• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorolja

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Vilken motorolja använder Ni, till en turbudiesel.
Biltemas helsyntet,eller ?

Fincan
 
R

Ruth o Bosse 1

Guest
Sv: Motorolja

Vi har midlans motorolja för där får man gratis assistan i 5 år
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Efter att ha surfat en del på nätet angående denna fråga med motorolja, känner också jag ingen som helst tvekan att använda Biltemas helsyntetiska motorolja. Bara att läsa oljans beteckning på dunken och jämföra med annan "märkesolja" för att finna att dessa är lika. Nästa gång blir det Biltemas.

mvh
Fincan
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Motorolja

Hej
Försökte mig på ett sakligt inlägg om oljor för ett år sedan eftersom jag ansåg mig sitta med gott om fakta efter att ha varit i fordonsutveckling och provningsbranchen i nu mer än 20 år och sett diverse motor och växellådsprov gå på tok.
Men det bara haglade påståenden från ”tyckare” som ansåg sig veta bäst utan att ha några fakta i bakfickan, så jag gör nog inga nya försök till att vara saklig....

…. så denna gång säger jag bara ”jag personligen skulle då aldrig hälla Biltema olja i någon av mina bilar”....
Hur ni andra gör är naturligtvis upp till var och en

PS : … vilken bil har bäst bromsar... en Fiat 500 eller en Porsche Carrera GT3.... båda uppfyller EU-standarden för bromsprestanda men jag tror inte många tvekar på att att det är Porschen.... ;)
 
Senast ändrad:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.865
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Motorolja

Hej
Försökte mig på ett sakligt inlägg om oljor för ett år sedan eftersom jag ansåg mig sitta med gott om fakta efter att ha varit i fordonsutveckling och provningsbranchen i nu mer än 20 år och sett diverse motor och växellådsprov gå på tok.
Men det bara haglade påståenden från ”tyckare” som ansåg sig veta bäst utan att ha några fakta i bakfickan, så jag gör nog inga nya försök till att vara saklig....

…. så denna gång säger jag bara ”jag personligen skulle då aldrig hälla Biltema olja i någon av mina bilar”....
Hur ni andra gör är naturligtvis upp till var och en

PS : … vilken bil har bäst bromsar... en Fiat 500 eller en Porsche Carrera GT3.... båda uppfyller EU-standarden för bromsprestanda men jag tror inte många tvekar på att att det är Porschen.... ;)

Jag är nyfiken på vad du tycker!:)
Skriv gärna!!!
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Hej.. JanneW

Tycker som TeknikLasse, Tar gärna(tacksamt) del av din kunskap.
Själv undrar jag varför dessa helsyntet( vad det nu är som är "syntet..) är så vanliga i just turbodiesel,
Jag körjust nu med Chell X100 20-50. men har även bra erfarenhet av Castrol 15-40 classic..
2,5 turbodiesel 11000 mil..
Sen är jag lite överraskad över skillnaden i dieselkvalitet.. men det är ju en helt annan fråga..

Bo.m
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Motorolja

Hej
Försökte mig på ett sakligt inlägg om oljor för ett år sedan eftersom jag ansåg mig sitta med gott om fakta efter att ha varit i fordonsutveckling och provningsbranchen i nu mer än 20 år och sett diverse motor och växellådsprov gå på tok.
Men det bara haglade påståenden från ”tyckare” som ansåg sig veta bäst utan att ha några fakta i bakfickan, så jag gör nog inga nya försök till att vara saklig....

…. så denna gång säger jag bara ”jag personligen skulle då aldrig hälla Biltema olja i någon av mina bilar”....
Hur ni andra gör är naturligtvis upp till var och en

PS : … vilken bil har bäst bromsar... en Fiat 500 eller en Porsche Carrera GT3.... båda uppfyller EU-standarden för bromsprestanda men jag tror inte många tvekar på att att det är Porschen.... ;)

Hmm jag var nog en tyckare tror jag 56 år gammal med viss erfarenhet,:D vad gäller bromsar vore trevligt om du kunde utveckla ämnet:music-icon:

gurra
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: Motorolja

Kör med Biltemas helsyntet (kval. B4) som uppfyller Fiats krav och orginal filter. Vill byta vi d 1500 mil och då tror jag nog inte det är någon större fara med Biltema.

Peter.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Motorolja

Hmm

Köpte en Audi som gått 1500 mil den körde jag 30000 mil med, använde helsyntetisk olja av lågpriskedja funkade aldeles utmärkt.:cool: Kör nu en Volvo V40 som gått 27000 mil spinner som en katt, Varför betala för märket. tittar man ner på kammen i Volvon glänser den ingen svart olja här inte, vad gäller avlagringar finns det inga.

Gurra på golvet :D
 
Senast redigerad av en moderator:

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Hej!
Att jämföra en personbil med en husbil som oftast går fullastad är som att jämföra äpplen o päron tycker jag.Man köper husbil som kostar allt från 0 till miljoner kr och sedan diskuterar man om man skall köpa LÅGPRISOLJOR eller inte.För min del så vill jag ha det bästa som finns till husbilen vars motor o växellåda utsätts för väldigt hårt slitage och jag tror att det lönar sig i längden.Och om man följer de service intervaller som finns nu så blir jag väldigt skeptisk en husbil körs väldigt hårt en tid och står oftast still långa perioder och intervaller för olje byte är upp till 4000 mil.Själv så byter jag efter max 1200 mil även om den olja jag använder inte är lågprisolja.

Mvh POOLSSON
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Motorolja

Hej!
Att jämföra en personbil med en husbil som oftast går fullastad är som att jämföra äpplen o päron tycker jag.Man köper husbil som kostar allt från 0 till miljoner kr och sedan diskuterar man om man skall köpa LÅGPRISOLJOR eller inte.För min del så vill jag ha det bästa som finns till husbilen vars motor o växellåda utsätts för väldigt hårt slitage och jag tror att det lönar sig i längden.Och om man följer de service intervaller som finns nu så blir jag väldigt skeptisk en husbil körs väldigt hårt en tid och står oftast still långa perioder och intervaller för olje byte är upp till 4000 mil.Själv så byter jag efter max 1200 mil även om den olja jag använder inte är lågprisolja.

Mvh POOLSSON
Hello

Tom eller fullastad kvittar nog det är nog mera hur man sköter växellådan som räknas :D
Hur kör man en husbil "hårt".
Och om husbilen står still hur slits den då :confused:

Gurra
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Hej!
Som du kanske vet så är alla serviceintervaller ett genomsnitt hur den används en paketbil som körs ca15000-50000 mil om året servas oftare men många husbilar ställs av under vintern och då vet alla vad som händer med oljan det bildas kondens som förkortrar oljas smörjande effeket avsevärt.
Mvh POOLSSON
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Motorolja

Hej!
Som du kanske vet så är alla serviceintervaller ett genomsnitt hur den används en paketbil som körs ca15000-50000 mil om året servas oftare men många husbilar ställs av under vintern och då vet alla vad som händer med oljan det bildas kondens som förkortrar oljas smörjande effeket avsevärt.
Mvh POOLSSON

Hmm som man läst här på sida tidigare byter man olja oftare än man byter kalsingar :D:music-icon:

Gurra in oil :D
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Hej!
Att jämföra en personbil med en husbil som oftast går fullastad är som att jämföra äpplen o päron tycker jag.Man köper husbil som kostar allt från 0 till miljoner kr och sedan diskuterar man om man skall köpa LÅGPRISOLJOR eller inte.För min del så vill jag ha det bästa som finns till husbilen vars motor o växellåda utsätts för väldigt hårt slitage och jag tror att det lönar sig i längden.Och om man följer de service intervaller som finns nu så blir jag väldigt skeptisk en husbil körs väldigt hårt en tid och står oftast still långa perioder och intervaller för olje byte är upp till 4000 mil.Själv så byter jag efter max 1200 mil även om den olja jag använder inte är lågprisolja.

Mvh POOLSSON

Frågan uppstår då, vilket är den bästa oljan? Den som är dyrast? Är det verkligen så.
Eller firmanamnet?.

Fincan
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Motorolja

.......... vad gäller bromsar vore trevligt om du kunde utveckla ämnet gurra

Ja det var ett försök att visa att bara för att man uppfyller standarden så betyder det inte att man måste vara lika bra.......

  • ”fulölen ” från lågprisvaruhuset är tillverkad efter samma standard som Tjeckisk kvalitesöl, men inte tusan smakar dom lika gott.
  • ”tjing tjong” däcken uppfyller samma standard som det dyraste Michelin däcket, men inte presterar dom lika bra.
  • TV'n utan namn från billighetsvaruhuset uppfyller samma standard som den dyraste HD TV'n, men inte många vågar påstå det är samma bildkvalitet.
  • bromsarna på bilar uppfyller EU-standard, men visst skiljer det i både prestanda och kvalite mellan tex en Fiat 500 och en Porsche
  • …... och olja som säljs i butiken oavsett prisklass uppfyller (dom generösa och dåliga) oljenormerna. Och den som vill tro att just olja är undantaget som innebär att den billigaste är lika bra som dom dyra få gärna leva i den tron
Själv sparar jag hellre några hundringar på något annat än livsnerven i det nästan viktigaste (näst bromsarna då) i hela bilen.... ;)
 
Toppen