Anki & Bengt
HBK Medlem
Det vet jag utav många års egen erfarenhetNähä. Dom har egna vågar med sig när trafikgruppen är ute.
Hälsningar Sanddammaren

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Det vet jag utav många års egen erfarenhetNähä. Dom har egna vågar med sig när trafikgruppen är ute.
Hälsningar Sanddammaren
dom flesta som kör husbil är ju över 55 år så dom borde kunna köpa rätt husbil eller väga upp dom eller ?Givetsvis skall man försöka köra utan överlast, Många 3500kg bilar kan utan tekniska förändringar registreras för högre totalvikt, men på grund av körkortsbehörighet är man begränsad till 3500 kg. Med nuvarande regler krävs det i en del fall obetydlig överlast för höga böter eller indraget körkort.
...Hon konstaterade nog ( helt rättmätigt) att övervikten satt runt midjorna och inte i bagagerummet.
Oj........... Herr Karlsson med förnamn som började med B efterträdde förövrigt Herr Andersson hade en viss förkärlek till min röda bil ville hemskt gärna prata med mig minst en gång i veckan, ska vi säga att han lyckades bättre än mig ,inte ens på julaftonen fick jag vara i fred. Han och Herr Alden..... var både du och bror så dom behövde inte fråga vilket namn jag hade, misstänker t.o.m att dom hade förtryckta böteslappar med mitt namn påHar kört lastbil i 50 år o massor med mil blivit vägd 3 gånger
Det beror nog på hur man sticker ut eller så har du haft en jäkla oturOj........... Herr Karlsson med förnamn som började med B efterträdde förövrigt Herr Andersson hade en viss förkärlek till min röda bil ville hemskt gärna prata med mig minst en gång i veckan, ska vi säga att han lyckades bättre än mig ,inte ens på julaftonen fick jag vara i fred. Han och Herr Alden..... var både du och bror så dom behövde inte fråga vilket namn jag hade, misstänker t.o.m att dom hade förtryckta böteslappar med mitt namn påprata om katt å råttalek på den tiden. Men utan spänning vad är livet då värt
![]()
Oj........... Herr Karlsson med förnamn som började med B efterträdde förövrigt Herr Andersson hade en viss förkärlek till min röda bil ville hemskt gärna prata med mig minst en gång i veckan, ska vi säga att han lyckades bättre än mig ,inte ens på julaftonen fick jag vara i fred. Han och Herr Alden..... var både du och bror så dom behövde inte fråga vilket namn jag hade, misstänker t.o.m att dom hade förtryckta böteslappar med mitt namn påprata om katt å råttalek på den tiden. Men utan spänning vad är livet då värt
![]()
Det verkar som de har överlast.Det kan se ut så här i deras bilar
Visa bilaga 201706
som i denna Sprintern.
Själv har vi klarat oss från att inte bli vägda i över tjugo år.
Krister
Nej då, dom tar ut vågen och kollar, flera kilo kvar till gränsen. Sen är det bara att lasta och åka.Det verkar som de har överlast.![]()
Hade väldiga problem på 80-90 talet blev i mitt tycke trakasserad med att bli vägd var och varannan dag då lasten var dåligt betald så man låg alltid på marginalen , inga stora belopp men nån eller några hundralappar ibland, så att bli vägd har jag rätt stora erfarenheter av. VBG`poliser tillsammans med västmanlands var ökända på den tiden, tror att risken för oss med h-bil att bli vägd här i sverige utefter vägen är minimal.Begriper ingenting!
Pålle
Vi var några stycken som alltid var påpassade såväl tippbilar som v-bilarDet beror nog på hur man sticker ut eller så har du haft en jäkla otur
Helt riktigtJag tycker inte det är trafiksäkert att köra med överlast
Risken att åka fast för överlast i en husbil är nog väldigt liten. Efter elva års husbilsliv har ja mött en som har åkt dit. Men har man osis så.......
Jo då e de ju naturligtvisMan kan inte vara säker på att inte bli vägd, för två-tre år sedan hade man en stor vikt kontroll av husbilar på trafikkontrollplatsen i Heberg (E-6). Det var bara husbilar som stoppades och det var i stort sett alla som körde förbi och det var ca 10-15 som var körda åt sidan, de fick troligtvis inte fortsätta på grund av överlast.
Så kör man medvetet med överlast så tar man en risk.
Man kan inte vara säker på att inte bli vägd, för två-tre år sedan hade man en stor vikt kontroll av husbilar på trafikkontrollplatsen i Heberg (E-6). Det var bara husbilar som stoppades och det var i stort sett alla som körde förbi och det var ca 10-15 som var körda åt sidan, de fick troligtvis inte fortsätta på grund av överlast.
Så kör man medvetet med överlast så tar man en risk.