• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ljusnefors Camping

F

F.d. 9344

Guest
Sv: Ljusnefors Camping

Fortfarande finns inte alla fakta eftersom det verkar finnas flera vägar inom området? :confused:

Saknar betydelse hur många vägar det finns inom ett område.
Är det en allmän väg så är det allmän väg med vad det innebär inget annat.

Har någon problem med sådant så får denne försöka få ändring på förhållandet men inte genom eget tyckande.
Det är att ta lagen i egna händer.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ljusnefors Camping

Men vad jag vet så är det fortfarande inte någon som har angivit vilken väg inom området det gäller, och om den verkligen är allmän. Jag tycker man skall ha fakta innan man hänger ut människor eller företag! :confused:
 
Senast ändrad:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Ljusnefors Camping

Citerar sign. Kjelle J som har adress Söderhamn alltså bör känna till just denna plats.

Citat "Det går en allmän väg rakt genom campingen". Slut citat

Ja vad skall vi tro om det:confused: är det "hittepå" av Kjelle J?

Visst man skall inte "hänga ut" personer eller företag utan fakta.
Förstahandsuppgifter är alltid bäst och de som skrivit negativt om denna camping får vi förmoda har just förstahandsuppgifter.
Själv har jag inte "hängt ut" denne eminente campingägare utan bara hållt mig till vad som sägs i lagen om dyliga tilltag, om nu dessa tilltag förekommit vill säga.
Och det verkar vara troligt, även andra forum har haft denna camping på tapeten i negativa ordlag.
 
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ljusnefors Camping

Det där med Allmän Väg tolkas nog väldigt olika, därför är jag lite nyfiken vilken väg det gäller. Det är väldigt lätt att "Drevet går" här på forumet! :wink:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Ljusnefors Camping

Montreal ärligt talat vad är ditt problem?

Allmän väg är just vad det säger allmän väg = lika med alla har rätt att använda den. Det kan hända att det tolkas olika men då är tolkningen högst privat och om så är fallet är den just högs privat. Det har inget med vad lagen säger.

För att klassas som allmän väg/enskild väg skall det i regel utgå statlig ersättning för underhållet, eller vara inskriven i Lantmäterietets register som just väg som ger rätt för var och en att använda denna väg.

Det finns gamla skogsvägar i vår natur som inte längre är använda för kommunikation men finns inskrivna som ex. Kyrkoväg och då får alla som vill gå, köra på denna skogsväg även i nutid.
Kolla upp det med Lantmäteriet i ditt län om du har problem i denna sak.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ljusnefors Camping

Jag har absolut inga sådana problem, däremot tycker jag direkt illa om när man går ut och drar långtgående slutsatser om både människor och företag bara på uppgifter från ena sidan och utan komplett information. :confused:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Ljusnefors Camping

Jag har absolut inga sådana problem, däremot tycker jag direkt illa om när man går ut och drar långtgående slutsatser om både människor och företag bara på uppgifter från ena sidan och utan komplett information. :confused:

Ok det kan jag köpa men vad är då alternativet?
Detta är ett öppet forum, så den kritiserade personen har alla möjligheter att ge sin version av denna kritik eller om du så vill påhopp.
Har du möjligen anna info. som kan tillföra detta ämne något som vi andra kan få del av?

I så fall är den välkommen:)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ljusnefors Camping

Nej, det är ju det som efterfrågas, men hur skulle den kritiserade personen överhuvudtaget veta om, att han kritiseras på det här sättet i det här forumet? :confused:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Ljusnefors Camping

Som näringsidkare är det troligen mycket intressant att hålla sig informerad om vad som sägs om mitt föratag i den branch jag verkar. Så om han har det minsta intresse av att hålla sig informerad inom sitt gebit så söker denne nog sig till just dessa sociala media.
Ett sätt är väl att tillskiriva honom om vilka omdömen han har fått, då är det upp till honom att ge sin syn på saken:rolleyes:

Oftast finns det en så kallad "Gilla knapp" på företagen hemsidor.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Ljusnefors Camping

Jag är uppväxt i Ljusne och har bott där en stor del av mitt liv.Har haft en fastighet på södra sidan av ljusnan inte långt från campingen.
Receptionen är belägen i en fastighet som tidigare varit bostadshus med ett antal lägenheter.Framför huset går en allmän väg som går ut (bro)till en hamn där fiskebåtarna la till.Åker man rakt fram så kommer man ut på gammla riks 13.
Campingstugorna som ligger där är byggda på en gammal industri tipp.
Förstår inte vad ni som diskuterar detta vill komma.Ortsborna tror jag vet mer om detta än vad ni gör.Den personen har satt upp camping förbjuden runt hela samhället utan tillstånd.
HaDe Hasse
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Ljusnefors Camping

Eva & Hasse 9 det är precis det jag vill komma till. Ni som har lokalkännedom vet naturligtvis hur det står till.
Vad jag kan förstå så har denne Holländare totalt missat till vilket land han flyttat.

Troligen en dröm om den stora orörda naturen och de fria ytorna i ett land som Sverige väsenskilt från det trångbodda land han kommer ifrån.
Bara ett problem han vill ha ensamrätt på detta. Han vill ha samma revitänkande som finns i Holland samtidigt som han marknadför sin anläggning med de stora möjligheterna till natur och fiske, något som han inte äger själv utan finns i konceptet Allmemansrätt (undantaget fiske).

Men just fiska är så lågt väderat i vårt land i motsatts till hur det ligger till i hans hemland Holland där det är exlusivt och endast möjligt om du blir medlem i någon fin fiskeklubb.

Min rekomendation är att ni ortsbor anmäler dessa olagliga skyltar till Länsstyrelsen, det har nämligen Länstyrelsen som kan ge tillstånd/avstyrka till dylika.

Finns inte tillstånd så får den som satt upp dessa snällt plocka ner dessa annars vite.
Så är det och det är bara att för denne att därefter sig rätta.

Alternativt campa/övernatta inom ramen för vår Allemansrätt (ett dygn) just där denne man satt upp sina olagliga skyltar och om denne vill hävda sin rätt så låt honom göra en polisanmälan mot er.
Han kommer troligen att bli väldigt besviken på utgången av detta;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Ljusnefors Camping

Det där med Allmän Väg tolkas nog väldigt olika, därför är jag lite nyfiken vilken väg det gäller. Det är väldigt lätt att "Drevet går" här på forumet! :wink:

Till att börja med så skall nedanstående lagliga skylt finnas uppsatt där Allmän väg slutar med andra ord ingen mänsklig "vägvakt" som upplyser om detta.

Sedan hittar jag tyvärr inte något om den lokala ordningstagdag för Söderhamn.
Men ett par länkar om vägar kan kanske var till hjälp.


Allmän väg:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Allm%C3%A4n_v%C3%A4g
Enskild väg
http://sv.wikipedia.org/wiki/Enskild_v%C3%A4g

Vad tolkningsutrymmet inom detta finns har i vart fall jag problem med:rolleyes:
 

Bilagor

  • _har_slutar_allman_vag.jpg
    _har_slutar_allman_vag.jpg
    19,4 KB · Visningar: 491
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ljusnefors Camping

Vi har ju forfarande inte fått veta vilken väg vid/inom campingen det handlar om? :wideeyed:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Ljusnefors Camping

Masugnsvägen heter vägen som går genom campingen.
Karta finns här Ljusne (ort/omrÃ¥de) - Lokaldelen.se
HaDe Hasse

Som det ser ut på kartan så är det troligen bara att både köra bil och promenera, med eller utan hund på denna väg, det är helt klart en väg som finns för att nå Fiskehamnen och den kan nog inte denne självutnämnde "markägare" hindra åtkomst till.
Dessutom lite intressant info om vi söker på just Masugnsvägen Söderhamn:

Bli först att rekommendera Ljusne Camping i Söderhamn AB

Det kanske inte har stor betydelse men som sagt det finns tydligen inte några heller:rolleyes:
 

Bilagor

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    27,4 KB · Visningar: 7
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Ljusnefors Camping

Trafikverket har en sida där man kan se vilka vägar som är enskilda, med och utan statsbidrag.
https://evv.vv.se/Public/AF13/Map.aspx

Masugnsvägen är inte en Enskild väg enligt den kartan. Frågan är då är det kommunen eller Trafikverket som står för väghållningen eller att det helt enkelt kanske är så att den är privat genom Campingen?
Då bör det finnas ett servitut som gör det möjligt att använda vägen för att komma till Fiskehamnen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.741
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Ljusnefors Camping

Fortfarande vet vi väl inte om det är masugnsvägen det gäller, eller om det är någon av de andra vägarna som går genom campingen? :wideeyed:
 
F

F.d. 9344

Guest
Sv: Ljusnefors Camping

Fortfarande vet vi väl inte om det är masugnsvägen det gäller, eller om det är någon av de andra vägarna som går genom campingen? :wideeyed:
Hur svårt kan det vara:confused:
Då får väl du Montereal försöka att själv reda ut fakta.
En väg Masugnsvägen leder över en bro pricis som en med lokalkännedom uppgivit vara problemet för denne campingvärd en väg enligt kartan (se nedan).
En väg leder till Campingområdet och är tydligen återvändsväg där, alltså ingen genomfart.
Härjar nu denne campingvärd med de som passerar på Masugnsvägen så är han ute i ogjort väder.
Om det är den vägen som ställt till problem kan väl de som öppnat tråden uppge om så är fallet.

Allt annat är spekulationer från vår andras sida.

Detta börjar faktiskt utveckla ett löjet skimmer över ämnet och för min del avslutad.
 

Bilagor

  • Skärmklipp.JPG
    Skärmklipp.JPG
    20,7 KB · Visningar: 390
K

Kurt & Birgitta

Guest
Sv: Ljusnefors Camping

Om ni kännt den mannen hade tråden varit slut för länge sedan.
 
Toppen