• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Men värst drabbas nya husbilar

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Varberg
Om man utgår från att husbilen ägs och används av en person som jobbar fem dagar/vecka och kör bara på helgerna så kan jag i någon mån hålla med, men en väldigt stor del av de som kör HB använder den varje dag under långa perioder.
De pensionärer jag känner och känner till som har husbil har den ståendes en väldigt stor del av året. Men som jag sa, högst individuellt.
 

Svarne

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
2085
Medlemskap
2024
Uppenbarligen tänkte jag fel när jag syftade på de flesta ägarna, men dock så gör avställningsreglerna att det trots prisökningen blir billigare för de flesta som köper ny husbil.

Uppenbarligen trampade jag på en och annan öm tå. Likväl håller jag fast vid att om man har råd med att köpa lyxprylar för summor som många bara kan drömma om så känns det lite magstarkt att gnälla sig blå i ansiktet över lite skatt. Den skatten drabbar ingen fattig.
Hur resonerar du nu? Då kanske alla som har råd ska betala mer i skatt. Har du exempelvis råd att flyga till Kanarieöarna kanske du skall betala en extra skatt för det
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Kanske skulle Hasse Alfredsson kunna lösa problemet så att alla blir nöjda?
Hans förslag var ungefär så här.
Ny förenklad deklaration...enligt Hasse A.

Hur mycket tjänade du förra året?
Hur mycket har du kvar?
Skicka in det.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Jämfört med dagens regler kan man i större utsträckning optimera på-/avställning. Använder man bilen någotsånär som de jag känner som har husbil så kan man sannolikt minska antalet dagar man betalar skatt för. Helt individuellt det här, beroende på hur man använder bilen.

Redan när förslaget på höjning av malus-delen blev känt, "roade" jag mig med att göra följande beräkningar:

Vår bil har ett beräknat ("skälig grund") CO2-utsläpp på 214 g/km. Eftersom den är från 2016, har den en årlig skatt på 6 474 kr.

När bonus-malus-systemet infördes vid halvårsskiftet 2018, ökade skatten för en identisk bil med 133 % till 15 111 kr.

När sedan den WLTP-baserade beskattningen infördes blev det deklarerade CO2-utsläppet för en likvärdig bil 333 g/km, vilket gav en skattehöjning för de tre första åren med 95 %, till 29 453 kr.

Den i budgetpropositionen föreslagna skattehöjningen kommer att ge en ytterligare ökning på 23 %, till 36 188 kr.

Den som till våren köper en bil liknande vår, får således betala en skatt som 459 % högre än vad vi betalar!!!



Om vi till våren byter upp oss till en bil som motsvarar den vi nu har, kommer vi således att få en årlig skatt på 36 188 kr. Detta ger en dygnsskatt på 99:25 kr (i dessa sammanhang har ju året 360 dagar...) När nu antalet "karensdagar" blir 4 (i stället för nuvarande 15) innebär det – baserat på 2020 års körningar – att vi skulle kunna ställa av vår husbil 11 dagar "extra", och således spara 1 090 kr.

Så visst innebär sänkningen av antalet karensdagar en minskning av skatten...

Pålle
 
Senast ändrad:

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Vi är många som inte förstår den orättvisa behandling/beskattning som fordonslaget Husbil/PBII drabbats av. En orimlig konsekvens som det i andra europeiska länder tagits hänsyn till, nu senast i Norge.

Skrev tidigare en artikel i ämnet.
....... där jag presenterade en jämförelse med andra fordonsslag:

Vägsträckan för husbilarna är beräknad till 688 mil/år, en uppgift från Myndigheten för trafikanalys Trafikanalys - en kunskapsmyndighet för transportpolitiken

FordonKörsträckaSkattVägavgiftTotaltKostnad/mil
Ex. ovan688647460568:80
Husbil-2168836 18836 18852:60
Lastbil12 73550012 91213 4121:05
Buss12 92619 53719 5371:51

Siffrorna visar hur orimligt och orättvist beskattningen drabbar våra husbilar, som skall betala dubbelt så hög skatt än en stor lyxig turistbuss med 55 säten, eller den stora tunga lastbilen som kör över 12,000 mil om året.

Våra nya husbilar beskattas i snitt 52:60 kr/mil, medan turistbussen med 60 platser får betala 1:51 kr för samma mil, billigast i den här jämförelsen kommer den tunga lastbilen undan med när han betalar in 1:05 kr/ milen. I den här jämförelsen är husbilen påställd hela året.

Tommy
tro du inte att lastbil o buss räknas som nytto trafik vågar de inte röra men skulle gärna vilj det finns inget vet o sans om mp får hållas så
skall alla åka tåg då dödar de lansdbygden med omned eller får svenska folket starka ben med fotvandring och cykel
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
tro du inte att lastbil o buss räknas som nytto trafik vågar de inte röra men skulle gärna vilj det finns inget vet o sans om mp får hållas så
skall alla åka tåg då dödar de lansdbygden med omned eller får svenska folket starka ben med fotvandring och cykel

Även "hantverkarbilar" (målare, rörmokare, sotare, snickare, glasmästare m m) måste väl räknas som "nyttotrafik", men även dessa fordon drabbas av en ohemul skattehöjning – dock inte riktigt lika hög som för husbilar.

Pålle
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Förutom att det blir dyrare för den enskilde husbilsägaren, så finns risken att nybilsköpen minskar.
Detta i sin tur kan ju slå ut delar av branchen om det vill sig illa. Framförallt de mindre aktörerna.
Vad har man då vunnit?
Branchen är redan där avvaktande på att beställa bilar, anställa folk trots att begagnade marknaden har ett enormt servicebehov!
 

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
Även "hantverkarbilar" (målare, rörmokare, sotare, snickare, glasmästare m m) måste väl räknas som "nyttotrafik", men även dessa fordon drabbas av en l skattehöjning – dock inte riktigt lika hög som för husbilar.

Pålle
glömde hantverkarna o små företagen försökte hålla mig till förenings intressena företagarna har väl egen intressförening som kan tala för dem
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
det är kanske orättvist att skylla på orättvisor i beskattningen på det partiet som sitter i knät på statministern men det ligger nära till hands,
val 2022 då har vi möjlighet.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
det är kanske orättvist att skylla på orättvisor i beskattningen på det partiet som sitter i knät på statministern men det ligger nära till hands,
val 2022 då har vi möjlighet.
........... frågan är kanske mera, vem sitter i knä på vem?

Tommy
 
Senast ändrad:

Tofa

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30451
Medlemskap
2024
Vi är många som inte förstår den orättvisa behandling/beskattning som fordonslaget Husbil/PBII drabbats av. En orimlig konsekvens som det i andra europeiska länder tagits hänsyn till, nu senast i Norge.

Skrev tidigare en artikel i ämnet.
....... där jag presenterade en jämförelse med andra fordonsslag:

Vägsträckan för husbilarna är beräknad till 688 mil/år, en uppgift från Myndigheten för trafikanalys Trafikanalys - en kunskapsmyndighet för transportpolitiken

FordonKörsträckaSkattVägavgiftTotaltKostnad/mil
Ex. ovan688647460568:80
Husbil-2168836 18836 18852:60
Lastbil12 73550012 91213 4121:05
Buss12 92619 53719 5371:51

Siffrorna visar hur orimligt och orättvist beskattningen drabbar våra husbilar, som skall betala dubbelt så hög skatt än en stor lyxig turistbuss med 55 säten, eller den stora tunga lastbilen som kör över 12,000 mil om året.

Våra nya husbilar beskattas i snitt 52:60 kr/mil, medan turistbussen med 60 platser får betala 1:51 kr för samma mil, billigast i den här jämförelsen kommer den tunga lastbilen undan med när han betalar in 1:05 kr/ milen. I den här jämförelsen är husbilen påställd hela året.

Tommy
Det vore intressant att se en kolumn i din tabell över den årliga CO2-utsläppen från respektive fordonstyp. Du verkar ha koll på sådana siffror, Tommy.
/tomas
 
Toppen