• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorolja

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Motorolja

Ny hb och ny motor, mitt val kommer att bli en smörjolja från Midland Midland - motorolja och bilförsäkring genom din återförsäljare och bilverkstad. eftersom jag får vägassistans och motorgaranti i upp till 10 år eller 50 000 mil från det att hbn är ny. En garanti på väg i hela Europa utan särskild premie eller självrisk.
Jag kommer också att byta olja varje år.
Kan det bli bättre än så?
V-backen ;)
 
F

F.d. 8517

Guest
Sv: Motorolja

Jag forskar inte i nya oljor av tveksam kvalite. Om ni vill veta vad som är bra oljor kolla Catepillars krav. läs sedan på burken om dom upfyller detta. själv använder jag till min Cummins. Shell Rimula. bet, DM DG DS. gör de du oxo då har du bra olja..
:mcride:
 

benndix

HBK Medlem
Inlägg
595
Kommun
Nacka
HBK-Nr
106
Medlemskap
2027
Sv: Motorolja

Har man partikelfilter skall det vara en olja av typen B5 / A5 enligt Fiat. Kostade hos Iveco 180:-/litern.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Motorolja

Hej
Att båda två har ett säkerhetsdatablad säger inte mig särskilt mycket i alla fall... det anger mest hur man hanterar avfall m.m.
Det man kan konstatera är att Statoil angett vem som utarbetat databladet medan Biltema utelämnar den informationen. (skumt)

Det intressanta vore en testrapport av tex viskositet, reningsgrader, nedbrytningstid m.m, och eftersom tex SAE standarden (som inte är bra) gäller mellan +40 och +100 så vill jag se vad som händer utanför dom områdena för att vara nöjd (mellan klarar alla oljetillverkare kraven för att få skriva att dom uppfyller standarden)
Temperaturer under +40 och över +100 är vardagsmat inne i era motorer.

Jag ids inte tjaffsa här längre..... men jag har sådana rapporter att tillgå, hur många fler har det ? ;)
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Motorolja

Vore jättebra om du kunde visa såna rapporter här.
Mvh Peter.
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Motorolja

jag önskar jag kunde, men den branch jag är i (militära fordon) publicerar inte mycket offentligt, därför kan jag låta lite svävande och prata runt något ibland.... :D
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Motorolja

Och jag kan gå på vatten...fast bara när ingen ser:D
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Hej

Jag har med stort intresse följ tråden och jag vet att diskussionen beträffande oljor varit uppe tidigare. Det finns många lågprisoljor på marknaden och jag vet inte om alla dessa bara är skit. Vad beträffar Biltemas oljor så är det ju som sagts att den kommer från samma ställe som Statoils oljor, jag har en bekant som kör olja till Biltema och han vet var han hämtar oljan.

Jag har all respekt för Jannew men har man sagt A så får man nog säga B om man vill delta i en diskussion och man nu anser att man har facit vad beträffar lågprisoljor kontra de dyra märkena.

Personligen så har jag kört på Biltema olja i många år. Jag har haft flera personbilar som gått över 40000mil utan motorhaveri. Har även Biltema olja i min gräsklippare.

Jag har även använt andra "finare märken". Vill man betala 200 kronor litern så är det okej, var och en gör ju som man vill.

Mobile 1 är ju ett fint märke och den oljan såg jag att Gekås sålde till ett mycket bra pris, nästan i Biltema klass.

Hälsningar Kenneth
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Motorolja

Och jag kan gå på vatten...fast bara när ingen ser:D

Jag har all respekt för Jannew men har man sagt A så får man nog säga B om man vill delta i en diskussion

Ja det är ju bara beklaglagligt att ni inte vill eller kan förstå att jag inte får säga mer, och jag är tillräckligt rutinerad för att inte falla för provokationer. :mad:

Jag säger som jag sagt tidigare.... "jag skulle aldrig hälla Biltema olja i mina motorer" hur ni andra gör det struntar jag egentligen i .....
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Motorolja

Hmm JanneW

Mig veterligen har väl Försvaret inte hemligstämplat ett faktablad på olja den tillverkas ju Civilt :cool:
Räcker väll att du tittar på ett oljefat vilken olja det är och be oljebolaget skicka dig ett blad
:confused::D

Gurra
 
Senast redigerad av en moderator:

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Motorolja

Ja Gurra m.fl.... ni gillar att älta saker i evighet förstår jag....

På oljebolagets faktablad står vilken standard den uppfyller........

Det resultat vi testar oss till inom försvarindustrin (oavsett om det är oljor, vapenprestanda eller annat) är klassat och publiceras inte på någon husbilshemsida.....

Tjata vidre ni om ni har lust men nu skiter jag i det här
 
F

F.d. 5570

Guest
Sv: Motorolja

Mig veterligen är Biltema en av sveriges största leverantörer av olja,skulle den vara av undermålig kvalitet skulle halva bilparken stå pga skurna motorer och andra haverier,gissar att inte biltema har en egen tillverkare av oljan utan köper in av andra tillverkare,vilken är okänd...Men sunda förnuftet säger att det måste vara bättre att köpa olja för en fjärdedel av priset och byta 4 ggr än att köpa svindyr reklamfinansierad olja och byta en gång om året/samma pris ?.men den som anser sig ha råd att betala ockerpriser för sin olja och få garantier som även täcks av vanliga försäkringen så är det väl upp till var och en,.......Hur många av er andra har råkat ut för motorhaveri pga olja ???Troligen ingen kan jag svära på !
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Motorolja

Enligt min källor använder försvaret motoroljor från Biltema:D
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Motorolja

Det finns en lågprisolja som heter Gothia deras synthetolja har samma beteckningar på burken som Biltemas synt. Inte f-n skulle jag våga slå den i min husbil. Olle.
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Motorolja

Ja Gurra m.fl.... ni gillar att älta saker i evighet förstår jag....

På oljebolagets faktablad står vilken standard den uppfyller........

Det resultat vi testar oss till inom försvarindustrin (oavsett om det är oljor, vapenprestanda eller annat) är klassat och publiceras inte på någon husbilshemsida.....

Tjata vidre ni om ni har lust men nu skiter jag i det här

Tja då slapp du ju svara, :rolleyes: (även jag har jobbat inom försvarsmakten) :D
Många skräms nog att köpa dyr olja när tråden blir som den blir. Men läser man långvikens inlägg lugnar det säkert någon

jag lägger ner oxå trodde vi kunde diskutera här utan att det tas som tjat :swoon:

Biltema:mcride:
 
Senast redigerad av en moderator:

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Eftersom jag började tråden och den nu verkar ebba ut, tackar jag för deltagandet.
Olja är tydligen ett "hett" ämne som även ex effektbox mm.
Även jag har jobbat med fordon och stridsvagnar inom försvaret,P7, men efter det att min pojk jobbat på Biltema så har jag inga som helst problem för att välja "DERAS"(!!!) syntet oljor.

mvh
Fincan
 

bosse b

HBK Medlem
Inlägg
1.466
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Jag har kört alla mina bilar med Valvolines oljor, med rena motorer och litet slitage. En liter Valvoline köpt hos exempelvis en Mersedesverkstad är inte billig precis Men jag har förmånen, att kunna köpa direkt av Valvoline,på 208liters fat. Då kostar den inte mer än Biltemas oljor per liter. Så jag tror att plastflaskor och mellanhänder påverkar priset mer än kvalitet.
Bosse B
 
Senast ändrad:
Toppen