• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Malus försvinner

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
352
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Här framkommer det tydligt vad som gäller.
En bil som haft malusskatt är inte malsusbeskattad efter tre år = 4 dagars regeln upphör efter tre år.

Visa bilaga 236016
Undrar om de har hunnit uppdatera sina system så att de fungerar som i deras teori?
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
760
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Vi har en HB årsmodell 2020, malus är borta och när vi ska ut och åka ställer jag på HB med appen, när vi kommer hem ställer jag av den ex efter en lång helg eller Fredag till Söndag.
Efter 2-3 dagar går jag in på Transportstyrelsen och kollar hur mycket skatt som ska betalas, det är ofta små summor, där står summa förfallodatum och bankgiro samt OCR nr.
Det betalar vi och slänger fakturorna som kommer på posten.
Jag får inga fakturor per post längre. Allt går via KIVRA. I övrigt gör jag också som Roadliner. Fredag till söndag kostar 29kr.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Som jag skrev, fyra dagars avställning har fungerat även efter att de tre åren har passerat.

Inga mer kommentarer från sida i denna tråd.
Jag har full koll på alla kostnader för husbilen (och mina andra fordon), inkl skatterna. Speciellt för husbilen eftersom det var en malusbil. Under tre malusår ställde jag av och på ca 90 perioder. Varje gång kunde jag i förväg räkna ut vad jag skulle betala och det stämde. Jag har fortsatt uppföljningen äver efter att malusperioden var slut i mars 24. 240418 ställde jag av bilen och 240425 fick jag tillbaka 1054 kr som var kvar på den periodens skatt. Omständigheter gjorde att jag ställde på den innan jag hade planerat. Det var 240426. Efter den kvällens dagliga körning på Transportstyrelsen blev jag fakturerad alla 1054 kr igen eftersom bilen hade varit avställd kortare tid än 15 dygn. Texten på fakturan angav "Koldioxidbaserad fordonsskatt för 2024-04-18 -- 2024-06-30"

Så är det meningen att systemet ska fungera och också har gjort för mig. Men det är inte helt lätt att förstå, vilket bl a märks i denna tråd och andra som handlar om malusskatt. Visst skulle fel inom systemet kunna ske men...

Får du dina fakturor via Kivra och har dem kvar där så kan du gå tillbaka och kolla hur mycket och för vilken period du betalade vid det tillfället du berättar om.
Nästa gång du ställer av kortare tid än 15 dygn så håll noga kolla på vad du får tillbaka vid avställning resp vad som senare krävs. Jag är övertygad om att du får betala för hela perioden. Återkoppla gärna i denna tråd.

Jag vill också tillägga att det är inga problem alls att ställa av eller på hur korta perioder som helst (förutom att det inte kan ske på samma dag). Men det är inte samma sak som att man får tillbaka skatt för den perioden som den varit avställd.
Däremot kan man få tillbaka försäkringspengar för den period som bilen varit avställd. De försäkringsbolag jag använt mig av har inga tidsgränser. Men det kanske kan skilja mellan olika bolag.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Som jag skrev, fyra dagars avställning har fungerat även efter att de tre åren har passerat.

Inga mer kommentarer från sida i denna tråd.
De tre åren ska passera, sedan ska du dessutom komma in i rätt skattemånad, innan Malus helt försvinner och karensreglerna återgår till det normala. Det kan ta upp till ett kvartal.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har full koll på alla kostnader för husbilen (och mina andra fordon), inkl skatterna. Speciellt för husbilen eftersom det var en malusbil. Under tre malusår ställde jag av och på ca 90 perioder. Varje gång kunde jag i förväg räkna ut vad jag skulle betala och det stämde. Jag har fortsatt uppföljningen äver efter att malusperioden var slut i mars 24. 240418 ställde jag av bilen och 240425 fick jag tillbaka 1054 kr som var kvar på den periodens skatt. Omständigheter gjorde att jag ställde på den innan jag hade planerat. Det var 240426. Efter den kvällens dagliga körning på Transportstyrelsen blev jag fakturerad alla 1054 kr igen eftersom bilen hade varit avställd kortare tid än 15 dygn. Texten på fakturan angav "Koldioxidbaserad fordonsskatt för 2024-04-18 -- 2024-06-30"

Så är det meningen att systemet ska fungera och också har gjort för mig. Men det är inte helt lätt att förstå, vilket bl a märks i denna tråd och andra som handlar om malusskatt. Visst skulle fel inom systemet kunna ske men...

Får du dina fakturor via Kivra och har dem kvar där så kan du gå tillbaka och kolla hur mycket och för vilken period du betalade vid det tillfället du berättar om.
Nästa gång du ställer av kortare tid än 15 dygn så håll noga kolla på vad du får tillbaka vid avställning resp vad som senare krävs. Jag är övertygad om att du får betala för hela perioden. Återkoppla gärna i denna tråd.

Jag vill också tillägga att det är inga problem alls att ställa av eller på hur korta perioder som helst (förutom att det inte kan ske på samma dag). Men det är inte samma sak som att man får tillbaka skatt för den perioden som den varit avställd.
Däremot kan man få tillbaka försäkringspengar för den period som bilen varit avställd. De försäkringsbolag jag använt mig av har inga tidsgränser. Men det kanske kan skilja mellan olika bolag.
Klockrent, som vanligt PL 8! :)
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
De tre åren ska passera, sedan ska du dessutom komma in i rätt skattemånad, innan Malus helt försvinner och därmed karensreglerna återgår till det normala. Det kan ta upp till ett kvartal.
Dagen efter bilen har varit inregistrerad i tre år är bilen inte längre en "malusbil" och därmed gäller den lägre skatten och reglerna för icke malusbil, t ex minst 15 dygns avställning för att få pengar tillbaka. Skatten beräknas dag för dag. Eftersom man betalar skatt tre gånger per år (alltså tertial och inte kvartal) är vanligtvis sista tertialet en blandning av malus och icke malus. Därmed blir den periodens skatt också ett mellanting, men rätt dag för dag.
Det är t o m så att sista året som bilen är en malusbil har man en "årsskatt" (ett begrepp man kan se på Transportstyrelsens uppgifter om fordonet) som är en kombination av de två, alltså antalet dagar med malusskatt gånger den dagsskatten plus antalet dagar med icke malusskatt gånger antalet dagar.

Ja, det här blev en lite krystad förklaring men kontentan är att reglerna och den lägre skatten början gäller dagen efter tre års registrering.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
760
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Jag har från Transportstyrelsen följande som gäller för PB kl. II med minst 4800kr i skatt per år.
"Om du ställer på fordonet igen inom 15 dygn, 4 dygn fr.o.m. 1 mars -21 för PB Kl. II med malusbeskattning, måste du betala skatt fr.o.m. avställningsdagen istället för påställningsdagen."
Detta tolkas ju som att det är 4 dygn som gäller för fordon registrerade efter 1 mars -21. Våran bil är inregistrerad 30 april -21 och vi har fortfarande 4-dygnsregeln. Jag ställer av och på bilen veckoslutsvis men håller koll på de 4 dygnen.
 

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
759
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Våran bil är inregistrerad 30 april -21
Detta är vad jag får fram om er bil:
  • Först registrerad2021-02-16
  • Trafik i Sverige2021-03-26
Sista punkten är alltså när den första gången är påställd. Men vad jag förstått är det tre år efter registreringsdatum som en bil är malusbeskattad.
Stämmer inte tiderna?

I vilket fall som så ska du enligt reglerna från Transportstyrelsen inte längre ha "4-dagarsregeln" eftersom din bil inte har malusbeskattning. Hur ser/vet du att du har 4-dagarsregeln?
Det är alltså inga problem att hur länge som helst ställa på en bil efter t ex fem dagars avställning. Men man får betala skatt för hela perioden.

Edit: Jag skrev: "Men vad jag förstått är det tre år efter registreringsdatum som en bil är malusbeskattad." Men det är fel. Det måste vara första dagen i trafik som gäller, alltså 2021-03-26 för Seppo Honkanens bil. Jag har kommit fram till detta genom att kolla datum för registrering resp första dag i trafik för min egen bil.
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.350
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Dagen efter bilen har varit inregistrerad i tre år är bilen inte längre en "malusbil" och därmed gäller den lägre skatten och reglerna för icke malusbil, t ex minst 15 dygns avställning för att få pengar tillbaka. Skatten beräknas dag för dag. Eftersom man betalar skatt tre gånger per år (alltså tertial och inte kvartal) är vanligtvis sista tertialet en blandning av malus och icke malus. Därmed blir den periodens skatt också ett mellanting, men rätt dag för dag.
Det är t o m så att sista året som bilen är en malusbil har man en "årsskatt" (ett begrepp man kan se på Transportstyrelsens uppgifter om fordonet) som är en kombination av de två, alltså antalet dagar med malusskatt gånger den dagsskatten plus antalet dagar med icke malusskatt gånger antalet dagar.

Ja, det här blev en lite krystad förklaring men kontentan är att reglerna och den lägre skatten början gäller dagen efter tre års registrering.
Klockrent igen PL 8! Nu begriper t o m jag fullt ut..., tror jag! :cool::D
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.982
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Den som vill fördjupa sig i lagtexten med förarbeten kan studera nedan länk:


Det förekommer ibland uppgifter på sociala medier att även gamla husbilar skulle få höjd skatt men det finns inget stöd för detta i Lagrådsremissen. Själva propositionen har jag inte hittat men det kanske finns någon som hittat den och kan länka och se om den avviker från Lagrådsremissen.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Malus kvarstår alltså för småföretagarens ”hantverkarbil” men avskaffas för grannens husbil, fast de kan vara lika i allt utom att bostadsinredning finns i den ena?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Malus kvarstår alltså för småföretagarens ”hantverkarbil” men avskaffas för grannens husbil, fast de kan vara lika i allt utom att bostadsinredning finns i den ena?
Japp, vi vet ju alla hur lite en husbil körs och hur mycket lastbilar körs = hög miljöpåverkan.

En motivering att slopa malus just på husbilar var att det saknas miljövänligare alternativ, så malus blir inte det styrmedel som var avsikten.
För lastbilar finns det alternativ.
 

Roadliner

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2024
Småföretagare här med ca 10 lätta lastbilar transportbilar hantverkare.
Nu på sista tiden har det kommit el transportbilar, så det blir nog el då bilarna ska bytas, priserna närmar sig diesel bilarna sakta men säkert.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.130
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Men lite knepigt är det väl att det anses finnas miljövänligare alternativ till lilla byggfirmans Ducato men inte till grannens Ducato som är PB2?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.590
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är svår/omöjligt att köpa en eldriven husbil.
Än så länge kräver inte myndigheterna att man skall bygga husbilen själv.
 
Toppen