runt 3500 kg.
Jaha, nu är skrämselpropagandan igång igen.
Egentligen borde jag inte skriva något mer i tråden, eftersom jag personligen inte har ett dugg att vinna på att delta här. Jag har bara så svårt att tiga när vissa, utan egen praktisk erfarenhet, skriver inlägg efter inlägg om ”nackdelar” med tung bil.
Jag hoppas att de som överväger en tung bil, som ju inte behöver vara i busstorlek utan kan vara i ungefär samma storlek som en 3,5 tonsbil (vår bil t ex 7,5 m),
lyssnar med dem som har erfarenhet av att köra en sådan.
Visst finns det regler som är lite tuffare för tyngre bilar, men "problemen" med dessa ska inte överdrivas in absurdum. I verkligheten märker man inte särskilt mycket av dem.
*I ovanstående inlägg påstås att man inte obehindrat kan följa trafikrytmen. Utanför de kortare sträckor efter Autobahn som har omkörningsförbud är det inga som helst problem, om man nu inte menar 120-130 km/tim.
På övriga vägar inga problem alls.
*Har aldrig, varken i Sverige eller i övriga Europa, stött på ett parkeringsförbud i städer för tyngre bilar, vi kör på samma gator och vägar som personbilar, undantaget enstaka,
sällan förekommande smågator med 3,5tons förbud, det finns alltid alternativa vägar.
*Har heller aldrig någonstans noterat parkeringsförbud för tyngre bilar som inte också gäller lättare bilar.
*Inte är det särskilt administrativt krångligt i Österrike och Schweiz heller.
Skaffar man en EasyGo+-box flyter det i Österrike på bättre än med en lätt bil som måste stanna vid avgiftspassager, lite dyrare är det dock. På alla vägar utanför motorvägarna kostar det inget.
I Schweiz kostar det mindre med tung bil än med lätt bil vid kortare besök (I Polen och Tjeckien har jag bara varit med personbil) och administrationen är inte ett dugg besvärligare än med lätt bil.
I både Österrike och Schweiz är vägarna vid sidan av motorvägarna så gott som alltid av hög kvalitet.
*I inlägget ovan sägs också att man har tillgång till alla besöksmål och stadskärnor med lätt bil, detsamma gäller med tung bil (kanske inte i busstorlek?).