• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Generell fråga Livslängd på hjulen.

Sten Rowa

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
30766
Medlemskap
2025
1735117307940.png

Senast producerade däcket inte är bättre än det äldsta producerade?

Visste du att 60% av däcken som installerats under de första 3 månaderna av produktionen inte överstiger 35 tusen kilometer..
Visste du att 40% av däcken som installerats under de första 3-6 månaderna av tillverkning inte når 50 tusen kilometer..

Eftersom däcket består av mer än 102 kemiska föreningar.. och dessa material är parkerade vid temperaturer över 150 grader Celsius och under mycket, mycket högt atmosfärtryck..
De inre föreningarna av dessa kemikalier behöver en lång period för att lugna ner deras reaktion och stabilisera deras rörelser...

Därför rekommenderar vi att däcket installeras minst 6 månader efter produktionen för att säkerställa bästa motståndskraft mot korrosion och en längre livslängd
Att veta att däckens giltighet är 5 år från användningens början, eller 10 år från tillverkningsdatum som max.

Senast ändrad:

VanErok

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
42145
Medlemskap
2025
Har haft 4 olika husbilar från 2010,kört 24 gånger till Spanien. Kört totalt 43000 mil med Michelin däck 225/75-16 aldrig skyddat däcken! Har kört mellan 6000 - 7000 mil med däcken innan byte till nya! Har aldrig haft punktering eller skador på däcken! Viktigt med rätt lufttryck och hjulvinkel på framaxel! Kvalitetsdäck blir inte gamla på 15 år!

Bilagor

• IMG_7570.png
    IMG_7570.png
    123,3 KB · Visningar: 51

PL 8

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2025
Mej veterligen så får inte däcken på ett släpfordon vara över 6år för att få köra i 100km/h med släpet i tyskland, misstänker det är den regeln du fått om bakfoten(?)
Det var konstigt att du citerar mig. Menar du att jag fått något om bakfoten när jag påstår att det inte finns någon regel för 6 år (inte heller för 7 år) för däck till bilar. Jag är fullt medveten om reglerna för släpvagnar när det gäller Tempo 100 i Tyskland och Danmark.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Det var konstigt att du citerar mig. Menar du att jag fått något om bakfoten när jag påstår att det inte finns någon regel för 6 år (inte heller för 7 år) för däck till bilar. Jag är fullt medveten om reglerna för släpvagnar när det gäller Tempo 100 i Tyskland och Danmark.

Ok, lägg gärna ut en länk på denna åldersregel på däck för personbilar, så får du rätt. :)

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det är detta du försökt kopiera in några gånger, Tempo 100 för släpvagnar, det finns ingen åldersgräns för däck annars i Tyskland

*** Släp får framföras i 100 på motorväg och motortrafikled om en Tempo 100-dekal sitter bak på släpet. För att få en sådan dekal ska följande krav uppfyllas:

• dragfordonet har ABS-bromsar och totalvikt under 3,5 t
  • släpet har hydrauliska stötdämpare samt ISO-godkänd koppling med stabilisator (antislingerkoppling).
  • däcken är högst 6 år gamla och har lägst hastighetsklass L = är godkända för 120 km/h.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Eftersom du (avsiktligt?) inte berättat vad texten beskriver, så tar jag mig friheten att göra det.

Texten är ett utdrag ur de krav som gäller för att en släpvagn/husvagn ska kunna godkännas för en hastighet på 100 km/h på motorvägar och liknande vägar.

Här är länken till sidan från vilken texten är "lånad": Turistinformation för dig som reser med bil i Tyskland Scrolla ner till rubriken "Fordon > 3,5 t med släp, fordon > 7,5 t utan släp".

Pålle

sandstroem

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12388
Medlemskap
2026
Vad menar du med ovanstående? Har du haft möjlighet att mäta Shore-värdet?

Hämtat från Vi Bilägare: "Gummits hårdhet mäts i grader Shore vilket är ett mått på hur trögt det är att trycka ett metallstift in i däckets slityta. Nya sommardäck ligger på 60 till 65 grader Shore (ju högre värde desto hårdare gummi). Vinterdäck hamnar mellan 45 och kanske uppåt 62 grader Shore". (Däcktest 2017: Friktionsdäck)

Pålle
Svar ja, men i detta faller skrev jag känns

Det finns många fällor med att använda Durometrar, yrkesmässigt använde vi sådana för att mäta drivremmar i industriella motordrifter. Ett ex på felkälla är vilken temeratur ska däcket ha när du mäter, det framgår inte av VB artikeln. I samma stycke skriver de dessutom "Begagnade vinterdäck kan bli aningen styvare när de ligger i garaget sommartid. Men när man börjar köra med däcket återfår det snart sina goda egenskaper."

Hälsningar
Peter

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Svar ja, men i detta faller skrev jag känns

Det finns många fällor med att använda Durometrar, yrkesmässigt använde vi sådana för att mäta drivremmar i industriella motordrifter. Ett ex på felkälla är vilken temeratur ska däcket ha när du mäter, det framgår inte av VB artikeln. I samma stycke skriver de dessutom "Begagnade vinterdäck kan bli aningen styvare när de ligger i garaget sommartid. Men när man börjar köra med däcket återfår det snart sina goda egenskaper."

Hälsningar
Peter
Tack för värdefull info!

Pålle

Toppen