• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Livslängd på hjulen.

Sten Rowa

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2025
1735117307940.png

Senast producerade däcket inte är bättre än det äldsta producerade?

Visste du att 60% av däcken som installerats under de första 3 månaderna av produktionen inte överstiger 35 tusen kilometer..
Visste du att 40% av däcken som installerats under de första 3-6 månaderna av tillverkning inte når 50 tusen kilometer..

Eftersom däcket består av mer än 102 kemiska föreningar.. och dessa material är parkerade vid temperaturer över 150 grader Celsius och under mycket, mycket högt atmosfärtryck..
De inre föreningarna av dessa kemikalier behöver en lång period för att lugna ner deras reaktion och stabilisera deras rörelser...

Därför rekommenderar vi att däcket installeras minst 6 månader efter produktionen för att säkerställa bästa motståndskraft mot korrosion och en längre livslängd
Att veta att däckens giltighet är 5 år från användningens början, eller 10 år från tillverkningsdatum som max.

Senast ändrad:

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2026
Information i det inlägget gäller Tyskland (hämtat från M:s hemsida med information för dem som ska åka utomlands), vilket inte framgår av inlägget.

Pålle
Tack Pålle!
Då har jag lärt mig något nytt idag också.
Jag trodde i min enfald att 5 mm mönsterdjup för däck med snöflinga vid körning i vinterväglag, gällde i Tyskland också för fordon över 3,5 t.

Det positiva är, att då klarar våra Michelin Cross climate däck en övervintringsresa till i södra Europa, nästa vinter. Både 6års rekomendationen och med 4mm mönsterdjup vid vinterväglag.

Om vi vill och kan resa.

Krister

Senast ändrad:

VanErok

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Det är detta du försökt kopiera in några gånger, Tempo 100 för släpvagnar, det finns ingen åldersgräns för däck annars i Tyskland

*** Släp får framföras i 100 på motorväg och motortrafikled om en Tempo 100-dekal sitter bak på släpet. För att få en sådan dekal ska följande krav uppfyllas:

• dragfordonet har ABS-bromsar och totalvikt under 3,5 t
  • släpet har hydrauliska stötdämpare samt ISO-godkänd koppling med stabilisator (antislingerkoppling).
  • däcken är högst 6 år gamla och har lägst hastighetsklass L = är godkända för 120 km/h.
Är ju märkligt att detta då inte gäller fordon som framförs med betydligt högre hastighet än släpvagn!?
Får forska vidare hos Tyska myndigheter

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Här finns vettig information om vad som gäller i Tyskland: Wie alt dürfen Reifen sein? Infos zum Reifenalter | First Stop

(Fiefox inbyggda översättningsfunktion fixade en begriplig översättning.)

Men länken ovan visar alltså vad som gäller i Tyskland – vad som gäller här hemma i Sverige är ju en helt annan sak!

Pålle

Senast ändrad:
Toppen