• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Liten vårresa

brogu

HBK Medlem
Inlägg
1.336
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
3911
Medlemskap
2024
Sv: Liten vårresa

Moseldalen är just nu ingen höjdare :mad:
Många av dom fina ställplatserna stängda pga Hochwasser.
Dessutom är det bara 11 grader.

Hittade en ställplats med lite grusade platser i Traben-Trabach, riktning Kröv.
10€ inkl el och fritt w-lan för dom som inte har krångliga kort :D
Vet inte vart vi tar vägen imorgon mer än lite norrut.

Letade i Bernkastel efter Jappes plåtis men han verkar vara långt härifrån.
Och var är Knarrevik?

Brogu
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Liten vårresa

Vi har också gett upp! I morse 4,7 grader i Rendsburg men äntligen sol.
I Mosel var det stor räddningsaktion med att få husvagnar och husbilar upp på torra land. En del campare kringflutna av en vildsint flod. Pråmarna förtöjda med dubbla trossar.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Liten vårresa

Synd Jappe...

Nu är vi på gränsen till Tyskland. Stannar dock några dagar härmed engelska vänner som ska vidare hem över kanalen före vi beträder översvämningskatastofen i Moseldalen på söndag.

tyskland.jpg


Vi får ses en annan gång. Jag och Max M med respektive går dock ut någonstans i Moseldalen den 27/5 och firar hans bil som han hämtar ut idag i Borås.. Vill någon haka på är det ok!!!
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Liten vårresa

Det är mycket bättre väder i Sverigelandet! Här en gratisställplats på Västkusten med f/t.

lutar.jpg

lutar2.jpg
 
Senast ändrad:

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Liten vårresa

Vädret var antagligen för fint idag! Naturligtvis måste det komma något jäkelskap en sådan fin dag! När jag skulle åka hem från Lysekil så startar inte bilen. Batteriet är OK och jag mäter fram över 12,5 V mellan pluspolen och chassit. Det hörs bara ett svagt klickande när jag vrider startnyckeln. Förr gick man ut och knackade på solenoiden men hur gör man idag?

Jag misstänker något sorts relä eller att immobilisern i Cargard har slagit till. Vi får se! DJ Freddy är någonstans i Sydostasien så han kan inte hjälpa till. I värsta fall får Falck bärga bilen till en verkstad men det är ju lördag så det är ju inte så kul. Eftersom det är en husbil så kan man ju övernatta i den och Lysekil är ju inte fel så här års! Kommer tid, kommer råd!

Jappe
 

Elisabeth

HBK Medlem
Inlägg
502
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2024
Sv: Liten vårresa

Är det i Lysekil som bilderna är tagna? Ser väldigt fint ut!
Elisabeth
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Liten vårresa

Ja det är Lysekil och där händer märkliga ting! En trevlig fritidsfiskare kom gående mot min husbil och undrade om jag behövde hjälp. Vi började felsöka och kunde konstatera att batteriet var i ordning, att jordfel kunde uteslutas och att det inte hjälpte med olika beprövade knep som kan hjälpa i sådana här situationer.

"Då puttar vi igång dig" sade fiskaren och hämtade mina grannar, en norrman och en finne (tror jag). "Går det verkligen?" sporde jag men strax därefter sprang motorn igång när mina tre hjälpare hade lyckats få ut bilen på vägen. Att styra utan servo gick bra men bromsen kändes hård och föga väl fungerande. In med tvåan bara och bilen startade direkt! Jag tackade för hjälpen och for hem! :)

Jappe

PS. Jag hade glömt en plastmugg halvfull med vatten på bordet. När jag kom hem kunde jag konstatera att vattnet var kvar i muggen men att den hade flyttat sig några decimeter! :)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Liten vårresa

Hej Jappe, trist att husbilen krånglar igen.
En enkel test som jag tycker du kan prova är att koppla en startkabel mellan minuspolen på startbatteriet direkt till motorblocket och prova om det blir skillnad.

mvh jocke
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Liten vårresa

Rejäla humörsvängningar på min bil idag. Det måste en hona och hon är nog sur för att jag kallar henne "Skorven II" emellanåt. I morse när det var fuktigt ute så gjorde jag ett startförsök med negativt resultat men nu för en liten stund när det blivit mycket torrare i luften sedan så sprang hon igång direkt! Förmodligen har nog inte luftfuktigheten med detta att göra eftersom det var torrt och soligt igår och då trilskades hon rejält!

Giv mig styrka!

Tyvärr hittar jag inte mina startkablar för att leta avancerade jordfel men jag ska skaffa sådana!

Jappe
 
Senast ändrad:

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Liten vårresa

Om det bara "klikkar" när du vrider om nyckeln,kan det vara dårlig kontakt
mellan batteripol ock klemma.Jag har erfart detta.Gjorde rent,ock drog hårt
til klemmarna,så var alt som det skulle vara igjen.

Ottar
 

Majvor o Toomy

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Mark
HBK-Nr
3086
Medlemskap
2024
Sv: Liten vårresa

jappe du måste byta minus klamman för den var helt lös lycka till JAPPE MVH TOOMY:confused:
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Liten vårresa

Ja, där ligger nog felet! Tack för hjälpen, Toomy! Hur var makrillen?

Jag bytte batteri i Santa Pola i december 2011 och här står den skyldige och skruvar på min bil!

På min tid smorde man in batteripolerna med Vaselin. Gör man det fortfarande?

Batteribyte.jpg
 

Majvor o Toomy

HBK Medlem
Inlägg
81
Kommun
Mark
HBK-Nr
3086
Medlemskap
2024
Sv: Liten vårresa

Makrillen var superm.Jag har alltid fett på pollerna på batteriet prova det.glöm inte startkablar bra att ha.MVH TOOMY
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Liten vårresa

Hej! Jappe

Jag köpte ju ett vin som jag tyckte att du och jag skulle dricka i Moseldalen. Jag vill bara meddela att vi löste problemet med flaskan. Den gick åt ändå.

Bara någon dag efter du stack var det ganska hyfsat väder och vi cyklade till ALF i bara kortärmat.

2013-05-27 13.20.44.jpg
 

Bilagor

  • 2013-05-27 16.39.26.jpg
    2013-05-27 16.39.26.jpg
    104,9 KB · Visningar: 0
  • 2013-05-27 16.42.18.jpg
    2013-05-27 16.42.18.jpg
    115,9 KB · Visningar: 0
  • 2013-05-27 17.15.26.jpg
    2013-05-27 17.15.26.jpg
    131,3 KB · Visningar: 0

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Liten vårresa

Plastglas och Melamin! Tur att jag kom undan! Nä, skojar bara, jag har världens sämsta flyt för närvarande. Skitvädret förföljde mig på "lilla vårresan", kapitalet krymper och bilen krånglar hela tiden. Men nya tider ska komma och jag ska resa mig igen, såsom Fågel Fenix lär ha gjort en gång!

Det hade varit himla kul att träffa er i Moseldalen, naturligtvis! Jag funderar på Westerqvarnträffen men att åka ensam dit är ingen höjdare. GB ska jobba som vanligt. Vi får se! Om framtiden veta vi intet!

Jappe
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Liten vårresa

Plastglas och Melamin! Tur att jag kom undan! Nä, skojar bara, jag har världens sämsta flyt för närvarande. Skitvädret förföljde mig på "lilla vårresan", kapitalet krymper och bilen krånglar hela tiden. Men nya tider ska komma och jag ska resa mig igen, såsom Fågel Fenix lär ha gjort en gång!

Det hade varit himla kul att träffa er i Moseldalen, naturligtvis! Jag funderar på Westerqvarnträffen men att åka ensam dit är ingen höjdare. GB ska jobba som vanligt. Vi får se! Om framtiden veta vi intet!

Jappe

Kom du. Jag behöver en suverän fotograf. Och det är du...
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Liten vårresa

Jag har dragit åt polskon ordentligt! (Den verkstad som lyckades dra sönder vattenkoppen i bränslefiltret, lyckades kanske också lossa lite på minuspolen på batteriet?!) 12,7 volt överallt mellan pluspol och chassi/motor. Batteriet är helt OK!

Det är rena lotteriet! Ibland startar bilen, ibland inte!

Vad återstår då. Ett relä knäpper när jag vrider nyckeln. Vrider jag till startläge så kommer det ett kraftigare knäpp någonstans men startmotorn svarar inte.

Tjuvlarmet, Cargard 950S, tycks ha någons sorts grunka som ska bryta strömmen till startmotorn i vissa lägen. Kanske är det den funktionen som spökar.

Finns det solenoider nuförtiden och vad är en solenoid? På min tid knackade vi på solenoiden när våra gamla skrotbilar inte ville starta.

Jappe

PS. När jag jobbar handgripligen med något så uppstår ofta skador på kroppen. Den här gången lyckades jag borra ett litet hål i ett finger, varför jag stegade in i köket och letade efter ett plåster men jag hittade inget utan tvingades använda detta!

plåst.jpg

Rena skämtet och dessutom synnerligen svåråtkomligt! När jag till slut lyckades få ut "plåstret" med hälp av div. redskap så hade jag förlorat mycket blod i onödan! Vad ska det här betyda? Är detta produktutveckling och för vem i så fall? Kan det vara ett sätt för tillverkaren att "vinstmaximera"?

Willys hade tidigare riktiga plåster från England för halva priset jämfört med Salvequick. Man kan undra om de finns kvar idag! Måste undersökas! Det här plastskräpet från Salvequick duger inte!

Giv mig styrka!
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Liten vårresa

Solenoid er det på de fleste startmotorer i dag også, dette er i praksis et kraftig rele - med et lite tillegg, den drar bendixdrevet til inngrep på startkransen. Det finnes bendixdrev som slynges til inngrep ved rotasjonen av startmotoren, men selv der finnes det et kraftrele bestående av en spole (solenoid på engelsk) og et anker (oftest en kopperstav/skive).

Det klikket du hører når du vrir nøkkelen til start kommer fra solenoiden, men om det er ankeret i solenoiden som ikke fungerer eller en dårlig kontakt på plusskabelen (tykk direkte kabel fra batteri til ene siden av solenoiden), startmotor eller minuskabelen (jordingen) det er umulig å si uten etter testing. En dårlig jording kan gi de problemer du beskiver, men det kan og en dårlig plusskabel. Startmotoren trekker ofte noen hundre ampere og en tynn jordkabel eller dårlig kontakt for en tykk kan gi ditt problem.
 
Toppen