• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Men värst drabbas nya husbilar

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
När man köper hus brukar man ta reda på kostnaderna innan köpet för att se om man faktiskt har råd. Oavsett om man lånat pengarna eller ej. Det borde väl gälla för köp av husbil också?
Det är ju likadant om man köper hus, en stor höjning av fastighetsskatten kan bli en katastrof för många! Alla är vi olika och har olika förutsättningar!
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det är ju likadant om man köper hus, en stor höjning av fastighetsskatten kan bli en katastrof för många! Alla är vi olika och har olika förutsättningar!
Jovisst om det kommer en höjning utan att man vet om det i förväg. Den här husbilsskatten har väl ändå inte kunnat komma som någon överraskning för någon, alldeles oavsett vad man anser om skattens berättigande.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Det handlar väl inte om att det är en skattehöjning, det handlar om att den är helt orimlig.

Det är fantastiskt att man från myndighetshåll faktiskt håller med om att skatten blev helt fel för husbilar och sen tycker att en justering av avställningsreglerna skall lösa problemet. Skatten är ju fortfarande precis lika orimligt dyr per dag när fordonet används även efter regeländringen.
Jag fattar inte att dom kan klubba igenom en så otroligt dålig fusklösning.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, att skatten höjs är väl ok , det vi vana vid,men vänta till sommaren då kommer mera skatt som påverkar körsträckan ,det blir närtrafik för många även där är vi förresten vana vid, när drickat kostar nära 20 kr då blir det drygt för alla semesterfirare.
 

Ulf & Marie

FD HBK Medlem
Inlägg
1.043
Kommun
Härryda
HBK-Nr
24973
Medlemskap
2022
Jag kan tycka att det är lite opassande att människor som ägnar sig åt sådan extrem lyxkonsumtion, som en ny husbil för runt miljonen är, ska sitta och klaga över några hundralappar i skatt.

Speciellt med tanke på att lagstiftarna tycks ha lyssnat på branschen och inför regler för avställning som i praktiken gör det billigare för de allra flesta husbilsägarna.
Billigare för de allra flesta? Hur tänkte du nu?
De allra flesta har väl inte husbilar från juli-2018 eller yngre? Har du någon källa?
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Jag kan tycka att det är lite opassande att människor som ägnar sig åt sådan extrem lyxkonsumtion, som en ny husbil för runt miljonen är, ska sitta och klaga över några hundralappar i skatt.

Speciellt med tanke på att lagstiftarna tycks ha lyssnat på branschen och inför regler för avställning som i praktiken gör det billigare för de allra flesta husbilsägarna.
Några hundralappar i skatt?
Det är ganska många hundralappar för en del husbilsägare.
Kan Du förklara för mig vad lagstiftarna lyssnat på. Om man vill använda sin husbil året runt undrar jag hur man går till väga för att få det billigare?

Jens
 

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Varberg
Uppenbarligen tänkte jag fel när jag syftade på de flesta ägarna, men dock så gör avställningsreglerna att det trots prisökningen blir billigare för de flesta som köper ny husbil.

Uppenbarligen trampade jag på en och annan öm tå. Likväl håller jag fast vid att om man har råd med att köpa lyxprylar för summor som många bara kan drömma om så känns det lite magstarkt att gnälla sig blå i ansiktet över lite skatt. Den skatten drabbar ingen fattig.
 

Jens N

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Upplands-Väsby
HBK-Nr
23529
Medlemskap
2025
Uppenbarligen tänkte jag fel när jag syftade på de flesta ägarna, men dock så gör avställningsreglerna att det trots prisökningen blir billigare för de flesta som köper ny husbil.

Uppenbarligen trampade jag på en och annan öm tå. Likväl håller jag fast vid att om man har råd med att köpa lyxprylar för summor som många bara kan drömma om så känns det lite magstarkt att gnälla sig blå i ansiktet över lite skatt. Den skatten drabbar ingen fattig.
Okej, och då tycker Du att en skatt på runt 30000:-/år de första 3 åren är inget att gnälla om.
Jag hade ju personligen lagt de pengarna på annat....

Jens
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hmm, har en som är Malus fast den är inte ny dvs den är Malus till sept -21. Då inställer sig frågan om den drabbas av skattehöjningen för den perioden? Tolkar jag dig bokstavstroget så blir svaret nej då den inte är ”ny”?
Svaret är nej, det är alltså ingen retroaktiv beskattning, den senaste nya skatten drabbar nya bilar registrerade efter 01 april 2021.

Tommy
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
..Uppenbarligen trampade jag på en och annan öm tå. Likväl håller jag fast vid att om man har råd med att köpa lyxprylar för summor som många bara kan drömma om så känns det lite magstarkt att gnälla sig blå i ansiktet över lite skatt. Den skatten drabbar ingen fattig.
Då måsta jag bara fråga var just DU tycker att gränsen skall gå för vilken summa som är ok att köpa husbil för och det fortfarande är ok att "gnälla"? Vilka belopp anser DU sen vara "lite" skatt? När är man sen inte så pass fattig så dessa belopp inte drabbar en?

Jag gissar att du behöver utgå från dig själv, ditt liv, dina förutsättningar och hur du värderar saker när du sätter beloppen ? ;)
 
Senast ändrad:

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Varberg
Kan du förklara hur det kan bli billigare för de flesta.
Jämfört med dagens regler kan man i större utsträckning optimera på-/avställning. Använder man bilen någotsånär som de jag känner som har husbil så kan man sannolikt minska antalet dagar man betalar skatt för. Helt individuellt det här, beroende på hur man använder bilen.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Jämfört med dagens regler kan man i större utsträckning optimera på-/avställning. Använder man bilen någotsånär som de jag känner som har husbil så kan man sannolikt minska antalet dagar man betalar skatt för. Helt individuellt det här, beroende på hur man använder bilen.
Om man utgår från att husbilen ägs och används av en person som jobbar fem dagar/vecka och kör bara på helgerna så kan jag i någon mån hålla med, men en väldigt stor del av de som kör HB använder den varje dag under långa perioder.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Uppenbarligen tänkte jag fel när jag syftade på de flesta ägarna, men dock så gör avställningsreglerna att det trots prisökningen blir billigare för de flesta som köper ny husbil.

Uppenbarligen trampade jag på en och annan öm tå. Likväl håller jag fast vid att om man har råd med att köpa lyxprylar för summor som många bara kan drömma om så känns det lite magstarkt att gnälla sig blå i ansiktet över lite skatt. Den skatten drabbar ingen fattig.
Vi är många som inte förstår den orättvisa behandling/beskattning som fordonslaget Husbil/PBII drabbats av. En orimlig konsekvens som det i andra europeiska länder tagits hänsyn till, nu senast i Norge.

Skrev tidigare en artikel i ämnet.
....... där jag presenterade en jämförelse med andra fordonsslag:

Vägsträckan för husbilarna är beräknad till 688 mil/år, en uppgift från Myndigheten för trafikanalys Trafikanalys - en kunskapsmyndighet för transportpolitiken

FordonKörsträckaSkattVägavgiftTotaltKostnad/mil
Ex. ovan688647460568:80
Husbil-2168836 18836 18852:60
Lastbil12 73550012 91213 4121:05
Buss12 92619 53719 5371:51

Siffrorna visar hur orimligt och orättvist beskattningen drabbar våra husbilar, som skall betala dubbelt så hög skatt än en stor lyxig turistbuss med 55 säten, eller den stora tunga lastbilen som kör över 12,000 mil om året.

Våra nya husbilar beskattas i snitt 52:60 kr/mil, medan turistbussen med 60 platser får betala 1:51 kr för samma mil, billigast i den här jämförelsen kommer den tunga lastbilen undan med när han betalar in 1:05 kr/ milen. I den här jämförelsen är husbilen påställd hela året.

Tommy
 
Toppen