• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Malus försvinner

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
För fordon som har en skatt på minst 4 800 kronor per år tas skatt ut per dag (i stället för per kalendermånad) när du ställer av eller på under vissa förutsättningar. Läs mer under Betalning av fordonsskatt vid påställning.

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Intressant, vår Adria Coral MB, 4500kg, gick från 15653:- till 4561:-. Uppskattad CO2 = 180gr

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Ja det är surt, skatt per dag blir ju mycket högre om man endast har bilen påställd strödagar. Undrar om det fortfarande är lönt och ställa av bilen för att slippa betala bilförsäkring utan endast avställningsförsäkringen. Ställer jag av bilen som tidigare så borde försäkringsbolaget få signalen från transportstyrelsen, eller?

håkansson2

HBK Medlem
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2026
Har en Knaus Van Ti byggd på MAN (ungefär samma som VW Crafter) 2021 och hade skatt på lite över 20 000:- Under 2024 har skatten trappats ned och skall nu vara 14 209:-. Totalvikt 4 t. Begriper inte att det skall skilja så mycket. I reg.-beviset finns inget noterat vid Co2.

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Jag hittar uppgiften i transportstyrelsens app, under Fordonsuppgifter/Tilläggsinformation, CO2 blandad körning Beräknad 180gr/km. Avgasdirektiv 595/2009*2009/1939E. Gissar att jag har en Heavy Duty motor…

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Ja det är surt, skatt per dag blir ju mycket högre om man endast har bilen påställd strödagar. Undrar om det fortfarande är lönt och ställa av bilen för att slippa betala bilförsäkring utan endast avställningsförsäkringen. Ställer jag av bilen som tidigare så borde försäkringsbolaget få signalen från transportstyrelsen, eller?
Ställa av bilen lönar sig fortfarande,ofta är försäkringen dyrare än skatten,dessutom räknas den per dag.

Toppen