• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband i Norge

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag planerar att göra en resa i nabolandet till sommaren. Eftrsom jag tycker det är skojigt att dela med mig av mina äventyr så behöver jag en Internetuppkoppling under resan. Kontantkort finns överallt i Europa till mycket varierande priser men hur är det i Norge?

Jag har letat på nätet och jag läst om svårigheterna här på HBK:ssidor och jag blir inte mycket klokare av det. Finns det någon här som vet hur och var man skaffar kontantkort för mobilt bredband i Norge? Kostnaden per månad eller Gb är ju också intressant, givetvis!

Jappe
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobilt bredband i Norge

Ja - ja - ja - netop Jappe.
Det kunne godt ønskes for hele Europas lande og ikke mindst Skandinavien.
Her er et eksempel fra Danmark Billigste mobilt bredbånd - største oversigt og overblik
Klart og præcis - og hvor og hvordan køber man det ?
Jeg har købt og betalt mit over internettet.

Kommer der mon et sidestillet link om køb af mobilt bredband, her i HBK - tilsvarende stellplatser ?
Det håber jeg for mobilt internet er en stor udviklingens gave til husbiler :msn_thumbup:.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

Tidigare år har det varit lätt att hitta trådlösa nät om man förstärker signalen med en usb-sticka med antenn men allt fler skyddar sina nät för intrång.

Jag köpte ett år ett kontantkort (NetCom) men för det första var man tvungen att registrera kortet i en omständlig procedur och för det andra kostade det skjortan när man ville få datauppkoppling, 100 spänn försvann på några minuter.

Man kan tycka att det är underligt att det inte finns liknande "Aldikort" även i Norge som stort turistland. Utlänningar som kommer till Sverige skaffar kontantkort och laddar med 75 kr som sedan gäller i 25 dagar med surf 100 MB/dygn (Tele2) men jag tvivlar på att något liknande finns i Norge. Någon som vet?

Så här säger McDonald:
"Vi er opptatt av at du som gjest skal trives optimalt når du besøker restaurantene våre. Derfor får du nå gratis, trådløst nett i alle restaurantene våre. Logg deg på, og surf så mye du vil."

Möjligtvis är det fler grillbarer och även turistkontor som har trådlös uppkoppling och i så fall kan man med förstärkare sitta i husbilen på flera hundra meters avstånd och surfa för glatta livet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobilt bredband i Norge

Tack Knut.
Købes over internettet af andre med Visakort ?
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

Det finnes i Norge kontantkort for bredbånd fra flere leverandører:
https://netcom.no/abonnement/mobilt-bredband-kontantsurf
http://mobiltbredbånd.org/tele2-kontant-mobilt-bredband
http://mobiltbredbånd.org/call-norwegian-kontant-mobilt-bredband

Et alternativ som ikke er kontantkort er ICE.NET i Norge = Net1 i Sverige med fri bruk i 3 land. Lavere toppfart enn 3G, men bra dekning også utenfor byer og hovedveier.

Tele 2 priser i Norge:

Fast månedsavgift: 0 kr
Pris pr. MB: 0,99 kr
Etableringskostnad: 99 kr

Det blir 99 NOK + 99 NOK för 100 MB vilket blir drygt 225 SEK.

Tele 2 Sverige:
Ingen etableringskostnad för kontantkortet
Surfa för max 3kr / dag (max 100 MB/dygn)
Citat: "Med Comviq kan du Facebooka, titta på TV eller ladda ner musik utan att behöva tänka på massa obehagliga kostnader, vi har nämligen infört ett maxpris på 3kr per dag när du surfar i din mobil."

Eftersom iPhone eller Android kan användas som bärbar WiFi-hotspot blir alltså skillnaden i pris 112 SEK/dygn +115 SEK i etableringskostnad.

Hur kan skillnaden vara så stor i samma bolag?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobilt bredband i Norge

Tele 2 priser:

Fast månedsavgift: 0 kr
Pris pr. MB: 0,99 kr
Etableringskostnad: 99 kr

Det blir 99 NOK + 99 NOK för 100 MB vilket blir drygt 225 SEK.

Tele 2 Sverige:
Ingen etableringskostnad för kontantkortet
Surfa för max 3kr / dag (max 100 MB/dygn)
Med Comviq kan du Facebooka, titta på TV eller ladda ner musik utan att behöva tänka på massa obehagliga kostnader, vi har nämligen infört ett maxpris på 3kr per dag när du surfar i din mobil.

Eftersom iPhone eller Android kan användas som bärbar WiFi-hotspot blir alltså skillnaden i pris 112 SEK/dygn +115 SEK i etableringskostnad.

Hur kan skillnaden vara så stor i samma bolag?

"- vi har nämligen infört"
Har jeg misforstået ordene eller er dette et professionelt indlæg.:confused:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

"- vi har nämligen infört"
Har jeg misforstået ordene eller er dette et professionelt indlæg.:confused:

Det är ett citat från Tele 2:s hemsida, jag borde satt citationstecken.

Vad menar du med "professionelt indlæg"? Är det bra eller dåligt?
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobilt bredband i Norge

OK - jeg kan fjerne mit indlæg ?
Men hvad med vi taler om mobilt bredbånd og ikke WiFi hotspots ?
Ligeledes tror jeg man tænker på mobilt bredbånd i forbindelse med laptop / dator.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobilt bredband i Norge

- så hvad vil du anbefale at vi medlemmer bruger i Norge ? - kort fortalt.:)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

- så hvad vil du anbefale at vi medlemmer bruger i Norge ? - kort fortalt.:)

Det är fortfarande frågan, förutom uppkoppling via trådlösa nät tycks Norge inte ha konkurrenskraftiga alternativ, vad jag vet. Kanske beror det på utanförskapet (EU) eller så hade Rosengren rätt (sista Sovjetrepubliken)? Synd på ett sånt vackert land.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

Det er 2 selskap som har nesten hele markedet og senderne: Telenor og Telia (via datterselskapet Netcom), ingen av disse to ønsker priskonkuranse. De andre leier båndbredde fra disse to og kan lite gjøre. Eneste reelle konkurent er ICE.NET med sitt 450 MHz nett, og nå er det et samarbeid mellom tele2 og Network Norway om et nytt sendernett - det tar noe tid før det blir en virkelig konkurent til duopolet. De to selskapene som kjøpt rett til å bygge ut og ikke gjorde noe ødela konkuransen på det norske markedet.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

Har brukt Net1 /ICE.NET i over 3 år i alle 3 landene den fungerer og er godt fornøyd med funksjonaliteten. Har mer problemer med dekning på 3G i Tyskland og Spania - 2G/GPRS er nesten like ille som ikke noe nett.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

En jämförelse mellan de norska alternativen under en månad om sammanlagt 3-5 GB
omräknat till svenska kronor (kurs 1,15):

  • Netcom utan modem 345:- /med modem 919 :-
  • Tele 2 Norge utan modem 228:- /med modem 630:-
  • Call Norwegian utan modem 114:- /med modem 470:-
  • Net1 lilla paketet utan modem - /med modem 479:- (bundet 24 mån)

Som jämförelse för en norrman i Sverige:
  • Tele 2 Sverige utan modem 90:-

Märk väl att de norska kontantkorten (exkl. Call Norwegian) inte kan beställas utan modem, alternativet är med som jämförelse.

PS! Ta Call Norwegians prissättning med en nypa salt, jag blir inte klok på hur dom räknar.
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mobilt bredband i Norge

Det verkar svårt, för att inte säga omöjligt, att få tag på ett kontantkort till vettigt pris i Norge så jag cederar Norgeresan och vänder blickarna söderut i stället. Jag har aldrig varit på Bornholm men har hört mycket gott om den ön! Relativt sympatiska priser för "pensionister" på färjan som tar 1 timme och en kvart från Ystad till Rönne gör mig klart intresserad.

BornholmerFærgen: Priser Rønne-Ystad 2011

Nu återstår bara att ta reda på vad danskarna anser att turisterna ska behöva betala för mobilt bredband!

I Danmark så surfar du till samma kostnad som i Sverige på 3 Mobila Bredband
har jag läst någonstans och eftersom jag har 3 som operatör så bör det undersökas!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Mobilt bredband i Norge

hej Jappe
Da ønsker jeg dig en god tur til Bornholm.;)
Håber dækningen for 3 er bedre en resten af Danmark hvor den vist kun er 64 %
Mest omkring byerne.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

Jag har aldrig varit på Bornholm men har hört mycket gott om den ön! Relativt sympatiska priser för "pensionister" på färjan som tar 1 timme och en kvart från Ystad till Rönne gör mig klart intresserad. Jappe

Det finns en app till Android och iPhone som heter Camping Denmark som visar 15-20 camping- och ställplatser runtom på Bornholm.

IMG_0820.jpgIMG_0821.jpg
IMG_0822.jpgIMG_0823.jpg
 
Senast ändrad:
Toppen