• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mobilt bredband i Norge

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Mobilt bredband i Norge

Jappe, du får följa efter mig när jag ska till Norge, så kan du surfa på mitt trådlösa nät, du ska få lösenordet...;)...kostar gratis för dig...:)


/Ludde
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Mobilt bredband i Norge

Tack ska du ha Ludde, men jag har redan lyckats med konststycket att få låna en Net1-apparat så jag klarar mig själv den här gången! :)

Dessutom är jag känd för att försöka undvika onödigt besvär medan du tycks vara en riktig strapatssökerska så det blir nog helt olika spår efter oss i Norge! Jag tänkte jag skulle ta en tripp i en del av Norge som inte är lika "utforskad" som de mera kända turistområdena! :rolleyes:

9 juni sticker jag till Norge om inget oförutsett inträffar, vilket det i och för sig alltid brukar göra! Blir jag inspirerad så kanske det kan bli ett "Jappe i Norge".

Jappe
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

Eftersom jag är en stor vän av norsk fjällvärld köpte jag Net1:s dagsurf på nätet eftersom det inte verkar finnas något annat vettigt alternativ förutom WiFi.
Idag när jag skulle installera routern (D-40) fick jag engagerat hela kundsupporten under stor del av dagen för att få det att funka.

Det visade sig att Google Chrome inte stöds av Net1 men eftersom jag bojkottar Internet Explorer så gav jag mig inte förrän vi hade löst problemet åtminstone hjälpligt.

Jag tyckte att det gick väldigt segt åtminstone om man jämför med 3 som har fått ordentlig snurr på sin uppkoppling med hjälp av 900-bandet (11-12 Mbit/s).

När jag mätte hos BBK fick jag dessa värden:

bbk.jpg

Det kan jag ju inte acceptera så jag ringde åter kundsupporten som artigt förklarade att utan extern antenn blir det inte mycket högre hastighet.
Hursomhelst, han lovade att skicka en extern antenn utan extra kostnad.
Jag befarar att antennen blir några meter lång om det skall gå att få snurr på den routern så jag får montera den på skorstenen.
Hur det blir på husbilen får jag fundera på över natten.

Jag får säga som Jappe: Giv mig styrka!

Jag får skylla mig själv då jag hade mina dubier beträffande Net1 redan före köpet men vad gör man inte för att få uppkoppling i Norge.

Jag eller någon annan får återkomma med en utvärdering om routerns förmåga i vårt vackra grannland.

PS! Tur att det inte är någon bindningstid!
 
Senast ändrad:

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband i Norge

Knarrevik

Sitter här med ett paket net1 som jag fortfarande efter en halvdags jobb inte fått kontakt med "världen".
Enbart kontakt med laptoppen.

Synd på så "rara ärtor", tycker jag.

Burken lyser grön till dess jag belastar den, då finns det ingen kraft kvar att ansluta.

Liten besviken jag åxå, men man lär sig av misstagen som vanligt.:mad:

Blir nog Telia´s dongel i fortsättningen åxå, om jag inte lyckas med detta inom rimlig tid.

Och blir det inte bättre värden på Bredbandskollen än du lyckats med, då får det nog vara för min del!


Kåre
 
Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Mobilt bredband i Norge

Och här sitter jag, mitt ute i snapphaneskogen på en av Skånes högsta kullar. Jag får verkligen olika mätresultat vid varje mätning men om jag tar ett snitt så blev resultatet föjlande:

Telia inbyggt modem i bilen: 1,00 Mbit / 1,10Mbit

Telia i en HTC med WiFi-spot på taket: 0,30 Mbit / 1,10 Mbit ???

Tre i 3G USB-router m WiFi, dongeln på taket: 2,50 mbit / 0,20 Mbit

Net 1 med 35-routern WiFi: 1,5 Mbit / 0,75 Mbit (Jämnast)

Jag kör några mätningar till och ser om det blir bättre.

Är det någon som vet räckvidden på Tre 900Mz-bandet? (3G har 10 km och Net! har 120 km)

Fler mätningar mottages tacksamt
 
Senast ändrad:

IngBo

FD HBK Medlem
Inlägg
391
Kommun
Varberg
HBK-Nr
879
Medlemskap
2021
Sv: Mobilt bredband i Norge

Vad är detta Knarrevik, sviker du dina egna ideal .....:rolleyes:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

Knarrevik

Sitter här med ett paket net1 som jag fortfarande efter en halvdags jobb inte fått kontakt med "världen".
Enbart kontakt med laptoppen.

Synd på så "rara ärtor", tycker jag.

Burken lyser grön till dess jag belastar den, då finns det ingen kraft kvar att ansluta.

Liten besviken jag åxå, men man lär sig av misstagen som vanligt.:mad:

Blir nog Telia´s dongel i fortsättningen åxå, om jag inte lyckas med detta inom rimlig tid.

Och blir det inte bättre värden på Bredbandskollen än du lyckats med, då får det nog vara för min del!

Kåre

Ring kundsupporten och begär en extern antenn - gratis!
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

Smeden, fick du med någon sladd för att ladda genom USB-porten?

Så här skriver Net1/Phone House:
"Routern kan köras antingen kopplad till eluttag, USB-port eller batteri (uppladdningsbart batteri ingår). 3,1Mbit/s i nedladdningshastighet."

I min låda fanns ingen sladd!
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband i Norge

Knarrevik, jag antar att du klarade laddningen med egen sladd, hur gick det annars!

Jo jag fick med en sladd som laddar från vägguttag till mini-USB.

Enligt Pdf "komma igång" så ska däremot det även finnas adapter till 12V samt telekabel. Inget av detta fanns dock med i mitt paket.

När det gäller extra antenn så tror jag inte att det hjälper mej såååå mycket här i Brösarp. Min nuvarande kontakt med sändaren markeras av att det blinkar rött någon gång i halvtimmen. Att då tro att jag skulle få acceptabel kontakt så jag kan komma in och registrera produkten för att surfa vidare tror i varje fall inte jag på.

Troligtvis hamnar jag på dina uppmätta värden, och det nöjer jag mej inte med.

Hälsningar
Kåre
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Mobilt bredband i Norge

Alla från PTS (Post och Tele Styrelsen):

"Därför är 450 MHz-bandet bra för glesbygdstäckning

Mobiltelefoni använder radiovågor för att upprätta en förbindelse mellan basstationen och användarens mobiltelefon. Dessa radiovågor har olika egenskaper beroende på vilka frekvenser de använder. Ju lägre frekvenser radiovågorna har, desto längre når de. En basstation i 450 MHz-bandet kan täcka ett betydligt större område än en basstation för GSM, som använder radiovågor med frekvenser kring 900 och 1800 MHz. Enkelt uttryckt halveras radiovågornas räckvidd när de sänds på 900 MHz jämfört med 450 MHz, ytterligare en halvering av räckvidden sker när 1800-bandet används


Det är viktigt att skilja på yttäckning och befolkningstäckning. NMT-nätet beräknas idag täcka cirka 80 procent av Sveriges yta och en stor del av havsområdena runt de svenska kusterna, om en handhållen terminal används."

Jag håller med.

// Kenth
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

Det kan hända att 450-bandet når längre men eftersom det varken finns tillräcklig täckning i Bohuslän eller Skåne? beror det kanske på att masterna lyser med sin frånvaro?

Hursomhelst, det var i Norge som routern skulle användas, utvärderingen får vänta till dess. Blir inte både täckning och snabbhet bättre har Net1 definitivt hamnat på efterkälken.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

Jo jag fick med en sladd som laddar från vägguttag till mini-USB.

Den sladden är inte till så mycket hjälp i en husbil. Jag antog att det var med en sladd till datorns USB-port alternativt en 12 V adapter men de fanns inte i paketet. Finns det förresten 12 V till mini-USB?

Frågan är om inte spänningen 12 V blir för hög för routern, laddaren från 230 V ger endast 5V 2A. Vad säger den elkunnige?
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Mobilt bredband i Norge

Kors i taket!

När jag mätte hastigheten på Net1 nyss fick jag följande värden:

bbk.jpg

En påtaglig förbättring men fortfarande 5 ggr så långsamt som mitt ordinarie (3).
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband i Norge

Kors i taket även här Knarrevik.

På morgonen fick jag så mycket kontakt att jag kunde registrera apparaten på Net1.

Signalstyrkan varierar hela tiden från grönt till rött.

Skaffar nog en extra antenn så får vi se om det fungerar bättre.

Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband i Norge

Utvärderingen går vidare:

Nu har jag "lånat" en extern antenn av sonen. Den är 63 cm hög.

Jag placerade den mitt i rummet och anlitade Bredbandskollen igen.
1,03 / 0,47 och svarstid 105. Vilket bredbandskollen ansåg vara godkänt med tanke på utlovade 3,1 Mbits/sk i nedladdningshastighet.

Så du Knarrevik kommer nog att få betydligt bättre värden när du kopplar på din externa antenn senare.
Du kanske t.o.m. blir nöjd! :)

Jag har kanske en besvärlig plats geografiskt sett, eftersom jag ligger nedanför Brösarps Norra Backar. Underbart ställe, men kanske svårt för dessa radiovågor. Blir nog bättre när man kommer på rull!

Kåre
 

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: Mobilt bredband i Norge

Senaste nytt:

1,39 /40 och 140

Har surfat runt på klubben, hämtat post på olika konton, samt tittat på SVT-Play

Tycker inte att jag trots de låga värden Bredbandskollen gav, har någon känsla av att det är "sirap i burken".

Men visst blev det några avbrott i SVT-play. Men det kan jag leva med och jag tror som sagt att jag inte har optimala geografiska förhållanden här hemma.

Är ändå rätt nöjd med tanke på kostnaderna.


Kåre
 
Toppen