• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Minirouter från Dovado

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Minirouter från Dovado

Har du mätt upp spänningen när din omvandlare är belastad, alltså under drift. skulle kunna vara så att spänningen sjunker då.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Minirouter från Dovado

Nej, jag har inte mätt upp den under belastning (svårt att komma åt att koppla) men dessa små spänningsomvandlare är ju främst avsedda för laddning av paddor, MP3-spelare, GPS och liknande och dassa apparater klarar väl knappast att laddas om spänningen sjunker under belastning?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Minirouter från Dovado

Er strømforsyningen via en USB kabel?
Mulig debruker samme triks som eple-gutta på iPhone og iPad, der er det spenninger på de 2 datalinjene som forteller utstyret at denne kilden kan levere mer enn 500 mA. Har tidliger gravd frem tabellen og lenket til den i et innlegg i tråden om strømforsyninger til iPad. iPhone trenger 1A for lading under bruk, iPad kan lade avslått på 500mA og kjøre uten ladning på 800mA - men trenger 2A for lading under fullt bruk.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Minirouter från Dovado

Kabeln har en USB i "försörjningsänden" men vanlig rund batterikontakt i Tiny-änden. Orginalströmförsörjningen är märkt 5V/2A=.

Jag har nu hittat en orginalkabel för att köra Tiny på 12V men den har inte kommit ut på marknaden än, kommer troligen om någon vecka. Jag får väl ge mig till tåls.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Minirouter från Dovado

Har en liknande router (Abeo) och en 7 portars hubb.
Strömförsörjning 12/5 volt - 2 A för router + hubb
Har konstruerat en lämplig LED USB-kabel / 2 x jack stick.
Kan mäta strömstyrka med tangamperemeter.
http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/450084

routerstrom.jpg
 
Senast redigerad av en moderator:

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Minirouter från Dovado

Michael...

Körde igång mitt Bredbands 4G + att med i paketet följde en Tiny i förra veckan...
Bråkade lite i början, men ligger nu runt 10Mb, max 16, som lägst ~6Mb i Kinnarumma.
Slår i varje fall ADSL uppkopplingen... :)

Önskar ta med detta i husbilen, så att vänner kan koppla upp sig likaså!
Den 12v omv/sladden är även jag intresserad utav! ;)
Hittat vart?

Vänligen, Magnus

Edit...
By the way... Smurt med Canons 6150 skrivare & trådlöst.
Bara att ta med till husbilen, kör via Tiny, skrivarfilen laddas ned till vilken bärbar som, så.... Klart!
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Minirouter från Dovado

Jag hittade efter mycket letande en Dovado orginalsladd för 12V till Tiny här: Dovado Ciggladdare till Tiny

Märk väl att den inte finns i lager än men beräknas komma den 20/7. Jag har beställt så det skall bli intressant att se om den dyker upp några dagar senare.
 

Thomas o Karin

HBK Medlem
Inlägg
778
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2024
Sv: Minirouter från Dovado

Jag tänkte skaka liv i denna tråd nu när jag köpt en Dovado Tiny som driver mig till vansinne :oops: .

Så här är det:

Hemma har jag en Dovado 4GR och en Huwai 4G sticka med Telia abonnemang. I bilen tänkte jag ha den lilla Tiny fast monterad med en väggmonterad USB-kontakt för stickan. Då behöver jag bara dra ur stickan hemma, slå på strömmen till Tiny och sätta i stickan och bilnätet är klart att använda.

Det var tanken men verkligheten är annorlunda. Jag matade Tiny med en liten cigeretttändarformad omvandlare 12V > 5V/2,1A från Kjell & Co. Stickan blinkar blått varannan sekund men ger ingen internetuppkoppling. Byter jag strömkälla till den medlevererade strömförsörningen 220V > 5V/2A så kopplar Tiny upp mot nätet. Det verkar alltså som att Tiny inte får tillräckligt med ström eftersom den inte får igång internetuppkopplingen. Därför har jag nu provat med en dubbel USB kabel som kopplar ihop två omvandlare 12V > 5V/2,1A, alltså 5V/4,2A men det hjälper inte.

Jag sliter mitt hår och fattar ingenting! Så gott folk, hjälp mig innan jag blir helt flintskallig! Varför funkar det med en 220V > 5V/2A men inte med två stycken 12V > 5V/2,1A?
Hej
Jag har samma problem men nu också på 220 volt, har provat allt tycker jag, har ingen nätverkskabel med mig så jag kan gå in i den det hållet
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: Minirouter från Dovado

12v försörjningen landade i lådan idag. Blir test under morgondagen.
Med förhoppning om att det fungerar lika prickfritt som med 230nätdel.
Mvh. Magnus
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Minirouter från Dovado

Jag väntar fortfarande på min kabel. Den skickades i måndags, förra veckan och borde ha kommit fram på tisdag 24/7. Men fortfarande lyser den med sin frånvaro. Jag har i alla fall fått ett sändningsnummer från posten men i och med inlämnandet av försändelsen och erhållande av försändelsenummer upphör alla spår. Lite irriterande :mad: .
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Minirouter från Dovado

Idag har kabeln kommit. Efter reklamation hos Posten har www.lohelectronics.se skickat en ny, i rekommenderat brev denna gång.

Kabeln funkar perfekt. Ny behöver jag bara ta med stickan, sätta den i en väggfast USB-hållare och slå på strömmen till Tiny router så är nätet igång.

Men det är fortfarande ett mysterium varför en vanlig cigarettomvandlare med 5V/2,1A inte funkar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Minirouter från Dovado

Michael om du metar spenningen mellom de 4 ledare i en USB sorsyning som funkar ser du at de 2 dataledningene har hvert sitt potensiale. Om de benytter Apple sin spennings-skala eller en annen vet jeg ikke uten sammenlignende metning. Utan spenning i datalinjene tolkessom 500 mA, ett sett tokes som 800 mA - Ett annet som 1000 mA. Mener at det var 5 forskjellige verdipar som signaliserte hvor mange mA som kan trekkes. spenningene er laget med motstands brygger.

Jeg har i en tidligere traad gravd frem lenker som beskriver Apple sin rekke i detaljer, info var samlet ved reverse enginering hos en de som leverer 12V adaptere til iPad og iPhone.
 
Toppen