Sv: När kommer första elhusbilen?
Sant som du skriver Bestliner, bortsett från att vi husbilister inte är det allra vanligaste folket, så håller jag helt med dig.
Dem du kallar "miljötalibaner" lever nog mest på sin överlägsna TRO på att de vet bättre än alla andra. Mot väljarna klarar de trots allt inte att ta tag i och åtgärda bilismens verkliga problem (tycka och tro är enkelt)! Jämför du miljömässigt en p-bil från säg 1987 och före så svarar den mot miljöbelastningen från 25-100 nyare bilar och det tillåts ... uppenbarligen!
När det gäller luftföroreningarna kan man enkelt lösa dessa på samma sätt som i ex Japan (best.prakt), dvs göra det så dyrt att nyttja äldre fordon att dessa måste skrotas ut, eller avyttras till mindre bemedlade länder (jfr Vattenfalls kolkraft .. i Tyskl). Många fordon i sverige har faktiskt fortfarande ingen avgasrening överhuvudtaget (????), vi i Sverige anses ha europas äldsta och därmed sämsta fordonspark alla kategorier (= sämsta också ur miljösynpunkt)!
I Sverige (där vi vill vara världsbäst på allt) har vi "självklart" också vänt på miljöproblemet och dess lösning. Här straffar vi ex nyare normala husbilar med upp till >8-11 Tkr/år medan äldre husbilar (7 år och äldre) utan seriös förklaring gynnas med en beskattning på <6 Tkr/år. De allra äldsta kör tom "på papperet" 600 mil/år helt gratis, dvs dessa urgamla men miljöskitiga "klenoder" klassas som om de vore miljöbilar i sin användning??!!
Oförklarligt för dem som besitter ens elementära kunskaper om fordon, miljöproblem och kringförutsättningar. För att succ lösa det reella miljöproblemet och nå resultat måste naturligtvis ex husbilsparken förnyas i snabb takt = i klartext äldre bilar måste då skrotas ut!
Men nu kommer ju den sociala demokratin in (väljarna, jämlikhet, mm) och det är ju synd om dem som inte har råd med nyare bilar ... de måste osv. Svaret(?) i Sverige är uppenbarligen att det är en social rättighet att få skita ner miljön om man inte har råd med annat, man tar sig för pannan?
Om dessa äldre bilar skrotades ut skulle vi med bibehållen eller lägre miljöbelastning kunna hålla igång en mångdubbelt större "husbilsflotta" och ändå förbättra miljön!
I verkligheten betalar samhället dvs=vi alla, omfattande subsidier till såväl t.ex vindkraft som för t.ex rena elbilar, elhybrider för vem skulle annars ha råd att köpa dem? Se bara här;
Min yngste son byter nu ut sin tjänstebil från en häftig 4-hjulsdriven Volvo (>500Tkr) till en ännu häftigare miljöklassad/gynnad Mercedes (>650 Tkr)
elhybrid, med detta sjunker hans nettokostnad till ca 1/3-del av Volvons. Vem tror ni får betala detta(?), någon måste ju betala i slutänden- jo du och jag som skattebetalare. Detta är inte så noga att kolla/begränsa vad våra skattepengar går till!
Norge har fått mycket tillskott av elbilar tydligen men det har visst minskat drastiskt under 2016 men de kanske har subventionerats via någon fet oljefond om inte av norska skattebetalare.
Vissa troende/"miljötalibaner (tack Bestliner)" utgår i sken av kunskap ifrån att förbränningsmotorn inte kan fortsätta att utvecklas/förbättras, detta är helt fel och har varit så under snart 120 år, de troende har hela tiden talat om bla nya batterier, mmm.
Fn är t.ex;
¤ bränsleverkningsgraden på en bensinare ca 35%
¤ -------- " ----------------------- diesel ca 45%
Närmast arbetar man intensivare än någonsin mest med att förbättra motorernas "andning/styrning/inkl mjukvara/inre friktioner/mindre eff motorer/koppla bort ej behövda cylindrar/variabla förbränningsrum, mmm". Även pågår arbeten med att föra in delar av dieseltekniken i bensinare.
Inte helt otänkbart att man kan uppnå verkningsgrader på uppemot 60% i förbränningsmotorer och i så fall så ska man ju inte jämföra dagens/gårdagens förbränningsmotorer med morgondagens batterier som alltid har haft en förmåga att ligga 30 år framåt i tiden. (forskningsmässigt/satt i produktion).
Glöm inte bort bror duktig (miljötaliban) i Sverige, här ska vi tydligen mot aktuell miljöbakgrund ha en fossilfri fordonspark senast 2030, inte jag som satt det "realistiska målet (?)"! Nu är det ju bara 13 år dit och vad gör då alla vi/ni som köpt och fortsätter köpa nya husbilar - kanske skriver av dem helt/skrotar dem tills dess (isf blir det en oanad kapitalförstöring och därmed utslagning av berört kapital och arbetskraft under kort tidrymd).
Ser konsekvenser av den "svenska gröna målvisionen 2030" framför mig;
¤ finns bara en elbil i var 10:e familj, om nu elen räcker till - anv till o från affären och likvärdigt men för övriga ev resor gäller buss, tåg, fotvandring, cykel för de flesta "icke tillräckligt" besuttna. Vissa kommer som alltid att flyta ovanpå med sin "tro"
¤ soppan som måste fasas ut kostar då i dagens pris 120-200:-/lit
¤ Hur traktorer och andra arbetsmaskiner stora och små då ska funka måste vi nog få hjälp med av högre makter än våra nuvarande politiker.
¤ värst blir nog att bara kunna utnyttja våra förbränningsdrivna husbilar på fasta campingplatser eftersom de i detta senario kommer att vara extremt belastade av våra egna "valda makter". Med så snabba ryck en kapitalförstöring utan motstycke.
¤ Vi kommer runt 2030 möta ett helt nytt samhälle varken vi vill eller inte, vi kommer inte att känna igen oss i denna demokratins och nya miljöns anda, det enda som då gäller och som är beprövat är tyvärr bara att spara in på bekvämligheter och andra utsvävningar som vi vant oss med!