• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Minirouter från Dovado

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Minirouter från Dovado

Vad jag förstår så klarar sig Knarrevik med endast en iPad för samtliga funktioner och hittills klarar vi oss med Dovado 4, Net1 och Garmin GPS (alla 12 volt)

Jag klarar navigeringen med Navigon och iGO Primo på min iPad. iGo är med den nya versionen faktiskt vassare än Navigon.

Men för att komma åt Internet i Danmark och Norge skaffade jag en Net1 dagsurf, den som Jappe inte kom överens med, som jag skall testa på Norgesemestern. Här hemma funkar den hjälpligt (lägre hastighet) men Knut nämnde att den behöver tid för att fungera utomlands. Annars får jag klara mig med WiFi-förstärkaren som jag brukar.

Bildbehandling till detta forum fixar jag med mellanlagring, dvs jag e-postar bilderna till en bloggserver varifrån jag kopierar dem hit. Lika snabbt som att bifoga bilder med gemet och dessutom bestämmer jag storleken själv.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Minirouter från Dovado

Kopplar man inte GPS-puck och kamera direkt till datorn?

Jo, om du använder den som navigator men om du vill ha tracking så räcker det med puck, router och GRPS.

Tracking kan ha två funktioner, Tala om för omvärlden via Googles-map var man är och/eller spåra försvunnet fordon.

Vi har även en helt singel tracking-puck med inbyggt larm och GRPS direkt till Securitas.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Minirouter från Dovado

Kopplar man inte GPS-puck och kamera direkt till datorn?
Är inte LAN-porten överflödig?

LAN-porten är som Knut redan förklarat en nödvändig väg in om det trådlösa av någon anledning skulle falera. LAN-port är också bra om man vill ansluta enheter som saknar trådlöst eller om man vill ha extra prestanda.

WAN-port använder jag till en trådlös brygga som ansluter till mitt hemnät när jag står hemma (dålig mottagning på 3G).

GPS-pucken har jag ansluten direkt i Dovado 4GR´s andra USB-port. GPS-filerna skickas upp till webbservern via FTP och där använder jag sedan filerna för att visa vår position: nightrider.se - mofcam

Nätverkskameran ansluter trådlöst (eller trådat om man vill) till Dovadon.
Senaste Firmware (v5) för 4GR har dessutom stöd för USB-hårddisk eller USB-minne för lagring av filer.
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Minirouter från Dovado

Tack till Road Glider för din uppmärksamhet på mini - routrar.
Tack till Julian för frågan om vilken nytta mini-router kan göra.
Tack till Knut för förslaget av 12 till 5 volt strömkälla och andra bekräftande information för mini-routrar.

Det har varit bekräftande för mig att vara medlem i HBK
- tveksamt att hitta i någon annan husbil forum i Skandinavien.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.428
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Minirouter från Dovado

En stilla undran, vad skall man ha LAN-porten till, delar den inte ut Internet via WiFi?

Vad skall man ha fler USB-portar till, kan man använda flera 3G-modem samtidigt?
Hej Anders!
Mina routrar UMR och 4GR används inte enbart till internet-mottagning/delning.
Extra USB används till extra GPSpuck som enbart har till uppgift att skicka positionen till min hemsidan var femte minut, där den lagras. Med den kan jag lägga ut min position i t.ex. Google Maps. Den som jag tilllåter, kan se var vår husbil befinner sig. Onödigt? Visst! Men kul experiment! Hade den ett tag på min hemsida men tyckte det var onödigt att hela världen kan ta reda på var vi befinner oss. Likaså med trådlös och icke trådlösa kameror (och annan icke trådlöst tillbehör). Bilderna visades ett tag på min hemsida men jag tog bort sidan. I princip kan hela husbilen, både ute och inne, övervakas och bilderna (och positionerna) sparas på hemsidan (tömmer mapparna varannan vecka). Jag gör detta enbart i experimentsyfte när jag har tid över (inte så ofta). Den svaga länken i systemet är kontinuerlig internetuppkoppling som för närvarande är ca.80% och ibland på tok för långsamt. Detta räknar jag dock med att det kommer att förbättras inom de närmaste två åren.
För mina behov fungerar alltså UMR och 4GR bättre än TINY. För andra behov räcker det säkert med TINY. Men jag passar!
Julian
PS Kanske skall tillägga att trådlösa kameror är väldigt dyra, medans de trådbundna är relativt billiga. 4 st. LAN ger 4 st. kameror. DS
 
Senast ändrad:
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Minirouter från Dovado

Kul att läsa alla inlägg.
Använder mig av också av 4GR, dock bara för att kunna jobba lite samtidigt med våra två mini-ASUS datorer både i bilen och utanför. Fraperades av det lilla formatet på Tiny, som lär saluföras först i Sverige och av Telenor i slutet av juni.

Roadglider
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Minirouter från Dovado

GPS-pucken har jag ansluten direkt i Dovado 4GR´s andra USB-port. GPS-filerna skickas upp till webbservern via FTP och där använder jag sedan filerna för att visa vår position: nightrider.se - mofcam

Nätverkskameran ansluter trådlöst (eller trådat om man vill) till Dovadon.
Senaste Firmware (v5) för 4GR har dessutom stöd för USB-hårddisk eller USB-minne för lagring av filer.

Jag visade också min position på min blogg med Googles Latitude men tog bort den för att inte locka tjuvar.
Nu visas min position enbart för mina närmaste.

Nätverkskameran (webcam?) är en kul grej. Sparas bilderna på servern?

Viktiga filer lägger jag i Dropbox när jag är på resa så slipper jag extra "manicker" och sladdar.
Det räcker och blir över med dem som redan finns. Det jäkligaste är att mina 3-4 kameror har olika laddare!
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Minirouter från Dovado

PS Kanske skall tillägga att trådlösa kameror är väldigt dyra, medans de trådbundna är relativt billiga. 4 st. LAN ger 4 st. kameror. DS

Faktum är att man kan koppla långt fler LAN-portar till om man vill genom att ansluta switch/ar till en eller flera av LAN-portarna. Det hade således räckt med en LAN-port som det sitter på Tiny, men nackdelen blir ju då att man kanske (om man har det behovet) tvingas ha ytterligare en "tekniklåda" som ska ha ström. Dessutom har man då förstört idén om "tiny"...

Jag är liksom Julian fullt nöjd med 4GR - men jag kan faktiskt tänka mig att köpa Tiny till vissa tillämpningar här på jobbet (där vi redan har en flock olika Dovados) eftersom vi här inte har behov av USB och/eller multipla LAN-portar (ansluter ändå LAN-porten till hårdvarubrandväggarna som fixar VPN-anslutning mot huvudkontoret).

Inser nu att det är väldigt många akronymer ovan och om någon vill förkovra sig mer så kommer följande förklaringar:
LAN Local Area Network - Wikipedia
WAN Wide Area Network - Wikipedia
WLAN Trådlöst LAN - Wikipedia
USB Universal Serial Bus - Wikipedia
VPN Virtual private network - Wikipedia
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Minirouter från Dovado

Jag visade också min position på min blogg med Googles Latitude men tog bort den för att inte locka tjuvar.
Nu visas min position enbart för mina närmaste.

Nätverkskameran (webcam?) är en kul grej. Sparas bilderna på servern?

Viktiga filer lägger jag i Dropbox när jag är på resa så slipper jag extra "manicker" och sladdar.
Det räcker och blir över med dem som redan finns. Det jäkligaste är att mina 3-4 kameror har olika laddare!

Vår äldsta son är för det mesta hemma då han tröttnat på campinglivet. Vår granne arbetar som väktare. Övriga grannar lär höra vårt larm som har både utomhussirén, blixtljus och uppringning. Dessutom är det ju inte säkert att vi inte är hemma trots att vårt fordon befinner sig någon annanstans. Så jag är inte direkt orolig...

Min nätverkskamera sparar bilder via FTP och via script väljer jag hur många bilder jag vill behålla på servern. Jag kan även välja hur många bilder jag vill publicera, exempel här: nightrider.se - mofcam galleri

Stoppar man i t.ex. ett USB-minne i port 2 på 4GR så kan man konfigurera kameran att endast skicka bilder och lagra lokalt på Dovadon.

Dropbox eller liknande webtjänster är i vissa fall inte tillräckligt. Jag tänker närmast på lagring av större filer t.ex. filmer för uppspelning via dator eller Xboxen.
När jag tänker närmare på det så kom jag på att jag i stort sett aldrig kollar på film när vi är ute - men ungarna (när de följer med) gör ju...

Nya filmer kan man enkelt fylla på med antingen via hemnätverket eller gå ut o hämta USB-enheten. Bara belyser ett användningsområde.
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.428
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Sv: Minirouter från Dovado

Nätverkskameran (webcam?) är en kul grej. Sparas bilderna på servern?
Ja!
Ett tag hade jag 3 nätverkskameror igång samtidigt. Var och en skickade varje minut en bild till webhotellets server (20 sekunders intervall/kamera). Blir många bilder och mycket utrymme som jag manuellt och dagligen fick radera. Jag har inte lärt mig än hur de raderar sig själva efter en förutbestämd tid. Det går och kommer att fungera framöver!
Julian
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Minirouter från Dovado

I Sverige ville jeg sjekke prisene hos Biltema, Clas Ohlsson, Kjell&Co, Teknikmagasinet og Conrad. I Danmark vet jeg ikke, men en god bilrekvisita burde ha et utvalg av batterieliminatorer for bruk i bil - de universelle av disse har som regel med et utvalg av stikk og kan justeres for den utspenning du ønsker. Standard pleier å være 35W, og routeren greier seg med 20W så det skulle holde i masser.
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Minirouter från Dovado

Hej!

Är det någon som vet priset på Tiny?

/Micke
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: Minirouter från Dovado

Jag har sett pris på strax under 800:-
 
S

Sara & Micke

Guest
Sv: Minirouter från Dovado

Tack.
Har du testat den och är den bättre/sämre än 4gr?

/Micke
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: Minirouter från Dovado

Säljer dom routern fortfarande på Aldi?

Hälsningar,
Per

- Tyvärr nej, (kanske) - men jag är ofta tur att hitta denna typ av erbjudande.
Till exempel, min mini-laptop för 1300, - kr - - - på Aldi.
Likaså kostar 1800, - idag.

- interess ?

den liten installation laptop enkel opstilling.jpg den avanserade laptop opstilling4.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.266
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Minirouter från Dovado

Jag tänkte skaka liv i denna tråd nu när jag köpt en Dovado Tiny som driver mig till vansinne :oops: .

Så här är det:

Hemma har jag en Dovado 4GR och en Huwai 4G sticka med Telia abonnemang. I bilen tänkte jag ha den lilla Tiny fast monterad med en väggmonterad USB-kontakt för stickan. Då behöver jag bara dra ur stickan hemma, slå på strömmen till Tiny och sätta i stickan och bilnätet är klart att använda.

Det var tanken men verkligheten är annorlunda. Jag matade Tiny med en liten cigeretttändarformad omvandlare 12V > 5V/2,1A från Kjell & Co. Stickan blinkar blått varannan sekund men ger ingen internetuppkoppling. Byter jag strömkälla till den medlevererade strömförsörningen 220V > 5V/2A så kopplar Tiny upp mot nätet. Det verkar alltså som att Tiny inte får tillräckligt med ström eftersom den inte får igång internetuppkopplingen. Därför har jag nu provat med en dubbel USB kabel som kopplar ihop två omvandlare 12V > 5V/2,1A, alltså 5V/4,2A men det hjälper inte.

Jag sliter mitt hår och fattar ingenting! Så gott folk, hjälp mig innan jag blir helt flintskallig! Varför funkar det med en 220V > 5V/2A men inte med två stycken 12V > 5V/2,1A?
 
Toppen