Som jag skrev, fyra dagars avställning har fungerat även efter att de tre åren har passerat.
Inga mer kommentarer från sida i denna tråd.
Jag har full koll på alla kostnader för husbilen (och mina andra fordon), inkl skatterna. Speciellt för husbilen eftersom det var en malusbil. Under tre malusår ställde jag av och på ca 90 perioder. Varje gång kunde jag i förväg räkna ut vad jag skulle betala och det stämde. Jag har fortsatt uppföljningen äver efter att malusperioden var slut i mars 24. 240418 ställde jag av bilen och 240425 fick jag tillbaka 1054 kr som var kvar på den periodens skatt. Omständigheter gjorde att jag ställde på den innan jag hade planerat. Det var 240426. Efter den kvällens dagliga körning på Transportstyrelsen blev jag fakturerad alla 1054 kr igen eftersom bilen hade varit avställd kortare tid än 15 dygn. Texten på fakturan angav "Koldioxidbaserad fordonsskatt för 2024-04-18 -- 2024-06-30"
Så är det meningen att systemet ska fungera och också har gjort för mig. Men det är inte helt lätt att förstå, vilket bl a märks i denna tråd och andra som handlar om malusskatt. Visst skulle fel inom systemet kunna ske men...
Får du dina fakturor via Kivra och har dem kvar där så kan du gå tillbaka och kolla hur mycket och för vilken period du betalade vid det tillfället du berättar om.
Nästa gång du ställer av kortare tid än 15 dygn så håll noga kolla på vad du får tillbaka vid avställning resp vad som senare krävs. Jag är övertygad om att du får betala för hela perioden. Återkoppla gärna i denna tråd.
Jag vill också tillägga att det är inga problem alls att ställa av eller på hur korta perioder som helst (förutom att det inte kan ske på samma dag). Men det är inte samma sak som att man får tillbaka skatt för den perioden som den varit avställd.
Däremot kan man få tillbaka försäkringspengar för den period som bilen varit avställd. De försäkringsbolag jag använt mig av har inga tidsgränser. Men det kanske kan skilja mellan olika bolag.