• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Minirouter från Dovado

F

F.d. 16416

Guest
Vad säger ni om Dovados nya Router. Verkligen husbilsvänligt format 20 x 58 x 87 mm.
Köpte min lite otympligare Dovado i våras, man kan ju desvärre inte vänta på att utvecklingen skall bli färdig!!!

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Minrouter från Dovado

Min Abeo mini router funger också bra omtrent samme dimensioner och derfor anbragt med GPS pucker och mobil bredband-stick - i tacklugen.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Minirouter från Dovado

Ett litet minus är 5V i bilen men jag har kopplat min repeater till USBkontakten på radion. Annars är jag mycket nöjd med både 3:an och 4:an.

Jag har dongeln på taket i ett "lamphus"
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Minirouter från Dovado

Vad säger ni om Dovados nya Router. Verkligen husbilsvänligt format 20 x 58 x 87 mm.
Köpte min lite otympligare Dovado i våras, man kan ju desvärre inte vänta på att utvecklingen skall bli färdig!!! Roadglider

Länk, bild och beteckning?
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.428
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Minirouter från Dovado

Jag passar på den!
Den har inget att erbjuda som inte finns i 4GR annat än att den är liten och strömsnål. Den har ingen GPS-Tracking/Positioning, ingen Home Automation. Även om hastigheten räcker för mina behov har den långsammare WLAN-LAN hastighet. Endast 1 LAN-port och endast 1 USB-port. Någon får förklara för mig varför denna manick har kommit till.
Istället har uppdateringen/supporten av UMR tydligen upphört. Den som var så bra!:confused:
Tyvärr jag ser inte någon utveckling med denna TINY. Mats kanske kan förklara för oss?:) Tack!
Julian
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Minirouter från Dovado

Jag använder bara 1 USB mobilt bredband dongel, da jag inte kan ansluta flera datorer samtidigt och praktisk.
Det finns mer än 4 meter mellan mobilt bredband dongel och bärbar dator som ger en dålig signal med en så lång USB-sladd. Därför använder jag nätsladden till mini-router som även ger en mer säker och snabb uppstart än trådlöst.
Hemma kan jag koppla in ytterligare flera datorer i nätverket via den gamla nätverksroutern.

Mini, - bara att placera routern så nära som möjligt till USB mobilt bredband dongel som möjligt utan att göra särskilt hål i taket.
Från takluckan kan jag skapa ökat signal (face to face connetion) än som hål i taket.

Jag köpte min mini-router 150, - erbjuds på Aldi, de hade köpt nog datorutrustning att folk inte visste vad som skulle kunna användas för ;).
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Minirouter från Dovado

Endast 1 LAN-port och endast 1 USB-port. Någon får förklara för mig varför denna manick har kommit till. Julian

En stilla undran, vad skall man ha LAN-porten till, delar den inte ut Internet via WiFi?

Vad skall man ha fler USB-portar till, kan man använda flera 3G-modem samtidigt?
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Minirouter från Dovado

..............
Det finns mer än 4 meter mellan mobilt bredband dongel och bärbar dator som ger en dålig signal med en så lång USB-sladd. Därför använder jag nätsladden till mini-router som även ger en mer säker och snabb uppstart än trådlöst.
Hemma kan jag koppla in ytterligare flera datorer i nätverket via den gamla nätverksroutern. ...Hemma kan jag koppla in ytterligare flera datorer i nätverket via den gamla nätverksroutern...............

Nättsladden i husbil - LAN.

Nättverket hemma - WAN. ( Abeo feature )

Mini routeren delar ut Internet via WiFi - ja.

Min mini-router har endast 1 USB port, men kan använda 4G* separat direkte fron laptoppen - samtidig med 3G til annen laptop via mini routeren.
* ( när 4G fuker' allment - endast liten avstand i städerna )

Mini-router som ersättning för ett separat ADSL-system.

Inte svårare än gamla nätverk hemma. :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Minirouter från Dovado

Det är helt rätt. Att bygga nätverk i husbilen är lika lätt som att bygga det hemma.

Dovadon 2 USB-ingångar kan användas till minst tre ändamål.

1. 3/4G sticka/dongel

2. GPS puck

3. USB förbindelse med dator, kamera och liknande

Dovado TINY drivs med 5 volt och då blir det lite besvärligare om man bara har 12V i bilen. Jag provade med bilradions 5V utgång men den var för klen. Alla är inte stolpade hela sommaren eller har sinus-invertor (vilken i sig drar ur batterierna.

Många använder husbilen till att köra runt till olika platser och står kanske stilla en eller ett par dagar. Vill man dessutom ha längre räckvidd än 5 km på sin förbindelse behöver man utrustning till det i nätverket. (Gäller ej de som sitter hemma i trädgården, kör på motorvägar eller bara campar i närheten av 3/4G master och WiFi hotspot-platser)

Såhär kan det se ut med 12V drift, antenn och dongel på taket, 2 routrar (en snabb och en med lång räckvidd) och Wifi till omgivningen.
 

Bilagor

  • NetHylla.jpg
    NetHylla.jpg
    108,6 KB · Visningar: 7

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Minirouter från Dovado

Dovadon 2 USB-ingångar kan användas till minst tre ändamål.

1. 3/4G sticka/dongel
2. GPS puck
3. USB förbindelse med dator, kamera och liknande

Vad är vitsen med GPS-puck i routern och USB-förbindelse med dator och kamera?

Kopplar man inte GPS-puck och kamera direkt till datorn?

Är inte LAN-porten överflödig?

Jag undrar pga frågan: Endast 1 LAN-port och endast 1 USB-port. Någon får förklara för mig varför denna manick har kommit till. Julian & Stina
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Minirouter från Dovado

En annen nytte av ekstra USB på routeren er å ha skriver og eksterne disker der (om routeren har støtte for dette). Dovado har innebygget støtte for GPS tracking og du henger på en puch.

LAN porten er bakveien inn igjen når du roter til WPA oppsettet på det trådløse nettet (du må da grave frem igjen en PC - er ikke godt nok med en *Pad for denne jobben).
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Minirouter från Dovado

En annen nytte av ekstra USB på routeren er å ha skriver og eksterne disker der (om routeren har støtte for dette). Dovado har innebygget støtte for GPS tracking og du henger på en puch.

LAN porten er bakveien inn igjen når du roter til WPA oppsettet på det trådløse nettet (du må da grave frem igjen en PC - er ikke godt nok med en *Pad for denne jobben).

OK!

Jag har en Dovado 3 GN men har aldrig behövt använda LAN-porten.

Skrivaren går på blåtand, externa hårddiskar via USB-hub och GPS-pucken har jag inte använt på flera år. GPS är inbyggt på mina manicker.

Vad jag vill komma fram till är att miniroutern från Dovado kanske är ett steg i rätt riktning, dvs mindre format och färre sladdar.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Minirouter från Dovado

Vad är vitsen med GPS-puck i routern och USB-förbindelse med dator och kamera?

Kopplar man inte GPS-puck och kamera direkt till datorn?...................

Jag använder 2 x GPS-puck och mange andra usb-enheter - så en 7-port usb hub är nödvändig förutom mini-routeren.
Separat usb hub sparar ström även på laptop vård.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Minirouter från Dovado

...............
LAN porten er bakveien inn igjen når du roter til WPA oppsettet på det trådløse nettet (du må da grave frem igjen en PC - er ikke godt nok med en *Pad for denne jobben).
Rigtigt Knut, och i praksis er nättsladden mer funktions bra - alltid - ingen ström för trådlös överföring.
Ja kan använda endast trådløst - men fungerer inte så bra.;)
 
Senast redigerad av en moderator:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Minirouter från Dovado

Bredo jeg er enig med deg i at kabel er å foretrekke for fast montert utstyr, slik som din og min navigasjons pc. Lavere strømforbruk og raskere oppkobling - minst like rask overføring er bare noen av fordelene.

For bekymringen om 5V strømforsyningen til minirouteren - fint da kan en bruke en liten billig DC-DC omformer (batterielliminator) fra 12V til ren og fin 5V. De 2A denne routeren trekker er 4 ganger maks fra en usb port eller strømforsyning. Ikke merkelig når det er en USB server med WiFi.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Minirouter från Dovado

.........For bekymringen om 5V strømforsyningen til minirouteren - fint da kan en bruke en liten billig DC-DC omformer (batterielliminator) fra 12V til ren og fin 5V. De 2A denne routeren trekker er 4 ganger maks fra en usb port eller strømforsyning. Ikke merkelig når det er en USB server med WiFi.
Tanken att använda endast en 5v strömforsyning (DC/DC) for HUB och mini-router var möjligen.
Men jag är orolig for felles +.
Nu använder jag en 1000 w inverter - vildt för max. 25 watt.
Kan tenkes bättre med den gamla 150 w inverter som stadig on board' ?
Jag får kolla. ;)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Minirouter från Dovado

Er egentlig ingen risiko med felles +5V når de har felles 0V - men en kan ha flere slike små billige DC-DC. De er relativt effektive ca. 90%. Har selv et antall småregulatorer med forskjellige utspenninger :D
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Minirouter från Dovado

Nu börjar det bli VÄLDIGT mycket grejor i husbilen.

Invertor (sinus) 12 volt till 220 volt

Nätdelar 220 volt till 19V, 12V och 5V alt DC/DC 12 volt till 19V och 5V

Router (-ar)

USB-hub

3 GPS'er: Geochaching, navigering och tracking

Hur många kameror behövs? Back, fram och båda sidorna.

Allt det här går inte att få trådlöst, åtminstonde inte elförsörjningen. Det visar ett försök som gjordes på Gotland den 1/4 2003.

Vad jag förstår så klarar sig Knarrevik med endast en iPad för samtliga funktioner och hittills klarar vi oss med Dovado 4, Net1 och Garmin GPS (alla 12 volt)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Minirouter från Dovado

Jag tycker det är ett bra förslag som Knut kommer med.
Ett nätaggregat för mini-router 5 volt 2A från 12 volt.
Verkligen relevant för tråden.
Precis vad husbilsejere kan använda.
Tack Knut. ;)

Är det någon som har en länk till inköp av sådana en 5 / 12 volts strömförsörjning.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen