Sv: Nackdelar med höjd totalvikt ?
Saknar inlägg från Mats J, i endast 7 st av 24 inlägg har hans korståg mot allt som väger mer än 3,5 ton beskrivits, förutom alla inlägg i tidigare trådar (då under annat användarnamn).
Rent löjlig var listan över hur mycket saktare man ska köra med en tyngre bil, redogör i st för de hastigheter som gäller om det nu har så stor betydelse.
Har inte alls särskilt bråttom på semestern, 100km/tim på Autobahn och 80 på landsväg upplever jag inte som något som helst problem.
Skulle det på någon kortare sträcka vara begränsat till lägre hastighet är det heller inga problem.
Efter 8000 mil på europeiska vägar i tyngre bil har jag ingen längtan alls efter en lättare bil (nu 4,5 ton).
För vår del överväger fördelarna med en tyngre bil, t ex stabilare bygge och större lastmöjligheter.
Att det kostar några hundralappar mer per år i vägavgifter och annat är inte något stort bekymmer för oss.
Vi hade tidigare en bil (7m, 4 ton) där vi semesterpackade knappt kunde få med min fru när tankarna var fyllda, hela tiden låg vi på eller över gränsen.
Sedan har jag full förståelse för de som väljer en bil som väger max 3,5 ton, det, skulle inte falla mig in att lägga ner ett stort arbete för att i inlägg efter inlägg propagera mot dessa.