• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mer rättvisa regler vid överlast av fordon

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Nähä. Dom har egna vågar med sig när trafikgruppen är ute.

Hälsningar Sanddammaren
Det vet jag utav många års egen erfarenhet :wink: har hjälpt till att fylla ut planen många gånger vid Svinesund :twitcy: ( förövrigt bromsat sönder några av dom gamla trävågarna :yes: inte snällt men ändå ) tror inte att dom lyfter ut sina vågar om man inte kommer med stänkskydden släpande i asfalten:msn_dontknow:
 

KarinochTommy

HBK Medlem
Inlägg
442
Kommun
Osby
HBK-Nr
6520
Medlemskap
2024
Brorsan och jag blev stoppade med personbilen vid Öresundsbron efter en inköpsresa till Tyskland. Tullen hade inget att anmärka men polisen tog fram vågarna och vägde vid varje hjul. 40 kg övervikt men polisen tittade in på last och oss och sa bara hyggligt att kör ni vidare. Hon konstaterade nog ( helt rättmätigt) att övervikten satt runt midjorna och inte i bagagerummet.
 

hans p

HBK Medlem
Inlägg
312
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Givetsvis skall man försöka köra utan överlast, Många 3500kg bilar kan utan tekniska förändringar registreras för högre totalvikt, men på grund av körkortsbehörighet är man begränsad till 3500 kg. Med nuvarande regler krävs det i en del fall obetydlig överlast för höga böter eller indraget körkort.
dom flesta som kör husbil är ju över 55 år så dom borde kunna köpa rätt husbil eller väga upp dom eller ?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.522
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej!

Husbilsklubben har varit remissinstans i denna fråga, som i många andra frågor.
Men det var flera år sedan vi svarade på detta. Otroligt vad sakta regeringens kvarnar mal.

Vårt svar var i alla fall att vi rekommenderade att ändra till att övervikten skall beräknas mot totalvikten och inte mot tillåten lastvikt som det var tidigare.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Har kört lastbil i 50 år o massor med mil blivit vägd 3 gånger
Oj........... Herr Karlsson med förnamn som började med B efterträdde förövrigt Herr Andersson hade en viss förkärlek till min röda bil ville hemskt gärna prata med mig minst en gång i veckan, ska vi säga att han lyckades bättre än mig ,inte ens på julaftonen fick jag vara i fred. Han och Herr Alden..... var både du och bror så dom behövde inte fråga vilket namn jag hade, misstänker t.o.m att dom hade förtryckta böteslappar med mitt namn på :swoon: prata om katt å råttalek på den tiden. Men utan spänning vad är livet då värt:yes:
 

EVTOAK

HBK Medlem
Inlägg
282
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
6271
Medlemskap
2024
Oj........... Herr Karlsson med förnamn som började med B efterträdde förövrigt Herr Andersson hade en viss förkärlek till min röda bil ville hemskt gärna prata med mig minst en gång i veckan, ska vi säga att han lyckades bättre än mig ,inte ens på julaftonen fick jag vara i fred. Han och Herr Alden..... var både du och bror så dom behövde inte fråga vilket namn jag hade, misstänker t.o.m att dom hade förtryckta böteslappar med mitt namn på :swoon: prata om katt å råttalek på den tiden. Men utan spänning vad är livet då värt:yes:
Det beror nog på hur man sticker ut eller så har du haft en jäkla otur
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Oj........... Herr Karlsson med förnamn som började med B efterträdde förövrigt Herr Andersson hade en viss förkärlek till min röda bil ville hemskt gärna prata med mig minst en gång i veckan, ska vi säga att han lyckades bättre än mig ,inte ens på julaftonen fick jag vara i fred. Han och Herr Alden..... var både du och bror så dom behövde inte fråga vilket namn jag hade, misstänker t.o.m att dom hade förtryckta böteslappar med mitt namn på :swoon: prata om katt å råttalek på den tiden. Men utan spänning vad är livet då värt:yes:

Begriper ingenting!

Pålle
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Begriper ingenting!

Pålle
Hade väldiga problem på 80-90 talet blev i mitt tycke trakasserad med att bli vägd var och varannan dag då lasten var dåligt betald så man låg alltid på marginalen , inga stora belopp men nån eller några hundralappar ibland, så att bli vägd har jag rätt stora erfarenheter av. VBG`poliser tillsammans med västmanlands var ökända på den tiden, tror att risken för oss med h-bil att bli vägd här i sverige utefter vägen är minimal.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag vägde gamla husbilen i Nyköping en gång när kuren råkade vara bemannad av en trafikpolis.
Eftersom jag gick ur bilen när jag vägde kom "gubben" ut och pratade.
Bilen vägde 3680kg med förare (totalvikt 3500) och polisens kommentar "lite överlast här"!
Nä, sa jag, bilen har totalvikt på 3750kg (jag försökte ljuga lite) så det är lungt (ser i backspegeln hur frun pillar bort lappen på instrumentbrädan där jag skrivit total och lastvikt).
Jaha sa han då är det tung lastbil har du körkort för det? Nej svarade jag. Det är personbil klass 2 och jag har gammalt körkort (den var lätt lastbil).
Får jag titta på körkortet? Javisst.
Vid det här laget höll jag på att skita på mig, stå och blåljuga för en polis....
Men han tackade för titten och samtalet och önskade oss trevlig resa.
Men frun sa att sådan otrolig tur kan man inte ha fler gånger så det är bäst att vi börjar kolla efter en ny husbil med bättre lastvikt.
Det tog fem år men nu har vi den och vi har heller inte lyckats stöta på någon mer polis på vägen....
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Risken att åka fast för överlast i en husbil är nog väldigt liten. Efter elva års husbilsliv har ja mött en som har åkt dit. Men har man osis så.......

Man kan inte vara säker på att inte bli vägd, för två-tre år sedan hade man en stor vikt kontroll av husbilar på trafikkontrollplatsen i Heberg (E-6). Det var bara husbilar som stoppades och det var i stort sett alla som körde förbi och det var ca 10-15 som var körda åt sidan, de fick troligtvis inte fortsätta på grund av överlast.
Så kör man medvetet med överlast så tar man en risk.
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Man kan inte vara säker på att inte bli vägd, för två-tre år sedan hade man en stor vikt kontroll av husbilar på trafikkontrollplatsen i Heberg (E-6). Det var bara husbilar som stoppades och det var i stort sett alla som körde förbi och det var ca 10-15 som var körda åt sidan, de fick troligtvis inte fortsätta på grund av överlast.
Så kör man medvetet med överlast så tar man en risk.
Jo då e de ju naturligtvis
Men av årets totala antal resor med husbil, är det förhållandevis få vägningar.
Bra med en regeländring, även om man försöker vara på rätt sida om viktgränsen
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.187
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Man kan inte vara säker på att inte bli vägd, för två-tre år sedan hade man en stor vikt kontroll av husbilar på trafikkontrollplatsen i Heberg (E-6). Det var bara husbilar som stoppades och det var i stort sett alla som körde förbi och det var ca 10-15 som var körda åt sidan, de fick troligtvis inte fortsätta på grund av överlast.
Så kör man medvetet med överlast så tar man en risk.

vi har också blivit invinkade där och kontrollerade av en polis, men när han kollat på bakaxeln och såg att den inte var nedlastad, bedömde han att vi kunde åka vidare utan att behöva vägas. Tyvärr såg vi några som lossat lasten( alkohol) och lämnat platsen, inget önskescenario
 
Toppen