• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband i Norge

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

Idag kan man hålla sig för skratt:

bbk.jpg

Man kan undra varför Net1:s värden blir så olika, jag har mätt från samma plats och vid samma tidpunkt.

Hoppas att den externa antennen kan avhjälpa de dåliga värderna.
 
Senast ändrad:

Stokkereit

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Norge
HBK-Nr
7606
Medlemskap
2021
Sv: Mobilt bredband i Norge

Jeg er bosatt i Bergen, på vest kusten i Norge. For en tid tilbake brukte jeg Ice.Net. Var på tur med husbilen til Ålesund og videre til Rondane. Och sedan til sydlige Sverige.
Jeg hadde tilfredsstillende dekning hele veien. (jeg brukte datoren kun når vi rastet).
Nær jeg återvendte til Bergen, Fans ingen dekning der jeg bor. Derfor fikk jeg levere tilbake modem uten mere kostnad. Dersom jeg kunne brukt Ice.net hjemme, hadde jeg ikke behov for noe annet.:twitcy:
450 NMT båndet, som Ice.Net anvender, er avhengig av fri retning til master/linker.
 
Senast ändrad:

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband i Norge

Hej [knarrevik!

Det låter inte bra!
Mvh.


quote=knarrevik;361480]Idag kan man hålla sig för skratt:

Visa bilaga 40380

Man kan undra varför Net1:s värden blir så olika, jag har mätt från samma plats och vid samma tidpunkt.

Hoppas att den externa antennen kan avhjälpa de dåliga värderna.[/quote]
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband i Norge

Jag valde en riktigt kraftfull WiFi enhet USB och 12dB antenn:
Wifi Store - WiFi Networking products at lowest prices in Europe - 2.4GHz USB CPE b/g 12dBi Outdoor Antenna
Får se i sommar om den hittar mer trådlösa nät.


Jag har också köpt denna antenn från Wifi Store. Har provat lite hemma i villaområdet. Verkar som den fungerar, hittar en förskräckligt massa nätverk i olika signalstyrkor.

Fördelen med denna är ju att nätverkskortet är inbyggt i antennen.

Läs gärna Addies beskrivning och erfarenheter.

Europe By Camper: Wi-Fi Access in Europe

/Kenneth/
 
Senast ändrad:

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Mobilt bredband i Norge

Eftersom jag har Telia bredband så får man Homerun gratis. Har upptäckt med den nya antennen att det finns en massa Homerun att använda. Tex, Statoil o ICA har Homerun. Ska bli intressant att kolla ute i Europa.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mobilt bredband i Norge

Knarreviks nyfikenhet på tekniska prylar känner inga gränser! För att skingra dimmorna kring net1:s duglighet så lånade han mig sitt net1-modem, bjöd på kaffe

1.jpg

och därefter for jag iväg till Norge!

Jesus, Perkele, Maradona, regnet upphörde och man kunde se delar av oändligheten (?) igen!

2.jpg

Nu sitter jag i hamnen i Fredrikstad och skriver detta! Här kan man stå gratis mellan 18:00 och 08:00!

3.jpg

Uppkopplingshastighet 1,2 Mbit/s ner och 0,45 Mbits/s upp utan extra antenn inne i min plåtbil! Skapligt! Gonatt!

Jappe
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

Med den hastigheten går det troligen att lyssna på SR:s radiosändningar och hjälpligt se på SVT Play.
 
F

F.d. 16937

Guest
Sv: Mobilt bredband i Norge

Hei. Har prøvd flere mob-nett her på østlandet . Er veldig fornøyd med Ice.net. Ville gåttfor det var jeg deg. (det funker):).
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

skauten ICE.NET heter NET1 i Sverige og med tillgang til nettene i 3 land er det for oss grensependlere en god løsning. Et våre svenske venner som ikke ser utenfor egne grenser foretrekker de billige 3G net de har flust av er en annen sak. Men som vi norske vet det skulle vært 4 nett i Norge også, men 2 opperatører måtte gå fra sine konsesjoner etter å ha brukt opp alle pengene i Sverige. Eneste konkurenten vi har til duopolet Telenor-Telia (som eier Netcom) er nettopp ICE.NET
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

Stavern! Det känns fel att komma hit med bil! Hit ska man komma med båt!

Jag saknar tråden "Jappe i Norge"!

PS! Du får väl sätta på en reklamskylt på sidan för att mer likna en varubil. Bobilar är tydligen inte välkomna i byarna i Norge.



Vi i HBK Web är inte så trögbedda, kolla här: http://www.husbilsklubben.se/forums/t49621/
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

En liten sak som er relevant her når dere klager over vanskelig og dyrt med mobilt bredband i Norge. Jeg får ikke kjøpe mobilt bredband abonnement i Sverige fordi jeg ikke har svensk personnummer. Kan få kjøpe et kontantkort med dårlige betingelser, men de fine billige løsningene stoppes av kravet om svensk personnummer. Selv kontantkort er nesten umulig å få kjøpt uten personnummer.
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Mobilt bredband i Norge

Eftersom jag är en stor vän av norsk fjällvärld köpte jag Net1:s dagsurf på nätet eftersom det inte verkar finnas något annat vettigt alternativ förutom WiFi.
Idag när jag skulle installera routern (D-40) fick jag engagerat hela kundsupporten under stor del av dagen för att få det att funka.

Det visade sig att Google Chrome inte stöds av Net1 men eftersom jag bojkottar Internet Explorer så gav jag mig inte förrän vi hade löst problemet åtminstone hjälpligt.

Jag tyckte att det gick väldigt segt åtminstone om man jämför med 3 som har fått ordentlig snurr på sin uppkoppling med hjälp av 900-bandet (11-12 Mbit/s).

När jag mätte hos BBK fick jag dessa värden:

Visa bilaga 40302

Det kan jag ju inte acceptera så jag ringde åter kundsupporten som artigt förklarade att utan extern antenn blir det inte mycket högre hastighet.
Hursomhelst, han lovade att skicka en extern antenn utan extra kostnad.
Jag befarar att antennen blir några meter lång om det skall gå att få snurr på den routern så jag får montera den på skorstenen.
Hur det blir på husbilen får jag fundera på över natten.

Jag får säga som Jappe: Giv mig styrka!

Jag får skylla mig själv då jag hade mina dubier beträffande Net1 redan före köpet men vad gör man inte för att få uppkoppling i Norge.

Jag eller någon annan får återkomma med en utvärdering om routerns förmåga i vårt vackra grannland.

PS! Tur att det inte är någon bindningstid!

Är det alltid D-40 routern med Net1-Dagssurf? Jag var inne i en Phonehouse butik och där var det D-35 routern i paketet.
Vilken router är bäst?

/Micke
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

Är det alltid D-40 routern med Net1-Dagssurf? Jag var inne i en Phonehouse butik och där var det D-35 routern i paketet.
Vilken router är bäst? /Micke

Jag köpte min hos The Phone House och fick en D-40. Net1 skickade dessutom den stora antennen med magnetfäste gratis några dagar efteråt.
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Mobilt bredband i Norge

Stämmer det att D-35 har bättre mottagning än D-40?

/Micke
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Mobilt bredband i Norge

Vad tror ni är bäst, att köpa en dagsurf paket från net1 i butik och få D-35 modemet eller beställa online och få D-40?

/Micke
 
Toppen