• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

LiFePO4 Lithiumbatteri. Köpråd

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Håller på kolla på Lithiumbatteri LiFePo4 med Bluetooth 100A

Är det någon skillnad på kvalitet på tex Elfhub eller kepworth. Eller är det mest olika etiketter? Nått särskilt jag ska tänka på. Läst många trådar här men blir bara förvillad.

Finns dyrare typ solarpower men ligger över min budget. (Ca 2500 kr) Behöver inte uppvärmt batteri då jag använder HB april - oktober.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag blir lite nyfiken på er som köpt Kepworth speciellt vad som avgjorde det valet.

Bortsett från priset, som sjunker konstant med tiden.
Vad var det som avgjorde valet av det batteriet?

Personligen blir jag verkligen inte imponerad av deras byggkvalitet.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag blir lite nyfiken på er som köpt Kepworth speciellt vad som avgjorde det valet.

Bortsett från priset, som sjunker konstant med tiden.
Vad var det som avgjorde valet av det batteriet?

Personligen blir jag verkligen inte imponerad av deras byggkvalitet.
Priset
Många positiva omdömen av användare.
Många filmer där kunniga är nöjda i förhållande till priset. Vissa testare blir inte imponerade men vissa tycker dom är väldigt bra gjorda.
Behöver ingen värme i battriet då jag använder husbilen april till början av oktober.

Så varför inte...

Klart man kan köpa ett batteri för 22497.56 kr men för det Jag behörver... Blir det såå mycket bättre då?

Hur mycket bättre blir det då per krona?

Opus 52

HBK Medlem
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2025
Ja går också i LFP tankar men vad ska man välja
Såg att litime 230 ah trolling På Amazon
utan blåtand bör/måste man ha blåtand ?
får ju 2 st litime för samma pris som ett sunlux

Bilagor

• Screenshot_20250227_125622_Google.jpg
    Screenshot_20250227_125622_Google.jpg
    483,2 KB · Visningar: 13

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Blåtand är inget måste, men gött att ha för att kunna kolla balans m.m.

Det finns LiTime med blåtand.
Personligen hade jag valt ett batteri med blåtand.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Slå till på dom billigare. Blåtand kan vara bra för att se hur mycket kräm du har I batterierna innan du drar upp storfisken

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Priset
Många positiva omdömen av användare.
Många filmer där kunniga är nöjda i förhållande till priset. Vissa testare blir inte imponerade men vissa tycker dom är väldigt bra gjorda.
Behöver ingen värme i battriet då jag använder husbilen april till början av oktober.

Så varför inte...

Klart man kan köpa ett batteri för 22497.56 kr men för det Jag behörver... Blir det såå mycket bättre då?

Hur mycket bättre blir det då per krona?

Priset på just "budget-LFP" skvallrar ingenting om kvaliteten.
Det är verkligen en djungel.
Kvaliteten på bygget är av stor vikt för hur man kommer att använda samt vad man kommer att utsätta sitt batteri för, som växlande temperatur, vibrationer, hög belastning typ inverter m.m.

När man öppnar locket på bl.a ett Kepworth och man ser att de fyllt lådan med byggskum, så skvallrar det starkt om kvaliteten på bygget.

Att användare är nöjda säger ingenting om man inte specifikt talar om vilken egenskap man är så nöjd med.
Att ett batteri "fungerar" är ju trevligt.

Jag vill bara få nya köpare av LFP att förstå att det är mycket stora kvalitetsskillnader i "budgetsegmentet".

Opus 52

HBK Medlem
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2025
Storfisken har jag redan dragit upp ?

Men vill ha många ah om när kylskåp lägger av å byte till kompressor skåp plus har en inverter på 2000w som jag ej använder i dag
har 2 x 140 bly/ syra
Har 150 w solcell ska öka till de dubbla
har plockat bort parabol
Så 460ah tror ja blir bra räcker det inte med en batteri shunt för koll

Bilagor

• Screenshot_20250227_133228_Gallery.jpg
    Screenshot_20250227_133228_Gallery.jpg
    1,1 MB · Visningar: 5

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Storfisken har jag redan dragit upp ?

Men vill ha många ah om när kylskåp lägger av å byte till kompressor skåp plus har en inverter på 2000w som jag ej använder i dag
har 2 x 140 bly/ syra
Har 150 w solcell ska öka till de dubbla
har plockat bort parabol
Så 460ah tror ja blir bra räcker det inte med en batteri shunt för koll
Grattis,

På ett LFP-batteri utan blåtand är en extern shunt ett mycket bra tillbehör.

Ett problem som kan uppstå ifall man inte laddar upp ett LFP till 100% regelbundet är att det sakta men säkert uppstår en obalans mellan cellerna (som sänker kapaciteten i batteriet) denna obalans är svår att upptäcka utan blåtandsanslutning till bms'et.
Denna obalans kan minimeras genom att när batteriet används laddar batteriet till 100% minst varje vecka, då försöker bms'et att balansera cellerna.
En inverter på 2kW bör ha iallafall ett LFP på 200Ah samt att det inbyggda bms'et klarar strömmen som invertern+andra förbrukare drar.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Priset på just "budget-LFP" skvallrar ingenting om kvaliteten.
Det är verkligen en djungel.
Kvaliteten på bygget är av stor vikt för hur man kommer att använda samt vad man kommer att utsätta sitt batteri för, som växlande temperatur, vibrationer, hög belastning typ inverter m.m.

När man öppnar locket på bl.a ett Kepworth och man ser att de fyllt lådan med byggskum, så skvallrar det starkt om kvaliteten på bygget.

Att användare är nöjda säger ingenting om man inte specifikt talar om vilken egenskap man är så nöjd med.
Att ett batteri "fungerar" är ju trevligt.

Jag vill bara få nya köpare av LFP att förstå att det är mycket stora kvalitetsskillnader i "budgetsegmentet".
utifrån det. var rekommenderar du för budget batteri

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Personligen skulle jag gå på ett proffs rekommendationer, nämligen Will Prowse, det finns ingen som testat och öppnat så många 12V LFP som han.
Han öppnar alla batterier han testar och listar styrkor/svagheter i dem.

Cellerna är mycket sällan ett problem idag, speciellt för oss som inte cyklar batteriet varje dygn.
Däremot märker jag att det blir vanligare med att byggaren inte programmerat in ett högström-skydd i bms'et, vilket medför att man kan belasta batteriet med extrema strömstyrkor, det kan ju vara trevligt, men, risken finns för överhettning av komponenter i batteriet, så en extern säkring närmast batteriet på dessa är rekommenderat.
De senaste av hans tester visar på flera mycket fint byggda batterier, jag skulle hellre välja ett sådant istället för budget-byggen som kom för ett par år sedan.

Han har även ett gigantiskt forum där man kan finna en hel del läsvärt.

Utvecklingen går snabbt i dessa budget-LFP, så ett 1-2år gammalt test har bättre pris idag, samt har ibland uppgraderats, men inte alltid.

Tänk på utrymmet som batteriet är tänkt att sitta i, så det får plats.

Senast ändrad:

anki&lars

HBK Medlem
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Har två Elfhub litium köpte januari 2022 för 4200 kr st .idag kostar samma 2200 kr. Om man kollar på dom batteri som var drop in då är priset är nu 7500 kr . Har funkat med kaffekokare air fritös 1350 w frybox , åker året runt. har inte solpanel.
Köpt ett keepwort denna gång med laddare och blåtand 2280 kr. Få se hur det lirar ihop. ska vara samma märke tror att dom menar china.
Invertern Epever 1500 w kostar ungefär samma 2200kr
Har köpt tre solpaneler 100 v. på rea 295 kr st regulator 350 kr testat en gav 2 ah genom framrutan febr. Få se om det behövs.
Har startat i minus 10 ute funkar med ström ladddningen kommer efter ett tag.
Det har blivit mycke reklam hos Yoo Tube åkarna för dyra prylar det finns alternativ och ingen redovisar att det var prisvärt.

Senast ändrad:

Opus 52

HBK Medlem
Kommun
Bengtfors
HBK-Nr
27508
Medlemskap
2025
Kollade på will
Men lfp 200ah med 200as bms
Med blåtand såg jag inget