Conny & Ingmari
HBK Medlem
Sv: När kommer första elhusbilen?
Kör omkring i en Th!nk och förbrukningen är låg, på vintern går det åt nästan dubbelt så mycket som på sommaren och värmen är på 4 kW (elpanna). Observera att den väger som en mellanstor bil och vi kör i normal landsvägsfart, även 100 km/Tim som är toppfarten... kommer 15-16 mil på sommaren. Visst detta batteri går inte att snabbladda utan över natten...
En dieselmotor som har över 22% verkningsgrad då har man räknat in återvunnen avgasvärme och kylning.
Accelerationen är helt tillräcklig, är ingen bil som ligger i hasorna efter korsningar och stopp. Vi har denna för lokala resor till närmaste städerna annars blir det plåtisen. Vårt batteri i elbilen är ett Zebra-batteri som har smält salt som elektrolyt och måste hållas på 245 grader celcius för att fungera. (Ligger i en termoslåda). Nu är den 7 år och än märks ingen förlust i kapacitet. De nya bilarna drar ännu mindre kW/mil och värmer med ac:n så spar man mycket ström för uppvärmning.
Oljeindustrin jobbar givetvis för att få sälja bränsle, alla argument som man kan klura ut används i hopp om att överleva...
En hybrid med batteri och bränslemotor blir för dyr,tung och tekniskt komplicerad än en ren elbil.
Jag är ingen miljöpartist, men tycker om vår värld och framtiden och tror att man kommer med eldrivna husbilar, det finns ju ellastbilar i försökstrafik här i Sverige.
Husbilen går ju fortfarande på diesel tills jag lyckas med konvertering.hihi.
Båten är ombyggd till eldrift redan, en snipa med solpaneler...
Ursäkta utvikningar, men batteriteknik går framåt och snabbladdning skadar inte moderna batterier, man har tillochmed sett att batterierna håller längre då..
Kan vi köra 35-40 mil så är det ändå dags för paus, mat och vila.. ladda sig och bilen...
Mvh Conny J
Kör omkring i en Th!nk och förbrukningen är låg, på vintern går det åt nästan dubbelt så mycket som på sommaren och värmen är på 4 kW (elpanna). Observera att den väger som en mellanstor bil och vi kör i normal landsvägsfart, även 100 km/Tim som är toppfarten... kommer 15-16 mil på sommaren. Visst detta batteri går inte att snabbladda utan över natten...
En dieselmotor som har över 22% verkningsgrad då har man räknat in återvunnen avgasvärme och kylning.
Accelerationen är helt tillräcklig, är ingen bil som ligger i hasorna efter korsningar och stopp. Vi har denna för lokala resor till närmaste städerna annars blir det plåtisen. Vårt batteri i elbilen är ett Zebra-batteri som har smält salt som elektrolyt och måste hållas på 245 grader celcius för att fungera. (Ligger i en termoslåda). Nu är den 7 år och än märks ingen förlust i kapacitet. De nya bilarna drar ännu mindre kW/mil och värmer med ac:n så spar man mycket ström för uppvärmning.
Oljeindustrin jobbar givetvis för att få sälja bränsle, alla argument som man kan klura ut används i hopp om att överleva...
En hybrid med batteri och bränslemotor blir för dyr,tung och tekniskt komplicerad än en ren elbil.
Jag är ingen miljöpartist, men tycker om vår värld och framtiden och tror att man kommer med eldrivna husbilar, det finns ju ellastbilar i försökstrafik här i Sverige.
Husbilen går ju fortfarande på diesel tills jag lyckas med konvertering.hihi.
Båten är ombyggd till eldrift redan, en snipa med solpaneler...
Ursäkta utvikningar, men batteriteknik går framåt och snabbladdning skadar inte moderna batterier, man har tillochmed sett att batterierna håller längre då..
Kan vi köra 35-40 mil så är det ändå dags för paus, mat och vila.. ladda sig och bilen...
Mvh Conny J