Vi är många som inte förstår den orättvisa behandling/beskattning som fordonslaget Husbil/PBII drabbats av. En orimlig konsekvens som det i andra europeiska länder tagits hänsyn till, nu senast i Norge.
Skrev tidigare en artikel i ämnet.
Den nya skatten enligt WLTP påverkar negativt hela husbilsbranschen, besöksnäringen, statens kassa och oss som har husbilen som vårt fritidsnöje.
www.husbilsklubben.se
....... där jag presenterade en jämförelse med andra fordonsslag:
Vägsträckan för husbilarna är beräknad till 688 mil/år, en uppgift från Myndigheten för trafikanalys Trafikanalys - en kunskapsmyndighet för transportpolitiken
Fordon | Körsträcka | Skatt | Vägavgift | Totalt | Kostnad/mil |
Ex. ovan | 688 | 6474 | | 6056 | 8:80 |
Husbil-21 | 688 | 36 188 | | 36 188 | 52:60 |
Lastbil | 12 735 | 500 | 12 912 | 13 412 | 1:05 |
Buss | 12 926 | 19 537 | | 19 537 | 1:51 |
Siffrorna visar hur orimligt och orättvist beskattningen drabbar våra husbilar, som skall betala dubbelt så hög skatt än en stor lyxig turistbuss med 55 säten, eller den stora tunga lastbilen som kör över 12,000 mil om året.
Våra nya husbilar beskattas i snitt 52:60 kr/mil, medan turistbussen med 60 platser får betala 1:51 kr för samma mil, billigast i den här jämförelsen kommer den tunga lastbilen undan med när han betalar in 1:05 kr/ milen. I den här jämförelsen är husbilen påställd hela året.
Tommy