• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Livslängd på hjulen.

Sten Rowa

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2025
1735117307940.png

Senast producerade däcket inte är bättre än det äldsta producerade?

Visste du att 60% av däcken som installerats under de första 3 månaderna av produktionen inte överstiger 35 tusen kilometer..
Visste du att 40% av däcken som installerats under de första 3-6 månaderna av tillverkning inte når 50 tusen kilometer..

Eftersom däcket består av mer än 102 kemiska föreningar.. och dessa material är parkerade vid temperaturer över 150 grader Celsius och under mycket, mycket högt atmosfärtryck..
De inre föreningarna av dessa kemikalier behöver en lång period för att lugna ner deras reaktion och stabilisera deras rörelser...

Därför rekommenderar vi att däcket installeras minst 6 månader efter produktionen för att säkerställa bästa motståndskraft mot korrosion och en längre livslängd
Att veta att däckens giltighet är 5 år från användningens början, eller 10 år från tillverkningsdatum som max.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.926
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Min kompis har 18 år gamla däck på husbilen och de ser helt fräscha ut, tror gummit var bättre förr.

Helt klart, alla "miljögifter" m.m. har tagits bort, på bekostnad av kvalitet.
Jag minns när en lokal transportbands-entreprenör fick byta ut alla vulknings-kemikalier, hållfastheten sjönk till en tiondel av tidigare, inget att göra något åt, bara att byta ut banden oftare, helst innan haveriet.
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
889
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2025
Förr var det äkta gummi i däcken idag finns det möjligen lite grann i ett vinterdäck, sommardäcken är det bara syntet och flera typer av oljor och kemikalier har tagits bort av miljöskäl. Så riktigt gamla däck kanske inte spricker så lätt men dom blir väldigt hårda istället, och blandade man i kemi för att få gummit mjukare så blev det för mjukt i höga temperaturer och inga mil istället.
 

19Leonardo42

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
16764
Medlemskap
2025
Visa bilaga 237363

Senast producerade däcket inte är bättre än det äldsta producerade?

Visste du att 60% av däcken som installerats under de första 3 månaderna av produktionen inte överstiger 35 tusen kilometer..
Visste du att 40% av däcken som installerats under de första 3-6 månaderna av tillverkning inte når 50 tusen kilometer..

Eftersom däcket består av mer än 102 kemiska föreningar.. och dessa material är parkerade vid temperaturer över 150 grader Celsius och under mycket, mycket högt atmosfärtryck..
De inre föreningarna av dessa kemikalier behöver en lång period för att lugna ner deras reaktion och stabilisera deras rörelser...

Därför rekommenderar vi att däcket installeras minst 6 månader efter produktionen för att säkerställa bästa motståndskraft mot korrosion och en längre livslängd
Att veta att däckens giltighet är 5 år från användningens början, eller 10 år från tillverkningsdatum som max.
Mycket snack för ingenting, byt under 3 mm, eller 8-10 år om det körs lite, men kolla efter ev torrsprickor!
 

sandstroem

HBK Medlem
Inlägg
427
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Jag är övertygad om att däckens förvaring och utsatthet för UV strålning har en avgörande betydelse. Kollade idag över sommardäcken till min släpa de är 20 år gamla eftersom jag köpte den våren 2005. Dessa har i princip alltid stått mörkt sommarhalvåret i en car-port och vinterhalvåret i vår krypgrund som är sval, det finns inte en tillstymmelse till sprickor i dessa däck i princip ser de ut som nya. Kollade därför på vinterdäcken som också levererades med släpet, de är hanterade på samma sätt och ser också ut som nya. Båda uppsättningarna känns mjuka i gummit.
Samtidigt har jag däck som utsatts för UV och fått ytsprickor efter 5-6 år, dessa visar sig både i däcksidan samt i botten av mönstret.
Med detta menar jag inte att man ska köra med gamla däck men att benhårt sätta en åldersgräns kan inte vara rätt. Skyddar man däcken genom att ex använda hjulpåsar när fordonet står ute så kan man säkerligen ha dem flera år längre än om de är oskyddade.
Kuriosa: På min första utlandsresa till Italien 1982 kom vi till Gardasjön och det var varmt riktigt varmt, våra campinggrannar påpekade omedelbart att ni måste skydda däck och vinyltak, de tål inte denna starka sol. Det var bara att lyda order och klä in åket med det som fanns tillhands dvs sopsäckar och filtar.

Hälsningar
Peter
045 -- Solen steker verkligen.jpg
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.026
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Vid köpet av vår ena personbil 2015 medföljde 4 dubbade vinterhjul av "mellankvalitet".

Dessa rullade ca 400 mil per vinter, och sommartid förvarades de mörkt och svalt.

När jag monterade dem inför säsongen 2023-2024 såg de mycket bra ut (bra mönsterdjup och inga torrsprickor), men redan vid första halkan upptäckte jag att greppet var i stort sett obefintligt – dubbarna till trots.

Nya dubbdäck av "mellankvalitet" införskaffades, och sedan kändes det tryggt att köra igen.

Pålle

PS
Tack och lov har grannen traktor, så att vi fick hjälp upp ur diket...
DS
 
Senast ändrad:

VanErok

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Min kompis har 18 år gamla däck på husbilen och de ser helt fräscha ut, tror gummit var bättre förr.
Utan att vara Elak på något sätt Sten: Du borde förklara för Honom att Han/Bilen är en fara för allmänheten om Han verkligen kör med så gamla däck på allmän väg.
Besiktningen borde sätta körförbud.. är ju verkligen en säkerhets grej med fossila däck.
 

göran-43

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026
Har haft 4 olika husbilar från 2010,kört 24 gånger till Spanien. Kört totalt 43000 mil med Michelin däck 225/75-16 aldrig skyddat däcken! Har kört mellan 6000 - 7000 mil med däcken innan byte till nya! Har aldrig haft punktering eller skador på däcken! Viktigt med rätt lufttryck och hjulvinkel på framaxel! Kvalitetsdäck blir inte gamla på 15 år!
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.026
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Båda uppsättningarna känns mjuka i gummit.
Vad menar du med ovanstående? Har du haft möjlighet att mäta Shore-värdet?

Hämtat från Vi Bilägare: "Gummits hårdhet mäts i grader Shore vilket är ett mått på hur trögt det är att trycka ett metallstift in i däckets slityta. Nya sommardäck ligger på 60 till 65 grader Shore (ju högre värde desto hårdare gummi). Vinterdäck hamnar mellan 45 och kanske uppåt 62 grader Shore". (Däcktest 2017: Friktionsdäck)

Pålle
 
Senast ändrad:

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
396
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Byter ni däcket på reservhjulet också? Jag såg att mitt är från 1988, det har nog aldrig varit monterat såg nytt ut...
Det vil nok variere voldsomt. Da jeg kjøpte bilen min for snart 4 år siden skiftet jeg ut alle 5 sommerdekkene, også på reservehjulet, mest for å være sikker (de var vel 9-10 år gamle). Betalte vel ca 2500,-/dekk, det syns jeg er en rimelig forsikring. På min bil ligger reservehjulet godt beskyttet på undersiden, og en hovedregel for dekk er jo også at aldringen for alvor først begynner når dekket tas i bruk, så der er det rom for litt skjønn. Samtidig, hvis du kjører rundt med et "nytt" reservedekk fra 1988 og seriøst tror at det vil funke bra begynner jeg å tro at du liker å leve farlig...
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Byter ni däcket på reservhjulet också? Jag såg att mitt är från 1988, det har nog aldrig varit monterat såg nytt ut...


Hellre ett från 1988 än inget alls.

Ps..kan va rätt knepigt att byta!
Kan va så att däck-dimension inte finns hemma utan måste beställas.... då är det skönt även med ett äldre däck.
 

VanErok

HBK Medlem
Inlägg
93
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Har haft 4 olika husbilar från 2010,kört 24 gånger till Spanien. Kört totalt 43000 mil med Michelin däck 225/75-16 aldrig skyddat däcken! Har kört mellan 6000 - 7000 mil med däcken innan byte till nya! Har aldrig haft punktering eller skador på däcken! Viktigt med rätt lufttryck och hjulvinkel på framaxel! Kvalitetsdäck blir inte gamla på 15 år!
De blir gamla på 6 år, Tyska polisen ger körförbud om däcken är äldre än 6 år.
Är vad det sägs om Tyska regler..
 
Toppen