• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Men värst drabbas nya husbilar

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Förändringen den 1/4 berör alla nya fordon som omfattas av bonus-malus-systemet och som registreras fr.o.m. nämnda datum.

Så här definieras bonus-malus-fordonen i 2017 års proposition:

Det nya bonus–malus-systemet ska omfatta alla nya lätta fordon. Med nya fordon avses fordon av fordonsår 2018 eller senare som blir skattepliktiga för första gången den 1 juli 2018 eller senare. I begreppet lätta fordon inkluderas personbilar klass I och II samt lätta bussar och lätta lastbilar med en totalvikt på maximalt 3 500 kilogram.

Pålle
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
367
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Har jag förstått saken rätt ska den otroligt höga fordonsskatt sänkas efter tre år till en mer ”normal” nivå?
Vad händer med fordonen då, blir dom helt plötsligt renare eller vad är det frågan om.
Jag tycker att vi som privatpersoner skickar ett mejl till samtliga partiledare och verkligen ifrågasätter denna straffbeskattning.
Någon duktig skribent som känner sig manad att författa ett mejl och lägga ut manuset här gärna med mejladresser till alla partier.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har jag förstått saken rätt ska den otroligt höga fordonsskatt sänkas efter tre år till en mer ”normal” nivå?
Vad händer med fordonen då, blir dom helt plötsligt renare eller vad är det frågan om.
Jag tycker att vi som privatpersoner skickar ett mejl till samtliga partiledare och verkligen ifrågasätter denna straffbeskattning.
Någon duktig skribent som känner sig manad att författa ett mejl och lägga ut manuset här gärna med mejladresser till alla partier.
Tror faktiskt att vi redan har ett bra projekt som ”gör allt” för att få våra beslutsfattare att förstå, HUSBILSKAMPEN. Där Husbilsklubben är en aktiv medlem och representerar konsumenterna/brukarna eller skall vi kalla oss för väljarnas representant?

Den 24 maj 2020, skickade Husbilsklubben.se över vårt remissvar på, Skatteverkets promemoria, Förmånligare villkor för återbetalning av fordonsskatt för husbilar vid avställning, till Finansdepartementet.

En viss förståelse har vi fått från både Finansdepartementet och Transportstyrelsen som hittills givit de nya avställningsreglerna, men mycket återstår för att komma i linje med övriga Europa.

Min personliga tolkning av läget, är att det är politisk plakatpolitik som gäller och att vi är en allt för liten grupp för att oroa relationerna mellan partierna i Regeringen.

Tommy
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Förtydligande,Heavy Duty motorerna 130 och 150 hk betalar c:a 12-13000 i fordonsskatt !?
Snacka om orättvisa !

Jojje
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
man köper ju ett fritidsfordon för att kunna utnyttja det maximalt inte med tanke på att man ska behöva ställa av o ställa på ? vad är det för trams ! skulle inte behövt komma på tapeten ens en gång ! ställer du av sommarstugan eller båten efter helgen ? kanske drar av det i deklarationen att du bara använder det ett visst antal ggr per säsong ? hela den här grejen med avställning o påställning är åt h-----vete med våra fritidsfordon ! det ska bort !
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Nu handlar väl dom flesta invändningarna om hur orimligt detta slår när skatten inte på något sätt står i relation
till den verkliga miljöpåverkan som en husbil ger upphov till. Hela systemet med fordons skatten gör ju att mil kostnaden sjunker ju mer man kör men miljöpåverkan ökar samtidigt. När långtradare som kör 20 ggr mer per år har en skatt som är otroligt mycket lägre än en ny husbil
kan man ju fundera över logiken.
En långtradare gör allt till samhällets nytta och det gör inte någon husbil oavsett ålder ,så nog kan man tycka (i alla fall jag) att skatten är rättvis fördelat ,sen att det drabbar en enskild person det är en annan femman.
 

Adriamatrix

HBK Medlem
Inlägg
195
Kommun
Fagersta
HBK-Nr
25294
Medlemskap
2024
En långtradare gör allt till samhällets nytta och det gör inte någon husbil oavsett ålder ,så nog kan man tycka (i alla fall jag) att skatten är rättvis fördelat ,sen att det drabbar en enskild person det är en annan femman.
Ja vist gör dom samhällsnytta men ofta skulle tex järnväg kunna ersätta en långtradare. Bedöm hur är samhällsnyttan om en husbils resa ersätter en resa med flyg till Thailand ur klimat synpunkt är det nog uppenbart vilket som gör störst nytta.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
En långtradare gör allt till samhällets nytta och det gör inte någon husbil oavsett ålder ,så nog kan man tycka (i alla fall jag) att skatten är rättvis fördelat ,sen att det drabbar en enskild person det är en annan femman.
Ja vist gör dom samhällsnytta men ofta skulle tex järnväg kunna ersätta en långtradare. Bedöm hur är samhällsnyttan om en husbils resa ersätter en resa med flyg till Thailand ur klimat synpunkt är det nog uppenbart vilket som gör störst nytta.
Det börjar likna den där dialogen mellan Hasse å Tage där jämförelserna slutade med En spik i foten!
Säffle - ska du ha en kopp kaffe?

Fast Hasse å Tages jämförelser var mycket roligare.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Kanske på sin plats att du förklarar din ofta använda skrivningen när du bemöter någon, att det börjar dra sig mot fredag kväll.
Men kära nån då, du skojar nog bara nu. Men visst, jag gör ett försök, om man tror att regeringen har som mål att ingen ska ha mer än någon annan, ja då brukar det ofta kallas för att man vill införa kommunism.
Det där med fredag kväll, där får jag hänvisa till almanackan.
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Viktigt att tänka på i den här diskussionen (och i alla andra diskussioner som rör husbilsskatten):

Detta är INTE en straffskatt riktad mot husbilsägare. Det är en totalomläggning av fordonsskattesystemet, där man brast i sin konsekvensanalys och ignorerade vissa remissvar innan systemet infördes.

Pålle
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
For meg virker det som den svenske ekstraskatten er en 3 års nedbetaling av den danske og norske engangsavgiften som tas ut ved første gangs registrering - totalbeløpet ligner det danske og noe høyere enn det norske.
 
Toppen