Sv: När kommer första elhusbilen?
Här är en sajt som försöker sig på att uppskatta förlusterna i VX-lådan på bilar:
Hur man beräknar Förlust Bil Transmission
Skulle nog tro att våra Fiat lådor med femman som överväxel har största förlusterna just när vi kör på femman.
De där dieselmotorerna med verkningsgrad på 40 procent kulle jag vilja studera och läsa om???????
Någon trodde inte att ett landsomfattande laddningsstationsystem för elbilar skulle vara möjligt att införa i landet.
Tänk då på att något mycket svårare och större redan har införts, nämligen möjligheten att tanka bensin och diesel över hela landet dygnet runt.
Med vad det innebär, med byggnader, tankar, miljötänk, nja det var det väl inte så mycket med utan miljoner kubik jord är förstörd. Med utkörning med tankbilar dagligen till tusentals bensinstationer över hela landet, sett ur den vinkeln så vore laddstationer enkelt att genomföra.
El finns ju redan draget till alla avkrokar.
Problemet är istället motståndet att ändra något hos de som lever på att sälja bensin.
Att inte elen skulle räcka, nja förr byggde man fler kraftverk bara, exvis när alla hus skulle värmas med direktverkande el. Nu när alla hus värms med värmepump åtgår ju bara en lien del av elen.
Kärnkraftverk producerar inget när de står still i ett år för underhåll.
Vindkraft producerar alltid någonstans där det blåser liksom vattenkraft där det finns vatten.
Solkraft ger mycket i norr där det är ljust stora delar av dygnet på sommaren, men är dåligt utbyggd.
Energilagring är nog ett nyckelord, och utveckling och tillveklingen av batterier behövs både där och till fordonen. Där tror jag att vi kommer att få uppleva stora saker.
Energilagring gjorde man förr med pumpkraftverk som exvis finns i norra klarälvdalen.
Nå, nu gällde tråden när vi får se elhusbilar.
Jag tror att vi får se sådana inom 5 - 10 år. Så snart transportbilar och små lastbilar blivit elbilar.
Visst vore det helt fantastiskt att en gång i livet få köra en elhusbil.
Och utvecklingen går oftare än den gjorde på förbränningsmotortiden.
Själv har jag faktiskt kört en liten elbil, den Norska Think var här på besök en gång, skitkul!!!! Dock dödades den gången tanken på elbilar av mäktiga intressen.
Roy