• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorolja

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Tack! Jannew för bra info.
Jag har även läst igenom den tidigare tråden. Du har uppenbarligen egna erfarenheter från tester av oljor under riktiga och kontrollerade former och verkar veta mer och tro mindre.

Erfarenheterna annars verkar vara att Biltemaoljan kommer från samma ställe som annat känt märke och att motorerna inte har skurit när de körts i många mil på Biltemaoljan.
Att oljan ”funkar” och att en motor inte har skurit efter X antal mil känns lite tunnt för mig.
Hur alla här kan mäta slitaget i sina motorer skulle verkligen vara intressant att veta.

Om ens enda krav på oljan är att motorn inte skall rasa vid normalt bruk går det väl bra med vilken olja som helst. Biltemaoljan är säkerligen en alldeles utmärkt standardolja och under normala förhållanden gör den nog sitt jobb helt tillräckligt. Om jobbet är att hålla slitaget till ett minimum eller att hindra motorn från att rasa är väl kanske den stora frågan.

Det är ju under de mer extrema förhållandena som oljan får visa vad den verkligen går för.
Kallstarter, höga varv, hård körning under lång tid, långt mellan bytena etc.
Rätta mig om jag har fel men det är väl även vid dessa tillfällen som en motor slits som allra mest och verkligen behöver bäst smörjning.
Det är väl även här som skillnaderna mellan oljorna är som störst. Jag tror det finns en bra anledning till att inte alltför många racenissar pyttsar i Biltemaolja i sina maxtrimmade fordon.

För mig är saken biff. Jag väljer att lita på dem som uppenbarligen kan mer än jag själv i ämnet.
Jag vill köra på den olja som är bäst i min fina dyra husbil för att hålla slitaget till ett minimum. Varför chansa ?
Jag har en 5 litersdunk Biltemaolja i garaget men den är nu öronmärkt till vår andrabil.. I den kärran kommer den säkert att göra ett mycket bra och prisvärt jobb. Det blir säkert en dunk till när den är slut.

Det skulle vara väldigt intressant att själv få ta del av några riktiga tester så man kan bilda sig en uppfattning om hur stora skillnaderna verkligen är.
Finns det någon som har några länkar till några tester eller har något annat att dela med sig av?

Långt inlägg blev det..
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Motorolja

Jag tror att vilken olja racenissarna kör på handlar om vilken sponsor dom har,och jag hade gärna sett Jannew´s hemligstämplade dokumentation om oljor.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Motorolja

Nämen va trevligt Roger67... äntligen ett logiskt resonemang i tråden.


Låt oss först slå fast en sak... nämligen oljestandarderna (SAE tex) är allt för generös med toleranserna för att vara lämpade för dagens motorer och användningssätt, och lämnar därför alllt för mycket kvar till oljebolagens egna tolkningar.


Det kan mycket väl vara så, och också ganska troligt, att tex Biltema olja kommer från någon känd leverantör för Biltema (eller andra lågprosoljor) har varken råd eller kunskap att utveckla eller tillverka själv.
För att jämföra med en helt annan bransch, när dom stora Singel Malt Whisky tillverkarna antingen har fyllt sin kvot och har lite ”över”, eller kvalitén inte är riktigt innom dom värdena (smak, styrka, färg ….) som man egentligen vill fylla i sina flaskor, ja då säljer man vidare till andra.
I whisky värden kan man därför hitta riktigt fin singel malt bakom en okänd etikett, likväl som många blended tillverkare frisk blandar i från ”finmärkena” för att uppnå just sin smak.


Jag skulle inte vara förvånad om det precis så här det går till i oljevärden. Dvs vissa ”dyrare” oljetillverkare vill inte ha olja som ”bara” uppfyller standarden i sina dunkar utan spänner bågen lite högre. Eftersom man tar löpande stickprover så ser man snabbt när kvaliten inte är vad man ville ha och skickar snabbt in lågprisoljans dunkar på linan.
Både ”dyroljan” och lågprisoljan uppfyller fortfarande standarden.

Som också många konstaterat så skiljer det i diesel kvalitet... bilar går fortare/lättare/billigare ibland... vilket också är ett fint exempel på variation i toleranser under tillverkningen. I Sverige har vi under sommaren en och samma diesel i alla mackar, på kontinenten däremot finnas det annat som inte skall jämföras med svensk.

Aw1973.... hur många av landets motorsportare tror du egentligen är sponsrade..... än mindre av något oljebolag !!
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Motorolja

Tyvärr får jag inte säga hur många det är som är sponsrade:D
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Motorolja

Hmm Återkommer med en länk, kolla en del av dom dyra oljorna


Härligt Gurra ... även du kan ju komma med något konstruktivt till diskussionen bara du vill. ;)
En klart intressant test måste jag hålla med om.

Testet tar upp en mycket intressant aspekt på oljeprestanda, nämligen möjligheten för oljefilmen att bära under belastning (när oljefilmen ”brister” och inte bär längre så uppstår mekanisk nötning precis som dom visar på dom små testcylindrarna)

Sedan finns det många andra aspekter också som temperaturtålighet, temperaturegenskaper, reningsgrader, ”kletighet” eller förmåga att ”hänga kvar på lodräta ytor, m.m m.m. som man inte testar här.

Eftersom jag är lite miljöskadad och läser rapporter till vardags så försöker jag också läsa lite mellan raderna och hitta fel eller följdfrågor.... :D
Testrapporten beskriver inte vid vilken temperatur testet gjordes.
Man kan gissa från bilderna att testet utfördes i en normalt uppvärmd lokal, dvs ca 20-23 grader, vilket isåfall är en temperatur utanför det nedre temperaturspann som oljan är avsedd för vilket isåfall är ett något felaktigt utfört test.
Om det också bara är den lilla kopp som syns på maskinen som innehåller olja (dvs en väldigt liten mängd) så värms den säkert upp ganska fort av friktionen, men till vilken temperatur blir det och är det lika mycket för alla ??
Ett prov med kontroll och reglering av temperatur för att motsvara normal motortemperatur skulle varit mera relevant och kanske gett ett annat resultat.

När sedan spån uppstår från nötning (sker i alla motorer oavsett ålder och skick) så hamnar det i maskinens kopp eftersom inga filter finns inkopplade. En bra olja skall ha förmåga att ”frakta” spån till motorns oljefilter medan en dålig inte klarar detta.
Följaktligen så kan ett test med så liten volym och inget filter ”sänka” den bra oljan som transporterar spånet eftersom den för med sig spånet runt igen som då skapar mera nötning.

Att man också gjort testet med oljor med olika viskositet och/eller API klass är lite olyckligt för jämförelsen, men som dom säger dom tog en dunk av varje från hyllan, så då blir det som det blir.


Jag försöker inte ”såga” testet, bara belysa att det finns oändligt många mer aspekter runt detta. ;)

Men klart intressant test Gurra, och åter en indikering på att bara för att man uppfyller standarden så måste man inte vara lika bra.


Edit--------
Några av dom standarder som normalt olja testas mot (finns flera och också från andra test institut)
Den som förekommer i denna rapport är inte ett av dessa standartester, men i alla fall snarlik en.

Thin Film Oxygen Uptake (ASTM D-4742)
Cold Cranking Simulator (ASTM D-5293)
High Temperature/High Shear (ASTM D-4683)
Pour Point (ASTM D-97)
Total Base Number (ASTM D-2896)
Four-Ball Wear (ASTM D-4172)

PS : ASTM = American Society for Testing and Materials
 
Senast ändrad:

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Gurra,
Klart intressant test.

Det är tydligt att det är stor skillnad mellan oljorna. Troligen har ingen av dessa oljor fått en motor att rasa men ändå är det stor skillnad i detta test.

Det skulle vara intressant att veta om det är mellan märkena variationen ligger eller om det är så att en stor del av skillnaderna kan bero på olika batchar t.o.m inom samma märke.

Samma test 3 månader senare från nya batchar skulle vara intressant att se.

Oljebranchen verkar vara en intressant branch.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Motorolja

Snubblade precis på ett test av en olja som heter Amsol, som i alla fall jag aldrig stött på

Så här borde testet vara gjorda med många egenskaper provade och med följande av någon teststandard

av en slump.... (!!) så var Amsol's olja också bäst vilket kan ses som lite skumt eftersom det var dom som ville ha testet utfört.... :D så kanske man hoppade över något deltest där man inte var riktigt bra...
men det är ungefär såhär en testrapport borde se ut för att vara jämförbar.

Notera kan man också att Mobil placerar sig ganska högt medan Shell ofta är långt ner..... något som jag bara kan hålla med om ... ;)
 

Bilagor

  • Amsoil.pdf
    2,3 MB · Visningar: 85
Senast ändrad:
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Motorolja

Jannew

Jag är alltid konstruktiv:D
Nu när jag plockar ut bilen skall jag hälla i Mobile super 3000 helsyntet 5/40. Jag fick ett pris som låg ungefär på samma nivå som lågprisoljorna :music-icon::D

För att fortsätta med annat om oljebyte Har en bekant som motorn skar på (ej husbil)
Bilen var ett år gammal motorgarantin gällde således, när han lämnar in bilen får han höra av servicekillen att dom skickar oljan i motorn till analys för att se om det är just den oljan som skall vara till bilen som finns i tråget vid tillfället. Och det var rätt olja
Då uppkomer frågan vad jag vet så behöver man inte serva bilen på märkesverkstad garantien skall ju gälla ändå :confused:

Om nu märkesverkstaden använder exempelvis Shells olja och jag har hällt i Mobile är ju inte dom lika i recepten men normerna stämmer ju på bägge hur blir det då med garantin :confused:


Gurra den konstruktive
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Motorolja

Ja det låter som en gnidig verkstad...

Man borde ju inte drabbas av problem med garantierna så länge man följer rekomendationerna för olja, inte ens om man fyllt i Biltema... ;)

Man kan ju fundera varför dom analyserade olja... det behöver ju inte vara för att "hänga" bilägaren (även om det ligger nära till hands) utan också för att kolla vad som gått snett eftersom det var en så pass ny bil och inga oljebyten borde ha hunnit ske.

Från en oljenanalys får man reda på många spännande saker... allt från förekomsten av partiklar och deras sammanstättning (aluminium, stål, mässing m.m) till oljekvaliteter och beständighet till innehåll av vatten.... ja egentligen hur mycket som helst som sedan kan ge dig nästan ett facit på vad som fick motorn att rasa.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Motorolja

Var det inte Mazda som hade problem med att kamaxlarna skar på relativt nya bilar pga för små oljekanaler i toppen?
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Motorolja

Ja det låter som en gnidig verkstad...

Man borde ju inte drabbas av problem med garantierna så länge man följer rekomendationerna för olja, inte ens om man fyllt i Biltema... ;)

Man kan ju fundera varför dom analyserade olja... det behöver ju inte vara för att "hänga" bilägaren (även om det ligger nära till hands) utan också för att kolla vad som gått snett eftersom det var en så pass ny bil och inga oljebyten borde ha hunnit ske.

Från en oljenanalys får man reda på många spännande saker... allt från förekomsten av partiklar och deras sammanstättning (aluminium, stål, mässing m.m) till oljekvaliteter och beständighet till innehåll av vatten.... ja egentligen hur mycket som helst som sedan kan ge dig nästan ett facit på vad som fick motorn att rasa.

Hej igen han hade gjort ett oljebyte :wink:

gurra
 
B

Boxer

Guest
Sv: Motorolja

Ica Maxi Stormarknad säljer Mobil Super 3000 4 liter för 349 kr.
En dryg hundring dyrare än Biltema, känns prisvärt.
Dessutom på ett ställe där alla kan gå och handla utan känningar och hemligstämplar.
 
Senast redigerad av en moderator:

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Bra jobbat Gurra, mycket läsvärt. Du har nu lagt diskutionen på rätt nivå och de troende skriver nog inte mer. Smörolja är som relion, det finns dom som är troende och dom som inte tror. Får kanske ändra forumreglerna att vi inte diskuterar frågor av reliös natur och smörjoljor. Finns en risk med att jag sänker nivån med mitt inlägg men jag är lite nyfiken på resonemanget i ett par inlägg i denna tråd. Där man skriver "bil som kostat enorma summer" och "fina dyra husbil".
Varför skall man köpa en dyrare olja till t.ex. en Hymer Fiat Ducato Maxi B654L 3.0 Multijet som kostar 1 100 000:-.
Men är man ägare till en Fiat Ducato Maxi skåp med 3.0 Multijet som kostar 280 000:- så kan man hälla vilken olja (minst API/ACEA för den årsmodellen) som helst i den.
Drivlinan är identisk, hur tänker ni? Tacksam för vidareutveckling av resonemanget.
 

Bilagor

  • Hymer.jpg
    Hymer.jpg
    90,9 KB · Visningar: 1
  • Ducato.jpg
    Ducato.jpg
    31,9 KB · Visningar: 245

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Dethleffskvalite

Vet inte hur du kan dra den slutsatsen angående bilarnas värde och olika oljebehov?
Förstår heller inte vad du menar med att de "troende" inte skriver mer? Som vanligt är fakta det enda som undanröjer alla flummigheter. Riktiga tester är det som behövs.

Du nämnde ett par ord ur mitt inlägg så kan jag förklara lite hur jag resonerar:
Jag ser min bil som en relativt stor och dyr investering. Jag tycker därför att det känns motiverat att ta hand om den och kanske jaga lite extra för att ge den det bästa så den kanske håller sig i skick lite längre. Lite som att olja utemöblerna... Onödigt? Ja, kanske men de blir fina och det känns bra.
Kan jag välja och se till så att bilen får bästa möjliga smörjning så gör jag det. Speciellt om det kan vara så enkelt som att bara köpa rätt kvalitet på oljan.

Personligen har jag inget emot Biltemaoljan. Jag vill bara att min (fina dyra)husbil skall få den bästa oljan och det har varken Biltema eller någon annan hävdat att Biltemaoljan är. Kostnaden för oljan är ändå högst marginell på ett år.

Eftersom du nämnde värdet på bilarna så kan jag nämna att min bils inköpspris ligger under båda de belopp som du nämnde...:rolleyes:
 
Senast ändrad:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

att varor lätt får ett namnbyte pga olika omständigheter är ju inget direkt okänt fenomen.
Ett av dem mer kända fallen är ju äpplena från Sydafrika, då Sydafrika bojkotterades pga
apartheidpolitiken- När äpplena kom fram till Europa hade dessa fått en annan ettiket med annat ursprungsland. Bytet i detta fallet skedde på kanarieöarna.
Ett annat fall betydligt senare, var skottkärrorna. Dessa kom in till varuhuset här, med orginalnamnet, som snabbt trollades bort, och såldes under "eget" namn. Samma fina kvalitetsskottkärra, fast betydligt billigare. Och det är deras oljor vi här disskuterar.

mvh
Fincan
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Ja, det finns många bra affärer man kan göra om man lär sig att granska och undersöka produkter kritiskt.

Det man tyvärr inte vet när man köper produkter som verkar identiska med t.ex.ett annat märke är om de verkligen är identiska. Det kanske är produkter som inte håller måttet och inte gick igenom kvalitetskontrollen hos ”märket”. Det kanske är produkter som tillverkas i samma fabrik men av ett annat skift, av annat råmaterial och med annan kvalitetskontroll.

Gemensamt är ofta att säljaren sällan eller aldrig öppet säger att varan är identisk som ett känt märke. Tillverkad i samma fabrik, från samma tillverkare eller kopia kan man dock få höra ofta. Eller som här att oljan kommer från samma tappningsställe. Mer än så vet man sällan av någon anledning.

Fast i slutändan är det ju produktens kvalitet som borde avgöra och det är ju här det svåra med oljor verkar vara. Det är glest mellan testerna och det finns ingen garanti att luta sig emot. Konsekvenserna av eventuellt lägre kvalitet kan ju bli stora och dyra. Lite så tänker jag och är beredd att betala en liten slant extra om det behövs för att inte ligga på gränsen.
 
F

F.d. 5570

Guest
Sv: Motorolja

Inte bara äpplen som byter namn,vet att ett stort transportföretag hämtar tvättmedel från en och samma "behållare"i Göteborg.Transporterar det till Kemi i Finland,där det paketeras i ett flertal olika kartonger med olika tvättmedelsnamn.Lika sant det som att Preem´s oljedepå i Norrköping levererar diesel och bensin till både Shell,Qstar,mfl bolag,sen får det heta både super och + på respektive tankställe.Samma Goja.Har du tänkt på den som på 80-talet lyckades sälja en gummibit att hänga under bilen,skulle slippa åksjuka sas det ?
 

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Jag kör på en longlife-olja från Midland som heter Synova. Det är ju viktigt att husbilen får en så bra service som möjligt..... Hur viktig är då den egna personliga servicen? Den "olja" vi ofta häller i oss under markisen är väl knappast av longlifetyp? Meningen med detta inlägg är inte att raljera över någon eller något. Inte heller att försöka skapa dåliga samveten. Nej...andemeningen med inlägget är att vi kanske ska tänka lite mer på oss själva och lite mindre på husbilen.
 
Toppen